Cumhuriyet Üniversitesi Tıp Fakültesi Hastanesi
1987 yılında şirketimizin de doğum yeri olan
Sivas
üç vadi arasındadır. Halkının büyük çoğunluğu, çeşitli zamanlarda bölgeye
yerleşmiş Türkmenlerdir. İlde yer yer Kafkasya göçmenlerine de rastlanmaktadır.
Kızılırmak Havzası; kenti İç Anadolu iklimine, Yeşilırmak; Karadeniz, Fırat
Havzası ise Doğu Anadolu iklimine bağlamaktadır. Bu üç su, üç yol, üç farklı
kültür anlamına gelmektedir. Sivas şehrinin adı, kentin antik dönemdeki adı olan
"Sebastia" sözcüğünün Türkçeleşmesinin ardından bugünkü halini almıştır.
Sebastia ismi de Yunancada saygıdeğer, yüce anlamına gelir ve Latincede de
“Augustus” kelimesinin Yunanca karşılığıdır. Bu da Pontuslar tarafından kurulan
bu kentin, Roma İmparatoru Augustus'un onuruna, onun ismiyle adlandırıldığına
delalet eder. Sivas ismi ile ilgili bir başka rivâyete göre ise, kentin adı
Farsçada “üç değirmen” mânâsına gelen “Sebast” kelimesinden gelmektedir; Sebast
ismi zamanla halk dilinde Sivas olarak yerleşmiştir. Sivas ismi bu şekilde
oluşmuş ve günümüze dek gelmiştir.
Hastaneniz hakkında kısaca bilgi verebilir
misiniz?
1974 yılında üniversitenin kurulmasının ardından, 1977 yılında da
hastanemiz kurulmuştur. Hastanemiz, daha önce Göğüs Hastalıkları Hastanesi
olan Numune Hastanesinin acilinde kurulmuştur, 1993 yılına kadar burada
hizmette bulundum. 1993 yılından sonra hastane bulunduğumuz yerleşkeye taşındı.
Temelleri 1974 senesinde atılan bu hastanenin inşası, 1993 yılında bitişti. Yani
biz teslim aldığımızda 17 yaşında bir binaydı. Biliyorsunuz Ankara Tıp Fakültesi
Hastanesi de 1947'de temeli atılmasına rağmen, 1987 senesinde hizmete
açılmıştır. Hastanemizde halen daha eksiklerimiz mevcut tabi ki... Hastane
faaliyete geçeli 35 sene olmuş, ben ise yaklaşık 34 senedir buradayım. Ayrıca
en eski öğretim üyesi olarak bulunmaktayım.
Rakamsal veriler yardımıyla hastanenizdeki poliklinik ve çalışan
sayısı hakkında bilgiler verebilir misiniz?
Hastanedeki hizmetlere göz atacak olursak; şu an itibariyle toplam 29
bölümümüz mevcut, aktif olmayan bir branşımız da yok. Yan dalda eksiğimiz
vardı, onları da kısa zamanda çözüme ulaştırdık. Ana branş olan Dahiliye,
Cerrahi ve Pediatri konusunda eksiğimiz yok. Personel sayısı; doktoru, asistanı, hemşiresi, çalışanı
ile birlikte toplam 2000 civarında. Hastanemizin durumu çok iyi. Tabi ki
personelin bu konudaki desteği yadsınamaz, otomasyon sistemimizde ise
Sisoft’un bu konudaki yardımları inkar edilemez. Ben şuna çok inanıyorum;
paranın halledemediği bir çok şeyi, insanın arkadaşı, dostu halleder. Biz
sizlerden de bunu bekliyoruz, Ömer Bey olmasa bu nasıl olurdu bilmiyorum
çünkü ben kendisini çok iyi tanıyorum, Sivaslı olması da bunda çok büyük etken
oldu şüphesiz.
Hastaneniz hakkında kısaca bilgi verebilir
misiniz?
