Sağlık ve Bilişimde Objektif Haber

  English
"Amacımız Müşteri Memnuniyeti"

     Çözüm Bilgisayar'ın Kalite Sistem Sorumlusu (Quality System Manager) Serap Atış, ISO belgesinin önemini ve firma olarak kalite kavramı hakkındaki görüşlerini Çözüm Haber dergisi okuyucularıyla paylaştı:

      Firmamızda ISO Kalite Sistem Belgesi alınması konusunda yapılan çalışmalara geçen yıl başlarında başlanmış. Hatta bu konuyla ilgili bir çok form meydana getirilmiş. Ancak sistem net bir şekilde rayına oturmamış. Açıkça söylemek gerekirse, o zamanlar ISO Kalite Sistem Belgesi almak isteme nedenimiz biraz da, tüm özel sektörlerde olduğu gibi, ihalelerde ISO belgesi olan firmaların önceliğinin olmasından kaynaklanıyordu. Ancak daha sonra, firmanın işleyişinin rayına oturması ve kurumsallaşmaya giden bir firma görünümü pekiştirmesi bizim için çok daha ön plana çıktı.

     ISO Kalite Sistem Belgesini nasıl aldığımızı açıklamadan önce, bir kere kalitenin ne anlama geldiğini vurgulamak gerekiyor. Kalite kavramı bir çok kişi tarafından farklı şekilde yorumlanıyor. Örneğin Dr. JM. Juran, “Kullanıma uygunluktur” P.B Coosbey ise “Şartlara uygunluktur” diyor. Kimileri ise kaliteyi, “ihtiyaç ve beklentileri beklentileri karşılayabilme oranı” şeklinde tanımlıyor. Ama Çözüm Bilgisayar olarak bizim için “kalite, bir yaşam tarzıdır.” Çünkü, firma olarak bizim kalite anlayışımızın temeli müşteri memnuniyeti esasına dayanıyor.

     Türk Standartları Enstitüsü tarafından hem TSE, hem de ISO belgesi veriliyor. Firmanın Mali ve İdari İşlerden Sorumlu Müdür Yardımcısı ve aynı zamanda Kalite İç Tetkik Uzmanı Mukadder SİSO ile bu çalışmalara başladık. Bizim için ISO Belgesi almak ayrı bir önem taşıyordu.Çünkü TSE yalnızca ülkemizde geçerli kalite kriterlerini gösterirken, ISO Belgesi uluslararası anlamda da geçerliliği ve prestiji olan bir belge durumundaydı. Bu çalışmalar kapsamında da ISO toplantılarına ve eğitimlerine katıldık. ISO, hizmet, sağlık, üretim, ürün, gıda, satın alma gibi birbirinden çok farklı sektörlerde farklı kıstaslar baz alınarak çok titiz araştırma ve incelemeler sonucunda veriliyor.

     ISO'nun temel prensiplerinden bir tanesi “Yaptığını yaz, yazdığını yap”mantığına dayanıyor. Bu mantık sayesinde her şey düzenli olarak işlediği için kar ve verimlilik artıyor. Her şeyin belgeli olarak kayıt altında bulunması gerekiyor. Böylece, firma içerisinde görev alan personellerin firma dışında bulunması (izin, görev, v.b.) gibi durumlarda bile işleyiş konusunda hiçbir sıkıntı yaşanmıyor. Ayrıca zaten firma içerisinde her personelin görevi belli olduğu için büyük kolaylık yaşıyoruz. Yani yönetimin başında olduğu oturmuş bir hiyerarşi var. Tüm faaliyetlerde geniş bir izleme ve kontrol sistemine sahibiz. Bunun sonucu olarak da kuşkusuz ISO Belgesi olan bir firma, kalitesi tescillenmiş olduğu için, müşteriler tarafından daha çok tercih edilebiliyor.

