Sağlık ve Bilişimde Objektif Haber

  English

Tekirdağ Devlet Hastanesi

Özel Hastanelere Rakip Olmaya Hazırlanan Bir Hastane.

 

         Atatürk, Çanakkale Destanı’nı yaratan Ondokuzuncu Tümen`i Tekirdağ`da hazırlamış ve ilk Tümen Komutanlığı görevine 2 Şubat 1915 tarihinde bu ilde başlamıştır. Aradan 14 yıl geçtikten sonra ziyaret ettiği Tekirdağ`da bu defa da Cumhuriyet  insanının uygarca yetişmesinde en büyük araç olarak kullanılacak “Harf Devrimi’ni başlatmış ve bu ilde başöğretmenlik unvanını alarak, ilk dersini, bizzat kara tahtanın başına geçerek, 23 Ağustos 1928 tarihinde Tekirdağ`da vermiştir.

          Geçmişi Cumhuriyet öncesine dayanan ve Çanakkale Savaşı'nda verdiği hizmetlerle ayrı bir öneme sahip olan Tekirdağ Devlet Hastanesi, bugün 250 yatak kapasitesi ve yeni geçmekte olduğu Tam Otomasyon Sistemi ile modern bir hastane olma yolunda hızla ilerliyor. Tekirdağ Valilerinden Zekeriya Zihni Bey tarafından 1915 tarihinde “Millet Hastanesi ” adı ile kurulan Tekirdağ Devlet Hastanesi, özellikle Çanakkale Savaşı'nda gösterdiği üstün hizmetler nedeniyle ayrı bir öneme sahip. Cumhuriyetin kurulmasının ardından, geçmişteki hizmetleri ve bölgedeki konumu nedeniyle hızla geliştirilen hastaneye, 1958 yılında bugünkü adı verilmiş.  Her   geçen  gün  daha   da büyüyen ve modernleşen hastane son olarak Çözüm Bilgisayar ile Tam Otomasyon Sistemi’ne geçme hazırlıkları yaparken, Çözüm Haber Dergisi olarak bizler de hastanenin gelişim öyküsünü izleyerek yenilikler hakkında bilgi aldık.

 

            Tekirdağ’ın şehir merkezinde bulunan hastanede, ilk göze çarpan ağaçlarla ve oturma banklarıyla donatılmış çevre düzenlemesi olurken, bizi makamında kabul eden Başhekim Dr. Mehmet Berkyürek , hastane olarak çalışmalarını ve hedeflerini Çözüm Haber Dergisi' ne  anlattı. 21 yıldır hastanede görev yaptığını anlatan Berkyürek, 9 aydır hastanede başhekim olarak hizmet vermekte olduğunu ifade etti. Uzun yıllardır  hastanenin  neredeyse her biriminde görev aldığını ve bu nedenle de gerek hastaneyi gerekse bölge insanını yakından tanıdığını belirten Berkyürek , “uzun yıllar aynı hastanede çalışmanın büyük avantajlarını yaşıyorum. Hastanenin sorunlarını ve hastaların taleplerini çok yakından gözlemiş olmam daha sağlıklı adımlar atmamı sağlıyor. Çalıştığım bu süre içinde tespit ettiğim en önemli sorun; düzensizlikti. Düzensizliğin sebebi de her şeyin eskiden kurulmuş olan ilkel yöntemlerle devam ettirilmeye çalışılmasından kaynaklanıyordu. Teknoloji her geçen gün daha bir gelişirken biz kayıtlar başta olmak üzere her şeyi elle tutmaya çalışıyorduk” dedi. Berkyürek, 250 yatak kapasitesine sahip olan hastanede, yılda   yüz  binlerce   insanın   poliklinik hizmeti aldığına, binlerce insanın yattığına, binlerce ameliyat gerçekleştirildiğine dikkat çekerek, şunları söyledi;

            “Bütün bunları eski sistemle yönetme şansımız yoktu. En önemli kargaşa buydu. Verdiğimiz hizmetlerin karşılığını alamıyorduk. Alabilmemiz için bunları faturalandırmamız gerekiyordu. Ama eski sistemle bunu tümüyle yapma şansımız yoktu. Ayrıca, Devlet Hastanesi olarak tıbbi  yönümüzün yanında, Adli Sicil Kaydı tutmak gibi bir zorunluluğumuz da vardı. Adli sicil yönünden kayıtlarımızın çok düzgün olması ve arşiv kısmımızın eksiksiz olması gerekiyordu. Bu nedenle yapılması gereken en önemli iş bu tespitlerin ardından sorunların çözülmesiydi.Yani Tam Otomasyon Sistemi ile Çözüme ulaşmaktı .”