HBYS programını 2006 yılından bu yana kullanıyoruz kesinlikle
bunun bir zorunluluk olduğunu düşünüyorum. Bir laf vardır “Olması gereken
olmalıdır”. Bu da öyle bir şey. Otomasyon sisteminin zararının olması mümkün
değil aksine artıları sayılamayacak kadar çok fazla boyutta. Bu durum sizlerin
elinde ve bu işi bilen de muhakkak kazanır.
Sağlık-NET, MEDULA gibi sistemlere entegrasyon sürecinde
karşılaştığınız sorunlar var mıdır?
Geçmişte ödeme sistemi konusunda ciddi sorunlar yaşıyorduk. Fakat kısa
zaman içinde yapılan çok önemli düzenlemelerle, ödeme sistemimiz kontrol
edilebilir hale geldi. Artık verdiğimiz hizmetleri faturalandırarak
MEDULA'ya gönderebiliyoruz. Sisohbys üzerinden faturalarımızı
iletip, fatura ile ilgili tüm ayrıntılara ulaşabiliyoruz. Faturalandırılan
hizmetleri, faturalandırılamayanları ve niçin faturalandırılamadığını ayrıntısı
ile görebiliyoruz.
Hastane yönetimi açısından bilgi yönetim sisteminin önemi
nedir?
Bilgi sistemlerindeki teknolojik gelişmeler göz önüne alındığında,
neredeyse tüm iş alanlarında üretilen bilginin saklanması, işlenmesi ve
değerlendirilmesi süreçleri vazgeçilmez bir unsur haline gelmiştir şüphesiz.
Elbette özünde çok yoğun bilgi üreten kurumlardan birisi olarak, sağlık hizmet
sunucularının bu gelişmeden ayrı düşünülmesi kesinlikle de mümkün değildir.
Sağlık hizmet sunucuları olarak bilgi sisteminin etkin kullanılması
sayesinde, kurumun vermekte olduğu hizmetlerin kalite standartları açısından
değerlendirilmesi ve izlenmesi çok kolaylaşmaktadır. Aynı zamanda bu veriler
ileriye dönük iyileştirme çalışmalarındaki karar süreçlerinde hastane
yönetimlerine sayısız katkı sağlamaktadır.
Fatura bilgilerini toplamak, değerlendirmek ve geri ödemesini sağlamak
için geliştrilen, Medula'ya entegrasyon ile ilgili olarak, bilgi sisteminizde
yaşadığınız sıkıntılar var mıdır?
Hastanemizde kullandığımız otomasyona bağlı olarak fatura ve bilgilerin
Medula'ya gönderilmesi ile ilgili bir sorunla karşılaşmadık. Entegrasyon,
otomasyon sistemimizde zaten mevcut durumdaydı. Hastanemizde bilgi toplanması ve
gönderilmesi sürecinde ortaya çıkan ve beklentilerimiz dahilinde olan
problemleri, ihtiyaç anında ve doğru işlemlerle çözdük.
HBYS'nin kullanılması ile ortaya çıkan verimliliğin kurumdaki etkileri
hakkında biraz bilgi verebilir misiniz?
Sağlık hizmetleri diğer alanlardan daha fazla bilgiye duyarlı bir alandır
ve dolayısıyla etkin bir yönetim için sistematik olarak bilginin elde edilmesi
muhakkak şarttır.
Kaliteli bir sağlık hizmeti sunumu kesinlikle geniş kapsamlı ve iyi
planlanmış bir bilgi sürecine bağlıdır. Hastane bilgi sistemlerinde
modern teknolojinin kullanımı giderek artan bir oranda önemli hale gelmektedir.
Hastane bilgi sistemi, hastanenin idari ve tıbbi
bilgilerinin yönetimini büyük ölçüde kolaylaştırmıştır. Hastalarımıza sunduğumuz
sağlık hizmetlerinin kalitesini de bir o kadar yükseltmiştir. Günümüzde, Hastane
Bilgi Yönetim Sistemi olmadan tam anlamıyla bir sağlık hizmeti sağlamanın mümkün
olmayacağı kanısındayım.