      ISO Belgesi’ ni kendi bünyemizde yaptığımız çalışmalar sonucunda aldık. Halbuki bir çok firmanın da başvurduğu danışmanlık şirketlerinin çalışması sonucunda da alınabilirdi. nabilirdi. Üstelik firmalar danışmanlık işini çok yüksek rakamlara yapıyorlardı. Oysa biz ISO Belgesini, tüm Çözüm elemanları ile birlikte inanarak ve büyük bir özveriyle çalışarak almaya hak kazandık. Çünkü amaç yalnızca bu belgeyi almak değildi. Amacımız, olayı tüm personelin özümsemesi ve benimse-mesinde yatıyordu. TSE'deki kurslarda bize anlatılan bir örnek bunu daha iyi anlamamıza neden olmuştur ki şöyle anlatılmıştı ;

     Füze üreten bir firmaya ISO'yla ilgili tetkikçiler gitmiş. Oradan geçen işçiye görevinin ne olduğu, ne iş yaptıkları sorulduğunda işçi, “Füze üretiyoruz” cevabını vermiş. Aslında fabrikadaki işçinin görevinin sadece üretim aşamasında bir görevle sınırlıyken ve amacı kendi işini yapmak olması gerekirken işçi tüm fabrikanın amacını kendi amacı olarak benimsemiş. Biz de firmanın tüm çalışanlarının katılımını sağlayarak ortak amaçta toplanmış olduk.

      Çözüm Bilgisayar yazılım sektöründe ISO 9001-2000 standardını alan, Ankara’ da ilk firma, tüm yurt genelinde ise dört firmadan biridir. Zaten www. tse.org.tr'a girildiğinde bunu okuyucularınız da rahatlıkla görebilirler.

     ISO Kalite Sistemi oluşturmak için her departman kendi bünyesinde çalışma yaptı. ISO'da en önemli şeylerden biri de proses. Prosesin kelime anlamı faaliyet olarak belirtebilir; ve bu faaliyetlerin kontrol edilmesi olarak tarif etmek mümkün. Örneğin tüm şirketi proses olarak düşündüğümüzde müşteri istekleri bizim için bir girdidir. Bu işyerinde yapılan tüm işlemler ve tüm faaliyetler bir kontrolden geçer. Bu işlemlerden sonra ortaya çıkan ürün yada hizmet bizim için çıktıdır. Kısaca müşteri taleplerinin karşılanması ana prosesimizdir. Bu yüzden biz ilk olarak girdi ve çıktılarımızı belirledik. Belirledikten sonra önümüze, her departmanın kendi faaliyetlerini ve kendi kalite hedeflerini oluşturması gibi bir hedef koyduk. Örneğin Pazarlama Departmanı bir prosestir.

     Daha sonra önümüze, her departmanın kendi faaliyetlerini ve kendi kalite hedeflerini oluşturması gibi bir hedef koyduk. Örneğin Pazarlama Departmanı bir prosestir.

      Kalite standardı içerisinde, proseslerin sayısı en az altı olarak belirtilmiştir. Bu oluşumu gerçekleştirdikten sonra, en önemli şey, Kalite El Kitabı’ nın oluşturulmasıydı. Kalite El Kitabı (KEK), firmamız tarafından hazırlanan ve yaklaşık 50 sayfadan oluşan bir kitaptır. Bu Kalite El Kitabı içerisinde firmanın kendi tanıtımı, kalite sistemine bakışı ve yasal olarak belirlenmiş olan tüm standart maddeleri, yürürlük tarihi, revizyon tarihi yer alır. Kısaca KEK firmanın oluşturmak istediği Kalite Sistemi hakkında bilgi vermesi amacıyla hazırlanmıştır. Yani kendi sından bir çok prosedürü olan bu kitapçık, aynı zamanda, firmamızın oluşturduğu kalite sisteminin prototipi olarak da düşünülebilir.

     Kalite Kitabı’ nın içerisindeki en önemli unsurlardan biri, Kalite Politikası’ nın ve Kalite Hedefleri’ nin çok net bir şekilde ve doğru olarak ortaya konulmasıdır. Biz de bu açıdan firmamızın Kalite Politikası’ nı oluşturduk.

      Çözüm Bilgisayar olarak bizim kalite politikamızın ilk maddesi, yazılım sektöründe hastane otomasyonu konusunda akla gelen ilk ve tek isim olmaktır.

      İkincisi, insan hayatının söz konusu olduğu hastanelerin çalışmalarına yönelik olarak hazırlamış olduğumuz Hastane Bilgi Yönetim Sistemi yazılımlarının kaliteli ve güvenilir olması. Bunun içinde hastaneci vizyonumuzu ön plana çıkarmak.

     Üçüncüsü ise, gelişen teknolojiye paralel olarak insan hayatını kolaylaştıran çözüm yolları bulmak. Biz Çözüm Bilgisayar olarak, 1987 yılından beri süregelen bu geleneği yaşatarak, oluşturulan sistemler sayesinde ilk defasında, zamanında ve her defasında tam otomasyon sistemini geliştirerek, Kalite Politika’mızın temelini oluşturan müşteri memnuniyetini sağlamak istiyoruz.