Berkyürek, Otomasyon Sistemine geçmek için çeşitli yerlerle görüştüklerini ve bir çok araştırma yaptıklarını belirterek, yapılan tüm araştırmaların sonucunda tek bir kapıya çıktıklarını söyledi. Bu kapının Çözüm Bilgisayar olduğunu ifade eden Berkyürek, “bir çok firmayla görüştük, ancak hastanemizin bütün isteklerine,  ihtiyaçlarına cevap verebilecek bütün bir programı Çözüm Bilgisayar' da bulduk.” dedi.

          

            Çözüm Bilgisayar ile yapılan görüşmeler sonrasında sorunları çözme noktasında kendilerine olan güvenlerinin daha da artığını anlatan Berkyürek, Mayıs 2003 tarihinde Otomasyon Sistemi'ne geçtiklerini belirtti. Türkiye'de yaşanan maddi sıkıntıların temelinde ekonominin kayıt altına alınamaması olduğunun ekonomistler tarafından sürekli olarak vurgulandığını hatırlatan Berkyürek, “yaşadığımız sıkıntılar, yaptığımız işlerin karşılığını alamamamızdan kaynaklanıyor. Bunları kayıt altına aldığımız zaman, yani yaptığımız işi gösterebildiğimiz zaman ortaya neler çıkacağını biliyorduk. Otomasyona  geçmemizle birlikte bu  gerçekliği çok kısa bir zaman içinde görme şansıda bulmuş olduk. Çünkü sistem kendini hemen gösterdi” dedi. Berkyürek, yaptıkları ilk araştırmalarda “öncelikle bir 15-20 terminalle başlayalım, uzun bir müddet sonra daha fazla terminale ulaşırız” diye düşündüklerini, ancak Çözüm Bilgisayar ile yapılan görüşmeler sırasında bu sayının daha çok artırılabileceğini gör-düklerini söyledi. İlk olarak Çözüm Bilgisayar ile 30 terminal üzerinden anlaştıklarını anlatan Berkyürek, “ancak sistem hiç de sınırlı değil. Yani terminal sayısını istediğimiz kadar arttırabileceğimizi gördük. Tekirdağ halkının maddi ve manevi yardımıyla biz şu anda 50 terminale çıkmış bulunuyoruz. Bu bir hastane için çok önemli” dedi.

Berkyürek, sistemin kurulma aşamasında Çözüm Bilgisayar'ın, Eğitim Destek Uzmanı Serdal Güzel öncülüğünde bir ekipman göndererek her türlü yardımı ve desteği gösterdiğini ifade etti. Sistemin kurulma ve hayata geçirilmesi sırasında çok sıkıntı yaşayacaklarını düşündüklerini anlatan Başhekim Berkyürek, “ama hiç düşündüğümüz gibi daha doğrusu korktuğumuz gibi olmadı. Sistemi kurup ilk tuşa bastığımızdan itibaren sanki yıllardır, bu sistemle çalışıyor gibiydik.

             

            Hem çalışanlarımız, hem de stajyer arkadaşlarımız, çok kısa zamanda sisteme uyum gösterdiler. Sistemi kavrayıp kullanmaya başladılar. Sistem o kadar basit ve o kadar kolaya indirgenmişti ki, ilk gün tüm sistemi kavramış gibi çalışmaya başladık. Bu da sorunlarımızı çok kısa zamanda çözeceğimizin ilk işaretiydi. İlk gün yaşadığımız sıkıntılar ise doğal olarak yaşanan acemiliklerden kaynaklandı” dedi.