Bilgi Sistemlerinin günümüzde geldiği aşama nedir?
Hastane bilgi yönetim sistemleri, kesinlikle profesyonel anlamda
hazırlanması gereken yazılımlar olmalıdır. Mahremiyeti olan hasta bilgilerinin,
sağlıkla ilgili bilgilerin saklanması, işlenmesi ve yönetilmesi söz konusu. Bir
de hastanelerimizdeki süreçler oldukça zorlu süreçler. Çok sayıda bilginin
birçok noktadan hareketi ve kontrolü söz konusu.
Türkiye de bu anlamda profesyonelleşmiş, yazılımlarını geliştirerek ikame
ettirmiş firmalar var. Bunlar sonuç itibariyle hastanelerimize ait
istatistikleri ve raporlamaları istenilen bilgileri kolay ve hızlı olarak elde
etmemizi sağlıyor.
Hastane içerisindeki süreçlerden kısaca bahsedebilir
misiniz?
Hastane bilgi yönetim sistemlerinde teknik destek kadar önemli
başka bir unsur ise ArGe çalışmalarıdır. Hastanelerimizdeki süreçler çok dinamik
bir yapıya sahiptir.
Hastalarımızın daha iyi hizmet alabilmesi için sürekli yenilenen,
geliştirilen ve iyileştirilen süreçler bu dinamizmin içerisinde yer
almaktadır. Hastane bilgi yönetim sistemlerimizin de bu yoğun dinamizm sürecine
uygun olarak hareket etmesi yeni yönetmeliklere, genelgelere ve uygulamalara çok
hızlı bir şekilde uyum sağlaması gereklidir.
Sürekli AR-GE gayreti
içerisinde, dünyadaki sağlık alanındaki teknolojik gelişmeleri yakından takip
etmesi, bu yenilikleri kendi geliştirdikleri sistemlerinde kullanması
gereklidir.
Hastane yönetimi açısından bilgi sisteminin önemi hakkında biraz bilgi
verebilir misiniz?
Bilgi sistemlerindeki teknolojik gelişmeler dikkate alındığında neredeyse
tüm iş alanlarında üretilen bilginin saklanması, işlenmesi ve
değerlendirilmesi süreçleri vazgeçilmez bir unsur haline gelmiştir. Elbette
özünde çok yoğun bilgi üreten kurumlar olarak sağlık hizmet sunucularının bu
gelişmeden ayrı düşünülmesi mümkün değildir. Sağlık hizmet sunucuları
olarak bilgi sisteminin etkin kullanılması sayesinde, kurumun vermekte olduğu
hizmetlerin kalite standartları açısından değerlendirilmesi ve izlenmesi çok
kolaylaşmaktadır. Aynı zamanda bu veriler ileriye dönük iyileştirme
çalışmalarındaki karar süreçlerinde hastane yönetimlerine sayısız katkı
sağlamaktadır.
Kullanıcıların bilgi sistemleri kullanımını artırmak ve onları bu
sürece alıştırmak için neler yapılmalıdır?
Yıllar içerisinde kalem-kağıt-dosya tarzında klasik yöntemle çalışmaya
alışmış hizmet sunucularının tümüyle elektronik ortamda çalışmaya alışması zor
bir süreç olacaktır. Bu süreç belirli bir eğitim ve alışkanlık
gerektirmektedir. Ancak bu süreçlerin aşılmasının ardından, kullanıcıların bilgi
sistemlerine olan yaklaşımı kendileri için “fazladan bir iş yükü” olarak
değil de, tam tersine yaptıkları çalışmalar için olmazsa olmaz bir ön şart
haline dönüşmektedir.
Hastanenizde PACS kullanılması gerekliliği konusunda ne
düşüyorsunuz?