      Dördüncü madde olarak da, herhangi bir nedenle sistemlerde ortaya çıkacak hataları ve sebepleri ekip halinde tespit edip, bu hataların tekrarlanmaması için gereken özeni göstermek olarak tanımlayabiliriz. Ayrıca, ISO tetkikleri sırasında bize söylenen şey, sürekli iyileştirme ve geliştirmenin Kalite Politikası içinde yeralması zorunluluğudur; ki biz de, bu yenilenme ve gelişmenin önemine gerçekten inanan bir firma olarak bunu beşinci madde olarak belirledik.

     Kalite Politikasını oluştururken aynı zamanda oluşturulan bu politika ile tutarlı olarak Kalite Hedefleri de belirlendi. Kalite Hedeflerimiz de, ilerleyen dönemlerde gelebileceğimiz konumu belirtiyor.

     Kalite Hedeflerimiz;

     Birincisi, hastane otomasyon programlarını eksiksiz, doğru olarak sıfır hatayla oluşturmak.

      İkincisi programlarımızın rahat ve görsel kullanım kolaylığına sahip olması.

      Üçüncüsü, veri güvenliği açısından, tüm verileri, hiçbir veri kaybı olmadan kaliteli ve düzenli bir ortamda muhafaza etmek.

      Dördüncü ve son olarak da sınırsız kullanıcıya sahip olmak.

      Bu Kalite El Kitabı’ nın içerisinde, yapılacak tüm işlemlerin ayrıntılı olarak anlatıldığı prosedürlere de atıfta bulunulmuştur. Prosedürü, “kalite yönetim sistemi içerisinde, şartların kontrol altında tutulması, firmanın tüm çalışanları tarafından uygulanması amacına ulaşabilmek için hazırlanan kalite yöntemleri metotları” şeklinde tanımlayabiliriz. Biz, firma olarak 11 tane prosedür oluşturduk ve bu prosedürleri Prosedürler El Kitabında (PEK) topladık. Prosedürlerde, yürütülen faaliyetlerin aynen gazetecilikteki 5 N 1 K kuralı kim, ne, neden, nasıl, nerede ve ne zaman sorularının cevaplarının yer alması gerekiyor.

      Ayrıca Organizasyon El Kitabı (OEK) oluşturuldu. Bu kitapta organizasyon şeması ve görev tanımları yapıldı. Organizasyon şemasında hiyerarşik yapı çok açık ve net bir şekilde görülebilir. Prosedürler el kitabı, kalite el kitabı ve de organizasyon el kitabımızı TSE'ye yollamanın dışında bir de personelimizin istemi doğrultusunda birer nüshasını firmadaki yetkili personellerimize dağıtıldı.Bu kitapçıklarımızın dışında çok sayıda da form oluşturduk. Her işlemin belgeye dayanması ISO açısından olduğu kadar, firma prensibimiz açısından da önemli olduğu için, yapılan tüm işlemleri kayıt altına aldık. Dergi aracılığıyla müşterilerimize bunu rahatlıkla söyleyebilirim. Özellikle Eğitim-Destek ve Pazarlama departmanı personellerinin görev dolayısıyla firma dışındaki kurumlara gittikleri zaman doldurmak zorunda oldukları anket formlarının ve program değerlendirme formlarının firmamız için çok büyük bir önemi var. Müşteri memnuniyetini bu formlar sayesinde ölçebiliyoruz. Bunu bir nevi performans değerlendirme formu olarak da tanımlamak mümkün. Diyelim ki bir personelden genel anlamda bir şikayet varsa, bu personel için gerekli düzeltici faaliyetler ya da uyarılar yapılıyor. Bu yüzden biz, Anket Formlarının personelimizin yanında doldurulmamasını, kapalı zarf içinde verilmesini istiyoruz. Program Değerlendirme Formları içerisindeki program istekleri, yazılım departmanında çalışan personelimize ulaşıyor. Böylece, kurumlardan bize gelen istekler bu formlar üzerinde görülerek, sorunun giderilip giderilmediği konusunda bilgi sahibi oluyoruz. Ayrıca, ileriki dönemlerde kurumlarda çıkabilecek hizmet verilmediğine dair herhangi bir anlaşmazlıkta, tüm kayıtlı belgelerimizle olayın ortaya çıkmasını sağlıyoruz.