 

            Bir buçuk ay gibi kısa bir sürede hastanenin tüm birimlerine sistemin kurulduğunu vurgulayan Berk-yürek, Çözüm Bilgisayar'ın destekleri ve hastane çalışanlarının özverili çalışmalarıyla ciddi bir sorun yaşanmadan 50 terminale çıktıklarını ve sistemin saat gibi işlediğini söyledi. Berkyürek, sistemi hastanenin her odasına yayma amacında olduklarını da vurgulayarak, iki poliklinikte deneme testleri yaptıklarını ifade etti.

            Berkyürek, Türkiye'de pek çok şeyin eskisinden farklı şekilde değiştiğini anlatarak, bu farklılığa kendilerinin de ayak uydurmaya çabaladıklarını ve eskilerden kurtulmaya çalıştıklarını anlattı. Berkyürek şunları söyledi; “Bir bilgisayar dünyası var. Teknoloji her geçen gün kendini geliştiriyor. Ve sizin elinizde o sistem yok. O zamanlar günlük fatura diye bir şeyi, biz hayal bile etmiyorduk. Bugün ise bu sistemi kurmaya çalışıyoruz. Eski sistemi tamamen kapat-tık ve yeni sistemle günlük faturalama yapma şansımız doğdu. Yani dün hayalini bile kuramadığımız şeyleri bugün gerçekleştirmeye başladık.”

 

            Hastanelerin yavaş işleyen atıl pozisyondan çıkması gerektiğini vurgulayan Berkyürek, “hizmetin 24 saat devam etmesinin tek şartı, özel hastaneler gibi hızlı, atak, kendi yağı ile kavrulabilen hastaneler olması lazım. Kendi döner sermayemizi kendimiz hazırlamak zorundayız. Düne kadar biz, gücümüzün ne olduğunu, ne kadar hastaya nasıl baktığımızı ve ne kadar kazandığımızı hiç bilemedik. Sanki kayıt dışı bir pozisyonda gibiydik. Herkesin çok özverili çalışıyor olmasına karşın, sistemden daha doğrusu sistemsizlik gereği bu çalışmaların boşa çıktığını gördük. Yaptığınız işin karşılığını alırsanız, biraz da bu işin içine sevgi ve saygı katarsanız, bu insanların çalışma şevki, arzusu ve verimi artar. En önemlisi bunun da halkımıza iyi hizmet olarak geri dönmesi demektir” dedi. Berkyürek, iyi hizmet almanın herkesin hakkı olduğunu vurgulayarak, “biz iyi hizmet vermek  amacındayız  ve  bu sistemle bu hizmeti vereceğiz.” dedi.

      

            Ana hedeflerinin hastalarına en iyi hizmeti verme olduğunu vurgulayan Berkyürek, “hedefimiz tıkır tıkır işleyen bir hastane yaratmak. Dünyayı yeniden keşfetmediğimizi biliyoruz, tam aksine önümüzde keşfedilmiş bir dünya var ve biz bu dünyayı görmemek için çabalıyoruz. Gözümüzü açacak bu dünyayı görecek içine gireceğiz. Buna da, ifade ettiğim gibi otomasyonla başladık. Otomasyon Sistemi sayesinde bilgisayarın girmediği oda kalmayacak. Hizmetimizin kalitesini bize yakışır bir şekilde maksimum seviyeye çıkartacağız. Bu bizim hakkımız. Biz otomasyonla bu hakkımızı kullanıyoruz. Hastanemiz için gerekli modernisazyonu sağlamak için gerekli paraları da temin edebilirsek, o zaman daha verimli çalışacağız. Hastalarımıza 'git şunu al' demekten kurtulmak istiyoruz.” dedi.

Berkyürek, Çözüm Bilgisayarın katkılarıyla hedeflerine daha hızlı ilerlediklerini ifade ederek şunları söyledi; “Yeni Otomasyon Siste-mimiz ile amacımız özel hastaneler seviyesini geçmek.”

