Eğitim-Destek
Departmanı ve Eğitim-Destek Departmanı Müdürü İlkay Çalışkan
Eğitim
Destek biriminin görev ve sorumlulukları nelerdir? Eğitim Destek birimi
olarak görevimiz, sağlık kurumlarına HBYS (Hastane Bilgi Yönetim Sistemi)
kurmanın yanı sıra, belki de bundan daha önemlisi, kurulumun ardından
uygulanan teorik ve pratik eğitimdir. Sağlık kuruluşlarının birçoğunda,
atıl duruma gelmiş Dos tabanlı yazılımlar kullanılıyor. Ancak gelişen
teknoloji ile birlikte sağlık kurumları da çok hızlı bir şekilde eski
yazılımlarının yerine Windows tabanlı yazılımlara geçmeye başladı. Artık
bir çok yazılım firması, Dos tabanlı yazılımlara sektördeki yeniliklerin
uyarlanamaması ve güvenlik yetersizliklerinden dolayı sorumluluk almak
istememekte asgari düzeyde destek vermektedir, Bu da kullanıcıların yeni
Windows tabanlı yazılımlara yönelmesine neden olmaktadır. Bu nedenle,
destek hizmetlerimiz ağırlıklı olarak Windows çözümlerimizin kurulumu
ve bunun hastaneye adaptasyonunu içermektedir. Windows tabanlı yazılımların
eğitimi ve kurulumları daha hızlı olmaktadır. Kullanıcılar Çözüm Windows
Hastane modüllerimiz sayesinde, sistem kaynaklarını sonuna kadar kullanarak
kullanıcının dolayısıyla sistemin verimliliğini artırmaktadır. Ayrıca
başka firmaların yazılımlarını kullanıp da bizim programlarımıza geçmeye
karar veren sağlık kurumlarının da, sistemlerindeki mevcut verilerin aktarılması,
programa adapte edilmesi ve kullanıcılara, kendi programımıza göre eğitim
verilmesi konularında çalışıyoruz.
Çalışma
şeklimize değinecek olursak; sistem kurulumuna başlanmadan önce bir personelimiz
hastanenin mevcut donanım alt yapısını incelemek için gönderilir; "yazılımlarımızın
kurulumu için gerekli olan terminal sayısı, ana makine kapasitesi, ek
ekipmanları ve ağ alt yapısı için gerekli tespitleri yapar." Çözüm yazılımlarının
kullanılabilmesi için yetersiz noktalar hastaneye bildirilir ve eksiklerin
giderilmesi beklenir. Varolan donanımlar yeterliyse otomasyon dahilinde
kullanılır. Aksi halde onları kullanılır hale getirebilmek için yapılacak
değişiklikler tespit edilir.
Otomasyon kurulumunda
ve eğitime ilişkin olarak karşılaşılan sıkıntılar nelerdir ?
Bilgisayar yaşamımızın
vazgeçilmez bir parçası artık. Buna ilişkin olarak bilgisayar gelişiminin
yanı sıra bilgisayar eğitimleri de önem kazanıyor. Çok gelişmiş bir bilgisayarınız
ve programınız olabilir fakat onun için gerekli olan düzeyde eğitim almadıysanız
kullanım esnasında çok büyük problemler yaşanabilir. Kullanıcılar, belirli
noktaların dışına çıkmak istemez, hata yapmaktan korkarlar. Bu korkuyu
atlattıkdışına çıkmak istemez, hata yapmaktan korkarlar. Bu korkuyu atlattıkları
andan itibaren de programlarımızı daha rahat kullanabiliyorlar. Programlarımızın
en büyük özelliği, kullanıcıların kendi istedikleri özelliklere göre programa
yön verebilmeleri. Raporlarını tamamen kendileri dizayn edebilir, herhangi
bir veri giriş formunu bile kendileri hazırlayabilirler. Sistem yetkililerinin
sahip olması gereken bilgiler bilgi işlem sorumlularına öğretiliyor. Son
kullanıcılara ise kendi yapacağı iş ile ilgili gerekli eğitim verilir;
veri girişi, akışı, raporlama ve raporlamada kendi kriterlerinin kullanımı
gibi. Kullanıcı, raporlarını kendisi değiştirebilir, veri dizaynlarını
yapabilir, çok rahatlıkla bir arama penceresini bile kendisine göre özelleştirebilir.
Her birimin kendine ait programlarına yönelik eğitim verilir. Örneğin
Sağlık kuruluna eğitim vereceksiniz, 4 tane personel var. Diğer birimlerin
personeline de sağlık kurulu anlatmak fazla bir şey ifade etmez. Çünkü
diğer personeller o birimin çalışma içeriğini bilmez. Eğitimler verilirken
her birimi içinden bir kişiye üst düzey eğitim verilerek o birimin yetkilisi
yapılır. Yetkili, rapor düzenleme ve gerekli ayarları yapabilme eğitimi
alırken diğerleri, normal veri girişi ve daha sonra raporlama aşaması
eğitimine tabi oluyor. Bizimle birlikte, birim eğitimlerinde kurumun bilgi
işlem servisi de bulunuyor. Bu sayede kurumdaki diğer personellerle daha
iyi iletişim kurabilirsiniz. Eğitimler tamamen uygulamalı olarak verilir.