PACS'ı kullanmanın bir gereklilikten ziyade bir zorunluluk olduğu
kanısındayım. PACS hizmetinin kullanılması şarttır zira bütün özel
hastanelerde zaten bu ürün kullanılmaktadır. Film masraflarından kurtulmak
isteniyorsa şayet, bu hizmetin tüm sağlık kurumlarımızda gerekli kılınması
gerekmektedir. Öyle bir dönemde yaşıyoruz ki, teknoloji iliğimize kadar
işlemiş. Artık her şey teknolojik cihazlar üzerine kurulu zira bunlar da
teknolojinin gereğidir, bu tür ürünler olmazsa olmazlardır. PACS'ın 3D olanının
da hastanemize ve radyoloji departmanına büyük kolaylıklar sağlayacağını
düşünüyorum.
Hastanenin Başhekim Yardımcısı Doç. Dr. İlker TOKER'in de hbys ve
mobil uygulamalar hakkındaki görüşlerini aldık.
Kendinizden ve hastanenizden kısaca bahsedebilir
misiniz?
Bendeniz, Göz Hastalıkları Ana Bilim Dalı Öğretim Üyesiyim. 2008
Ağustos Ayı'ndan bu yana hastanemizde Başhekim Yardımcısı olarak görev
yapmaktayım. O tarihten itibaren otomasyon, fatura ve bununla ilişkili olan tüm
ilgili bölümler bana bağlı olarak çalışmalarına devam
ediyor.
Otomasyonun kurumunuza ve size kattığı faydalar
nelerdir?
En önemli katkısının kayıp ve kaçakların azalmış olmasıdır diye
düşünüyorum. Faturalama hızımızı son derece arttırdık. Hekimlerimizin,
sekreterlerimizin hem de personellerimizin hasta bilgilerine ulaşması, yapılan
işlemlerin hasta faturalarına kayıt ettirilmesi ve bunları kolayca takip
edebilmeleri de son derece ivme kazandı.
Sisohbys'nin Fatura Modülünü aktif olarak kullanan birisi olarak,
fatura işlemleri öncesi ve sonrası ile ilgili bir değerlendirme yapabilir
misiniz?
Verilerin gönderilmesi ve MEDULA ile ilgili olarak son dönemde
hiçbir sorun yaşamıyoruz. Ayaktan ve yatan hasta faturalarını kolaylıkla
kesebiliriz. Fatura kesim hızını ciddi bir şekilde arttırmış oldu. Mevcut
sistemin son derece hastanemize yararlı olduğu kanısındayım.
Teknik konularda bilgi almak için Bilgi İşlem Sorumlusu Osman Katı ile
görüştük.
Hastanedeki istatistikler hakkında bazı rakamsal veriler verebilir
misiniz?
Toplam 1150 yatak kapasitesine sahip olan hastanemiz, yatak doluluk oranı
olarak %70 civarında bir doluluk oranına sahiptir. Günlük poliklinik
sayımız 1000 civarındadır. Hastanemiz yatan hasta sayısı açısından yoğun
bir hastane olarak nitelendirilebilir.
HBYS'de hangi modülleri aktif olarak
kullanıyorsunuz?
2005 Yılında aktif olarak kullanmaya başladığımız HBYS yazılımında
zamanla birkaç modül hariç tüm modülleri kullanmaya başladık. Temel hedefimiz
hastanemizde tek bir yazılım üzerinde tüm modülleri kullanmak. Bu konuda
epey yol aldığımızı düşünüyoruz. Yönetimimizin bu konuya verdiği önemden dolayı
ülkemizdeki Tıp Fakültesi hastanelerini inceleme imkanımız oldu. Yaptığımız
araştırmalar sonucunda yerinde gidip inceleme imkanı bulduğumuz 10 'a yakın
hastane oldu.Yapmış olduğumuz incelemeler sonucunda bizim kadar bir HBYS yazılımında aktif
modül kullanan hastane yok diyebiliriz.
Fatura modülünü aktif kullanan bir hastane olarak, bu konudaki
görüşlerinizi alabilir miyiz?