           

“Şimdi daha da sağlam adımlar atıyoruz”

 

            Hastanenin dünü ve bugünü hakkında bilgi veren Hastane Müdürü Rıdvan Yavuz da, Otomasyon Sistemi ile şimdi daha sağlam adımlar attıklarını söyledi. Hastanenin 4 bloktan oluştuğunu anlatan Yavuz, “büyük bir hastanenin idaresini gerçekleştirmek, hele eski yöntemlerle bunu gerçekleştirmeye çalışmak çok zordu. Geçmişten bugüne büyük bir tarihçeye sahip olan ve çok iyi hizmetler sunmuş olan hastanemizi günün koşullarına göre yeniden yapılandırmamız gerekiyordu. Bunu da Otomasyon Sistemi ile gerçekleştire-bileceğimizi biliyorduk” dedi. Çözüm Bilgisayar ile anlaştıktan sonra sorunların çok daha kısa bir sürede çözüleceğine olan inançlarının  arttığını ifade eden Yavuz, hastanede çalışan idari personelin çalışma isteklerinin daha da arttığını gözlemlediklerini söyledi. Yavuz, “programı gördükçe ve kullanmaya başladıkça çalışanlarımız daha verimli çalışmaya başladı. Ama en önemlisi hata oranımız çok düştü. Bu da özellikle hastanemizdeki maddi kayıpları azalttığı gibi bizlerin daha rahat çalışmamızı sağladı” dedi.

           

“Görünen o ki; işlerimiz çok daha kolay olacak”

            16 yıldır Tekirdağ Devlet Hastanesi'nde hizmet vermekte olan Baş Eczacı Reyhan Çelikkaya ise yeni sistem ile daha rahat ve daha verimli çalışma imkanı bulacaklarını söyledi. Çelikkaya, Eczane biriminde programın tam anlamıyla oturmadığını belirterek, “programın hepsini kullanmıyoruz. Çözüm Bilgisayar'ın Eğitim Destek uzmanları, programı adım adım yerleştirdiklerini, böylece eczane çalışanlarının programlarını özümseyerek ve hiç hata yapmadan çalışmalarını istediklerini söyledi. Yani hepsi kurulursa doğal olarak bizlerin bir anda öğrenmesi mümkün olmayacak”dedi. Çelikkaya, işlerinin sistem sayesinde rahatlaması ile, hastalara  daha  iyi  hizmet vereceklerini söyeyerek, “şu anda görünen o ki; işlerimiz çok daha kolay olacak” diye konuştu.

           

“Hastalarımızla daha çok ilgilenebileceğiz”

 

            Hastanede kurulan otomasyon sistemi ile  hasta tedavi ve yatak işlemlerinin daha hızlı yapıldığını anlatan Başhemşire Münevver Solak da, sistem ile ilgili olarak düşüncelerini anlattı. Solak, daha önceden yapılan işlemlerin kırtasiye üzerinden yürüdüğünü ve bu nedenle işlemlerin yeterince hızlı olmadığını ifade ederek, “en büyük kaybımız zamandı. Bu nedenle hastalarımızla yeterince ilgilenemediğimiz gibi hastalarımızda bu konuda  sürekli  olarak  şikayetçi olu yorlardı. Yeterince  verimli  olamıyorduk. Ama yeni sistemle daha kısa bir sürede işlemleri yapabildiğimiz gibi, hastalarımıza daha fazla vakit ayırabileceğiz” dedi. Sistem kurulma aşamasında olduğu için bazı acemilikler nedeniyle sorunlar yaşandığını belirten Solak, programa alıştıkça sorunların da azaldığını ifade etti. Solak, sistemin sağladığı düzen ile, özellikle servislerde işlerin daha çabuk yoluna girdiğini vurguladı.

    

           

“Sistem tam anlamıyla bir kazanım”

 

            Mayıs ayında kurulmaya başlanan ve Haziran ayından itibaren 12 terminalle faaliyete geçen sistemin bugün 50 terminale çıkarıldığını anlatan Bilgi İşlem Sorumlusu Ali Taylan , sistem  hakkında bilgi verdi. Taylan hastanede bulunan tüm birimlerin sisteme  dahil  edildiğini  vurgulayarak, “başta İlk Kayıt olmak üzere, hasta servislerimiz, Laboratuar, Röntgen, Kan Bankası, Ücretli Vezne, Eczane ve Servis Eczanelerimiz olmak üzere tüm birimlerimiz sisteme dahil. Biz ilk başta hepsini bağlaya-bileceğimizi bile düşünmüyorduk. Ama programı gördükçe şimdi polikliniklerimizi de  sisteme  dahil etmeye çalışıyoruz. Bunun için testler yapıyoruz” dedi.