     Firmamızla ilgili tüm verileri, bilgisayar ortamında muhafaza ediyoruz. Bu sayede, geçen yıla ait her hangi bir kayıta, tek tuşla çok rahatlıkla ulaşılabiliyoruz. Örneğin yapılan tüm görüşmeler, firmamız için geliştirdiğimiz ofis programına kaydedilir.

     ISO kriterlerine sahip olabilmemiz için, personelimizin çalışma ortamını da daha verimli hale getirdik bu alanda iyileştirici çalışmalar yaptık. Bütün bunların dışında çok önemli olan bir veri güvenliği konusu var. Örneğin firmamızda 24 saat kesintisiz internet bağlantısına sahibiz. Bu nedenle dışardan gelebilecek kasıtlı bir çökertme ya da her hangi bir nedenle oluşabilecek arızalara karşı tedbir alarak veri güvenliğimizi sağlamamız gerekiyordu. Çünkü bizim bilgisayarlarımızda yaşanacak en küçük bir aksaklık, doğrudan sorumlu olduğumuz hastanelerimizi de etkileyeceği için bu konuda kesinlikle hiç bir aksaklık olmaması gerekiyor. Bu nedenle de, tüm bilgisayarlarımıza Norton Anti Virüs programı yükledik Bunun dışında kesintisiz güç kaynağı sistemini devreye soktuk.

      Başlangıçta ISO almak amacıyla başlattığımız, ancak daha sonra firmamızın politikası haline gelen tüm prosedürleri ve çalışmaları oluşturduktan sonra, tetkik incelemesinden geçtik. Bu tetkiklerin sonucunda da 11.09.2001 tarihinde bir defada ISO kalite belgemizi aldık. Gerçekten firma olarak çok çalıştık, çok yorulduk, ama buna değdi. Çünkü Türkiye’de böyle bir belgeyi özellikle de yazılım sektöründe alan yalnızca 4 firmadan birisi olmak, bizim açımızdan çok gurur verici bir durum.

      Belgemizi aldıktan sonra, çalıştığımız bir çok hastane, Kalite El Kitabı’ mızı istedi. Biz de bunların örneklerini, kontrollü kopyayla çoğaltarak kurumlara gönderdik. Ancak diğer belgeler, firmamızın kendi iç işleyişini ilgilendirdiği için gizlidir ve asla firma dışına çıkarılamaz. Ama, Kalite El Kitabı’ mız, firmamızın vizyonunu oluşturduğu ve firmamızın kalite tanıtımını yaptığı için müşterilerimize, veya tüm hastanelere göndermemizin bizim için bir sakıncası yok. Aynı dönemde Sağlık Bakanlığı da ISO alma konusunda komple bir şekilde çalışma başlattı. Hatta Sağlık Bakanımız Dr.Osman Durmuş'un da konuşmacı olarak katıldığı Toplam Kalite Seminerinde hastanelere neye göre ISO verilmesi konusu tartışılmıştı. Çünkü direkt sağlık sek-törüne yönelik olarak hizmet veren bir yerden bunun standardının belirlenmesi çok zor.

      Biz ISO Belgesi’ ni, hizmet sektöründe aldık. Çünkü çalışmalarımız var olan programlar üzerinde güncellemeler, eklemeler ve upgradeler yapmak şeklinde açıklanabilir. Bu nedenle de, yaptığımız işin temelini hizmet oluşturuyor. Eğitim-Destek personelimizin göreve çıkması, onların oradaki sorunları gidermesi, Pazarlama Departmanı'nın demolara gitmesi, teklif sunması sonuçta hep müşteri memnuniyetini sağlamak için yapılan işlemdir.