HBYS yazılımında özellikle fatura modülü üzerinde durmakta fayda
görüyorum. Hastanemiz fatura birimi ile ortak yürüttüğümüz çalışmalara sonucunda
en çok geliştirme imkanı bulduğumuz ve hastanemize uyarladığımız modüllerden bir
tanesi fatura modülüdür. Diğer hastanelerde yapmış olduğumuz incelemeler
sonucunda gördük ki, çoğu hastanenin fatura birimi tabiri yerindeyse
evrakların içinde kaybolmuş vaziyette. Hastanemiz fatura birim sorumlusu
Ziya YILMAZ beyin çabaları sonucunda yapılan işlemleri tamamen otomasyon
sistemine devretmeyi büyük ölçüde başardık diyebiliriz. Mevcut ayaktan hasta
faturaları sistemden otomatik olarak kesilebiliyor. Aynı şekilde yatan hasta
faturalarını da otomatik bir şekilde sisteme kestirmeyi düşünüyoruz. Bu konuda
da epey yol aldığımızı söyleyebilirim. Bunları HBYS yazılımına eklenen
modüller ile yaptık. Çalışma listeleri oluşturduk , otomasyon üzerinden hatalı
evrakları inceleyen bir sistem oluşturduk. Bu konuda SİSOFT firmasının
elinden gelen desteği verdiğini gördük.
Fatura modülünün haricinde özellikle üzerinde durmak istediğimiz order
modülünden de bahsetmek istiyorum. Başhemşirelikle yürüttüğümüz çalışmalar
sonucunda hastanemiz, order sistemini tamamen otomasyon üzerinde gerçekleştirir
bir durumdadır.
Hastanenizdeki bilgi yönetim sisteminizde karşılaştığınız sorunlar var
mıdır?
Günümüzde en yoğun kullanılan yazılımların başında HBYS
yazılımlarının geldiğini söylersek abartı olmaz diye düşünüyorum. Sistemin
birkaç dakikalığına durmasının yaratacağı sorunları bu sektörde çalışan herkes
az çok tahmin edebiliyordur. Sürekli bir veri akışı söz konusu. Gerek yerel ağ
içerisinde gerekse MEDULA sistemi üzerinde 24 saat boyunca bir veri akışı
olmaktadır. Durum böyle olunca sistemin durması sorun nereden kaynaklanırsa
kaynaklansın büyük problem teşkil etmektedir. Bizde bu problemleri zaman zaman
yaşadık. Önemli olan problemin kaynağını tam tespit edebilmek. Böyle olduktan
sonra çözüme daha kolay ulaşıyoruz. Tabi ki sistemin yürümesi için gerekli her
türlü donanım alt yapısının da sağlanması gerekli. Bu konuda da hastanemiz
yatırımlarını sürdürmektedir.
Hastanedeki iş süreçlerinde süre bakımından ne gibi iyileştirmeler
belirginleşerek, göze çarpar hale geldi?
HBYS kullanıldıkça vazgeçilmez bir hal alıyor. Bizler de sistemi
kullandıkça daha da tecrübe kazanıyor ve verilerden elde edilen tecrübe
kapsamında çok daha kısa sürede sonuçlar alıyoruz. Artık hastane olarak ilgili
birimlerde ne zaman ve ne düzeyde işler yapıldığını kolaylıkla takip
edebiliyoruz. Zira sistemin kolayca takip edilebilir ve yönetim kademesinde
ulaşılabilir olması ve yorumlanabilir veriye dönüşmesi, bizim için önemli bir
ihtiyacı karşılıyor.
HBYS'nin kurumunuza kattığı başka değerlerden bahsedebilir
misiniz?
SİSOFT ile birlikte çalışarak
yapmış olduğumuz yazılım geliştirmelerinin bize geri dönüşü konusunda
bah sisteminizde karşılaştığınız sorunlar var
mıdır?