 

            Taylan, her yeniliğin ekstra sıkıntılar ve sorunları da peşinde getirdiğini, bunun da doğal olduğunu ifade ederek şunları söyledi; “çünkü yıllardır alıştığınız ve vazgeçilmez alışkanlığa dönüştürdüğünüz sistemi kaldırıyor, yeni bir sistem getiriyorsunuz. Biz de bu açıdan baktığımızda çok sıkıntı yaşayacağımızı düşünmüştük. Ama bu kadar az olacağını hiç beklemiyorduk. Bir sisteme adapte olmanın bu kadar kolay olacağını açıkçası düşünmemiştik. Program o kadar açık ki, çok çabuk öğreniyor ve adapte olabiliyorsunuz.” Yeni sistemin en önemli  kazanımlarından   birinin  de eksiklikleri ve problemleri daha çabuk çözme şansı sunduğunu” ifade  etti.

 

            Sistem kurulmadan önce kayıtların elle tutulduğunu ve bu sebeple tahmini rakamlar üzerinden hareket ettiklerini anlatan Taylan, “yapılan her şey insan eli ile yapılmakta ve doğal olarak hem zaman kaybı hem de maddi kayıplar yaşan-maktaydı. Şimdi her işlem kayıt altında. Yapılan her işlemi, hastaneye  giren çıkan her şeyi her hastayı görebilmekteyiz. Bu sistem sayesinde çok kısa sürede toparlanacağımıza ve hastanemizi çok kısa sürede rahata kavuşturabileceğimize inanıyoruz” dedi.

            Taylan, sistem sayesinde Bağ-Kur 'lu hastaların pirim borçlarının olup olmadığını internetten öğrenebildiklerini ve bu bilgiye göre hastanın muayene kaydının yapıldığını anlattı. En önemli yeniliklerinden ve kolaylıklarından birinin de, sistem sayesinde hastanede ki işlevselliği hastalara monitör aracılığıyla gösterebildiklerini vurgulayan Taylan,“hastanemizin girişine ve kafeteryasına yerleştirdiğimiz monitörler aracılığıyla, günlük poliklinik  bilgilerini ekrandan hastalara bildirebilmekteyiz. Bu işlem  kesinlikle  göster melik olmayıp, veriler ve gelişmeler her 30 saniyede bir değişmektedir. Bu kolaylığı da yine sistem sayesinde yapabilmekteyiz. Hem hasta için büyük bir zaman tasarrufu hem bizler için” diye konuştu.

            Sistemde bulunan Barkod uygulaması sayesinde kaçakların da önlendiğini anlatan Taylan, barkod uygulamasına geçmeden önce özellikle resmi kurumlardan sevkli gelen hastaları faturalandıramadıklarını, bu nedenle de çok büyük maddi kayıplara uğranıldığını söyledi. Taylan, “barkod uygulaması sayesinde resmi kurumlardan gelen hastaları kayıt altına aldığımız gibi ürettiğiniz hizmetin karşılığı olarak  faturalandırma da yapabiliyoruz.

Taylan, Hastane çalışanlarına sürekli olarak Çözüm Bilgisayar çalışanları tarafından eğitim amaçlı seminerler verildiğini belirterek şunları söyledi;

 

            “Çözüm Bilgisayar'ı tercih ederek ne kadar doğru bir karar verdiğimizi programı tanıdıkça daha iyi görüyoruz. Biz bu kadar kısa bir zamanda sistemin yarısını bile oturtacağımızı düşünmemiştik. Ama şimdi sistem tam anlamıyla oturma aşamasında. Bu da sadece programın kaliteli olmasından kaynaklanmıyor; Çözüm Bilgisayar'ın sürekli olarak desteğini sunmasının payı da çok büyük.” dedi.

(08.12.2003)