     Çözüm Bilgisayar olarak kaliteyi yakalamamızda ve ISO Belgesi almamızda en büyük katkıyı sağlayan şeylerden biri de, iç işleyişimizde kullandığımız Ofis Otomasyon Programı oldu. Biraz da ondan bahsedelim: Ofis Otomasyonumuz ilk başlarda “Assist” ismiyle geçiyordu ve yalnızca muhasebe işlemleri için kullanılıyordu. Daha sonra Yazılım Departmanı tarafından, ISO çalışmaları sırasında, bu programa yeni modüller eklenerek geliştirildi. Oluşturulan Ofis Otomasyonu 07.05.2001 tarihinde yürürlüğe girdi. O günden bu güne kadar amacımız sürekli iyileştirme ve geliştirmeye gitmek oldu. Zaten ISO standardının içerisinde her şey yazılı olacak derken, mutlaka kağıda dökülmüş olması gerekmiyor, önemli olan bu belgelerin var olduğunun bir şekilde kanıtlanması. Bu kayıtlar CD'de de, diskette de, ya direk manyetik ortamda da tutulabilir. Şu anda bizim kullandığımız Ofis Otomasyonu o kadar işlevsel ki, başka herhangi bir firma tarafından da rahatlıkla kullanılabilir. Bütün işleyiş çok rahat bir şekilde kontrol altında tutulabiliyor. Örneğin Ofis Otomasyonu içinde personel hareketleri menüsü vardır. Bu menüde hangi personelin nereye gittiğinden, kiminle görüştüğüne, hangi konuyu görüştüğüne kadar bütün detaylar yer alır. Bunun dışında her türlü yazışma, faks, telefon görüşmesi, teklif mektubu, irsaliye, havale, kargo personel izinleri, demirbaş kaydı gibi dokümanları, hiç kağıt israfı olmadan çok daha güvenli bir şekilde bilgisayar ortamında muhafaza ediyoruz. Her personelin firma içerisinde kullanıcı profili ayrıdır. Bu yüzden de diyelim ki, muhasebe departmanını ilgilendiren ve gizli olması gereken bir evrakı yalnızca muhasebe departmanı elemanının kullanma ve görme yetkisi vardır. Yazılım departmanı tarafından tüm kayıtların, çıktıları yedeklenerek muhafaza edilir. Bundan dolayı bizim kayıtlarımızın kaybı veya yok olması diye bir olay söz konusu değil. Zaten dünyanın en güvenilir veri tabanı olan Oracle’ ın çözüm ortağıyız.

      Ofis Otomasyonu içinde ayrıca, program istekleri menüsü, cari kartlar menüsü ve stok kartları menüsü de vardır. Program İstekleri menüsünde hem kendi personelimizin, hem de direkt müşterilerimizden gelen program isteklerinin yer aldığı bir bölüm bulunuyor. İstekler menüsü, Yazılım Departmanı tarafından her gün mutlaka kontrol edilir. Bunlardan mantıklı ve makul olanlar yapılır ve e-mail yoluyla tüm personellere ve çalıştığımız tüm kurumlara gönderilerek onların bu değişikliklerden haberdar olması sağlanır. Buradan yapılması mümkün olmayan istekler için ise personellerimizi göndererek sorunu çözeriz.

      Cari kartlarımızda dört bin den fazla kurumun telefon, faks, adres gibi kayıtları bulunuyor. Bu bilgi depomuz da belirli dönemlerde güncelleniyor.

     Çözüm Bilgisayar olarak 45 civarında personelimiz var. Tüm bu personelin kontrolünde Ofis Otomasyonu bize çok yardımcı oluyor. Her personelin bir çok form doldurmak durumunda kalması ilk başta yadırganabilir, ancak bunun uzun vadede yararlarını düşünecek olursak ne kadar isabetli bir işleyiş olduğu zaman içinde görülüyor.

     Eylül ayında ikinci tetkikimiz olacak. Şimdiden biz bunun heyecanı ile yaşıyoruz. Şu ana kadar işleyişimiz gerçekten düzenli bir yapıya sahip. Tabi ki eksikliklerimiz var. Zaten bütün amacımız da bu eksikliklerimizi en aza indirgemek.

     Tetkikler sırasında doğal olarak, ISO belgesinin alıp alamayacağımızın endişesinden dolayı biraz gerilim yaşadık. ISO kalite belgesini gerçekten belki de hiçbir firmada mümkün olmayacak bir şekilde çok kısa bir sürede aldık. Bunun nedeni zaten ISO almadan önce de belirli kriterleri oturmuş bir yapıya sahip olmamızdan kaynaklanıyor. Sonuçta bu tarihi ileriye atmak bizim de istemediğimiz bir durum olurdu. Zaten ISO'ya başvurmadan çok önce bu konudaki ilk çalışmaları başlatmış olduğumuz için belli bir temelimiz vardı. Her şeye rağmen, sonuçta bu belgeyi almak son derece sevindirirci bir olay olduğu için her türlü sıkıntıya da değiyor. Birlikte çalıştığımız kurumlar da, güvenirliği ve kalitesi ISO ile belgelenmiş bir firmayla çalışmaktan memnun oluyor. Kuşkusuz firma çalışanları olarak bizler de, ISO belgesine sahip bir kurumda çalışmanın ayrıcalığını ve prestijini yaşıyoruz.

(27.07.2002)