Yaşadığımız en büyük sıkıntılardan birisi de kullanıcıların işlerini bilgisayarsız
daha hızlı yaptıklarını iddia etme kullanıcılar “Ben sevki bir dakikada
veriyordum, bilgisayarda iki dakikada veriyorum" diyor. Gerçekten bir
sevki bir dakikada veriyordur ama sonraki işlem önemli. Hasta tekrar geldiğinde
sevki arşivden bulmanız en az 15 dk kaybınız demektir. Öte yandan bilgisayar
kayıtlarından bu sevki saniyeler içinde bulabilirsiniz. İlk girişte belki
2-3 dk, uğraşıyorsunuz ama zamanla verimini fazlasıyla alıyorsunuz, istediğiniz
raporları anında çıkarabiliyorsunuz. Eğitimde kullanıcılara bu bilgileri
de aktarıyoruz. Önceki yıllarda hastaya bir tane fiş veriliyormuş. Hasta
bu fişle polikliniğe muayene olmaya gidiyormuş. Şimdi öyle değil. Bilgisayar
aracılığıyla kişi kendisi randevu alabiliyor. Belirtilen işlemler yapıldığında
hasta diğer birimlere uğramak zorunda kalmıyor. Laboratuarda bilgisayarla
röntgen kullanırsanız, merkezi birime gitmeksizin laboratuarda tahlilini
yaptırırken işlemlerini de halledebilirsiniz. Doktorun da bilgisayarı
olursa, hastanın işlemlerini yaparken laboratuar sonuçlarını da görebilir.
Bir
kullanıcı ve tüm personel için eğitim süresi nedir? Çalışma planınız nasıl
işliyor ?
Eğitime
başlamadan önce, sağlık kuruluşunun birimlerinden kaç kişinin eğitime
alınacağına dair plan hazırlanıyor. Hangi birimin eğitimi kaç saat-gün
sürecekse buna göre eğitim veriliyor. Örneğin karantina birimindeki hasta
yatış işlemlerini düşünün, hasta yatış işlerini karantina servisi yapar
ama nöbet görevinde iken her personel bu işlemi yapabilir. Bunun için
gerekli eğitimi 30-40 memura veremiyorsunuz ama ilgili birimde verdiğiniz
eğitimle o birim diğerlerine bu bilgileri aktarıyor. Böylelikle kullanıcı
da programı öğrendiğinin farkına varıyor, bir başkasına nasıl kullanacağını
öğreterek. Bir hastanenin toplam eğitim süresi; 80 kullanıcılı bir sistem
olduğunu varsayarak, her kullanıcıya ortalama 2 saat ayrıldığını düşünürsek,
toplam 160 saat, bu da dört eğitim-destek personeli ile yaklaşık bir hafta
demek. Eğitim verildikten sonra iş bitmiyor. Sistem kullanılma aşamasında
iken ek bir işiniz çıkıyor. Personelin sisteme, sistemin hastaneye adaptasyonunu
sağlamanız gerekiyor; Program kullanmamış bir hastanede bilgisayar ortamında
işlerin nasıl işleyeceğini, evrak akışının daha hızlı nasıl olabileceğini,
hastanın hastaneye başvurusundan çıkışına kadar geçen süredeki işlemlerinin
takibinin nasıl yapılacağı gibi.
Bilgisayar eğitimi veriyor musunuz ?
Bundan 4-5 yıl öncesine kadar Bilgisayar okuryazarlığı adı altında temel
eğitim de veriyorduk. Kullanıcılara klavye, fare kullanmasını, bilgisayarın
açılıp kapanmasını dahi öğretiyorduk. Günümüzde bilgisayar evimize kadar
girdiğinden bir çok kullanıcı temel düzeyi aşmış bulunuyor. Artık eski
döneme göre bilgisayar okuryazarlığı eğitimine fazla ihtiyaç duymuyoruz.
Yaklaşık 150'den fazla tesise hizmet verdiğimizi göz önüne alırsak; her
hastaneden 30 personele bu eğitimi sağladığımız düşünülürse 30 x 150 yaklaşık
4500 kişiye, yeni gelen personelleri de bu rakama dahil edersek rahatlıkla
en az 6000 kişiye bilgisayar okuryazarlığı eğitimi verdiğimizi söyleyebilirim.
Şu an sadece yeni programların, yeni işletim sistemlerinin eğitimini veriyoruz.
Eğitim sonrasında yaşanan sorunlar oluyor mu ?
Eğitim tamamlandıktan sonra en büyük problem güvenlikle ilgili çıkıyor.
Kurulumda her kullanıcıya kullanıcı kodu ve şifre veriliyor ve buna göre
güvenlik ayarları yapılıyor. Bir çok personel kendi şifre kullanıcı kodlarını
gizli tutma ihtiyacı duymuyor. Yanlışlıkla bir personel kayıt sildiği
zaman silinen kaydın hangi kullanıcı tarafından ne zaman bilgisayardan
silindiği tespit edilebiliyor. Fakat bu kullanıcıya neden sildiği sorulduğunda
aksine kendisinin silmediğini belirtiyor. Şifrelerinin önemi her ne kadar
vurgulansa bile gizlemedikleri için başka kullanıcılarda girebiliyor.
Bunların dışında kullanıcıların aldıkları eğitimlerin bazen yetersiz olduğu
gözleniyor bu durumda aynı eğitim tekrarlanıyor.
Şu
anda Eğitim Destek Departmanında kaç çalışanı var Çözüm Bilgisayar’ ın
?
Departmanımızdaki
personel sayımız yaklaşık 25 kişi. Personel sayımız hızla artıyor ancak
yetişmiş personel bulmak da güç oluyor. Düşünün, günde 3 - 4 bin hastaya
bakan bir hastane, sistemini size emanet ediyor. Bu yüzden yapılan işin
sorumluluğunu taşıyabilecek personellerle çalışmamız gerekiyor.
|