Günümüzde en yoğun kullanılan yazılımların başında HBYS
yazılımlarının geldiğini söylersek abartı olmaz diye düşünüyorum. Sistemin
birkaç dakikalığına durmasının yaratacağı sorunları bu sektörde çalışan herkes
az çok tahmin edebiliyordur. Sürekli bir veri akışı söz konusu. Gerek yerel ağ
içerisinde gerekse MEDULA sistemi üzerinde 24 saat boyunca bir veri akışı
olmaktadır. Durum böyle olunca sistemin durması sorun nereden kaynaklanırsa
kaynaklansın büyük problem teşkil etmektedir. Bizde bu problemleri zaman zaman
yaşadık. Önemli olan problemin kaynağını tam tespit edebilmek. Böyle olduktan
sonra çözüme daha kolay ulaşıyoruz. Tabi ki sistemin yürümesi için gerekli her
türlü donanım alt yapısının da sağlanması gerekli. Bu konuda da hastanemiz
yatırımlarını sürdürmektedir.
Hastanedeki iş süreçlerinde süre bakımından ne gibi iyileştirmeler
belirginleşerek, göze çarpar hale geldi?
HBYS kullanıldıkça vazgeçilmez bir hal alıyor. Bizler de sistemi
kullandıkça daha da tecrübe kazanıyor ve verilerden elde edilen tecrübe
kapsamında çok daha kısa sürede sonuçlar alıyoruz. Artık hastane olarak ilgili
birimlerde ne zaman ve ne düzeyde işler yapıldığını kolaylıkla takip
edebiliyoruz. Zira sistemin kolayca takip edilebilir ve yönetim kademesinde
ulaşılabilir olması ve yorumlanabilir veriye dönüşmesi, bizim için önemli bir
ihtiyacı karşılıyor.
HBYS'nin kurumunuza kattığı başka değerlerden bahsedebilir
misiniz?
SİSOFT ile birlikte çalışarak
yapmış olduğumuz yazılım geliştirmelerinin bize geri dönüşü konusunda
bahsetmek gerekirse, önemlilerinin fatura kesinti tutarımız ve bu faturaları
kesme zamanından ede ettiğimiz zaman kazancı diyebiliriz. Sistem üzerinde ki
iyileştirmeler ve geliştirmeler sonucunda daha önceden kestiğimiz fatura
tutarının 1,5 katına artık ulaşmış durumdayız. Üstelik çok daha kısa sürede ve
hızlı bir şekilde. Aynı zamanda önceden kesinti oranı olarak %15 leri görmüş bir
hastane olarak mevcut şu anki sistemde bu kesinti oranını %1-2 ler seviyesine
çektik. Bu konuda diğer tıp fakültesi hastanelerinin önünde olduğumuzu
söylememize de gerek yok sanırım. Bu çalışmalardan dolayı SİSOFT
firmasının gayretleri takdire değerdir. Özellikle firmanın bizzat yerinde
gördüğümüz yazılım ekibine hastanemiz olarak teşekkürlerimizi iletirim.
setmek
gerekirse, önemlilerinin fatura kesinti tutarımız ve bu faturaları kesme
zamanından ede ettiğimiz zaman kazancı diyebiliriz. Sistem üzerinde ki
iyileştirmeler ve geliştirmeler sonucunda daha önceden kestiğimiz fatura
tutarının 1,5 katına artık ulaşmış durumdayız. Üstelik çok daha kısa sürede ve
hızlı bir şekilde. Aynı zamanda önceden kesinti oranı olarak %15 leri görmüş bir
hastane olarak mevcut şu anki sistemde bu kesinti oranını %1-2 ler seviyesine
çektik. Bu konuda diğer tıp fakültesi hastanelerinin önünde olduğumuzu
söylememize de gerek yok sanırım. Bu çalışmalardan dolayı SİSOFT
firmasının gayretleri takdire değerdir. Özellikle firmanın bizzat yerinde
gördüğümüz yazılım ekibine hastanemiz olarak teşekkürlerimizi iletirim.
|