Bolu İzzet Baysal Devlet Hastanesi
Bolu, doğanın en cömert yüzünü
gösterdiği, kekik ve çam kokularının, Köroğlu efsanesinin dolaştığı hırçın
dağ rüzgarlarına kavuştuğu, yeşilin her tonuyla bezenmiş ormanların koynunda,
masalsı mavi göllerin saklandığı, binlerce yıllık tarih dokusunun süslediği bir
İl . Beyaz ve sarı renkli nilüferlerin yaşam alanı Abant’la, gezi ve piknik
alanı doğal parkı Gölcük’le, ev
eşyaları ve pirinci ile ünlü Kıbrıscık’la, Kuş Cenneti Gölü ve bitkisel toprak
üretimi ile ünlü Yeniçağa’yla, deri ve bakır işçiliği ile ünlü Gerede’yle, Köroğlu diyarı Dörtdivan ve aşçılar diyarı Mengen ile
güzelliklerin zirveye ulaştığı bir İl.
Bolu İzzet Baysal Devlet
Hastanesi, sunduğu başarılı sağlık hizmeti, deneyimli sağlık personeli ve
modern teknolojik alt yapıya sahip akıllı binası ile bölgede ilgi odağı haline
gelmiş durumda. Yalnızca Bolu ve ilçelerinden değil, çevre illerden de
hastaların tercih ettiği sağlık kuruluşu olarak öne çıkıyor. Sağlık turizminin etkin olduğu bir
bölgede
yer almanın verdiği avantajları çok iyi değerlendiren Bolu İzzet Baysal Devlet
Hastanesi, teknolojinin sağladığı kolaylıkları sağlığın hizmetine başarılı bir
şekilde sunuyor.
1999 yılından beri
hastanede çeşitli görevler üstlenen ve 12 aydır da Başhekim olarak görev yapan
Op. Dr. Hüseyin İka ile başarının anahtarları üzerine
konuştuk. -Turizmin etkin olduğu bir bölgede
yer alıyorsunuz. Bu durum sunduğunuz sağlık hizmetini nasıl
etkiliyor?
Bolu’nun bir turizm şehri
olmasından kaynaklanan avantajları kullanabilmek için yoğun
gayret gösteriyoruz. Yüksek rakıma sahip olmamız nedeniyle bir çok spor takımı
Bolu’da kamp ve tatil yapıyor. Bu takımlara gerekli sağlık hizmetini, kurul
rapor vb hizmetlerini hastanemiz sağlıyor.
Kış ve dağ turizmi, yayla turizmi, sağlık turizmi, kamp ve av turizmi
imkanlarının bulunması ve Turizm Bakanlığı belgeli tesislerin var oluşu, ilimizin turizm alanındaki çekiciliğini her
geçen gün artırıyor. Kartalkaya, kaplıcalar, Gölcük, Abant, Yedigöller,
Gerede gibi merkezlerimiz turistik cazibe merkezi olarak yerli ve yabancı
turistlerin akınına uğruyor. İlimizde misafir oldukları süre içerisinde, en kaliteli sağlık hizmetini sağlayabilmek
için, gerekli olan tüm hazırlıkları
tamamlamış bulunuyoruz. -Günümüzde kaliteli sağlık hizmeti sağlamanın esasları, ileri teknoloji
kullanımına dayanıyor. Bu konuda yaptığınız çalışmalar
nelerdir?
2005 yılında SSK Kurum
hastanelerinin Sağlık Bakanlığı’na
devrinden sonra, 2006 yılında Bolu’daki SSK Hastanesi ve Devlet Hastanesi tek
başhekimlik çatısında birleştirildi. Bugün, Merkez Ünite ve Köroğlu Ünitesi olarak adlandırdığımız
iki ayrı ünitemiz mevcut. Öncelikle ünitelerimizin
otomasyonunun birbiriyle uyumlu çalışabilmesi ve iki ünite arasındaki veri
alışverişini sağlıklı yapılabilmesi için bazı alt yapı eksikliklerimizi
tamamladık. Hastanemizin ileri teknolojiye dayalı otomasyon sistemine
geçebilmesi için veri akışının çok hızlı olması gerekiyordu. Yeni ana
makinemizle veri akışını hızlandırarak eski durumundan sekiz
kat daha hızlı veri alışverişi sağlayabilecek bir duruma getirdik. 16
Mb’lık veri akışını sağlayan sistemimizi devreye aldık. Artık, her iki
ünitemizde de otomasyon üzerinde yapılan her işlem, diğer ünitelerde eş zamanlı olarak
görüntülenebiliyor.
-Hastanenizde mobil ya da web
tabanlı uygulamaları kullanıyor musunuz? Çözüm HBYS’ne internet
yoluyla da ulaşılabilmek için Çözüm Web
HBYS’yi kullanıyoruz. Hasta ya da hekimlerimiz, hastanemizin web adresi
üzerinden bilgilere (bilgilerin mahremiyeti korunarak) ulaşabiliyorlar. Hastanın
TC Kimlik Numarası ve hastadan alınan işlem numarası ile şifrelenerek
yönetimimizce belirlenmiş, izin verilmiş bilgilere (Laboratuvar sonuçları, PACS
görüntüleri vb) ulaşılabiliyor.
-Sayısal görüntülerin arşivlenmesi
ve yönetilmesine yönelik olarak yürüttüğünüz çalışmalar ve sonuçları nelerdir? PACS’ın hastanemize
sağladığı kolaylıkların başında arşivleme geliyor. Dijital olarak sakladığımız
filmlere görüntü kaybı olmaksızın
birkaç saniye içinde ulaşıyoruz. Değerlendirmelerimizi çok kısa süre içinde yaparak,
raporlarımızı oluşturuyoruz.
Tanı ve teşhislerimizde
daha doğru sonuçlar elde ediyoruz.
Görüntülerin karşılaştırılması ile, zaman içinde oluşan değişiklikleri de
değerlendirerek, bir bütün halinde
yorumlama ve raporlama
işlemlerini gerçekleştiriyoruz.
Güvenli, hızlı ve çoklu bir ortamda, eş
zamanlı olarak görüntülerin paylaşılmasını ve iletilmesini sağlıyoruz.
Görüntüler üzerinde işlemler, işaretlemeler yapabiliyor, not
yazabiliyoruz. PACS, geleneksel film
tabanlı işlemlere oranla maliyeti
düşürdü. Bir tomografi ya da MR filminin bir çekiminin 4 Lira olduğunu
düşünecek olursak; hastanemizdeki iki tomografi ve 1 MR cihazından gün-de
yaklaşık 150 çekim yapılıyor. Bu hesaplamayı yaparsak, PACS’ın kuruluşunda harcanacak olan
miktarın, bizim büyüklüğümüzdeki bir hastanede, bir yıl içinde geri döneceğini
söyleyebilirim.
-PACS’ı otomasyon firmanızdan satın almanızın
size sağladığı avantajlar var mıdır? Niçin otomasyon sisteminden bağımsız bir
yazılımı tercih etmediniz?
PACS’ı kurmaya karar
verdiğimiz dönemde otomasyon firmamızın hizmet verdiği kurumlarla görüşmeler yaptık ve yerinde
incelemelerde bulunduk. İnceleme sonucunda PACS’ı otomasyon firmamızdan almaya
karar verdik. Endoskopi sırasında çektiğimiz görüntüleri arşivleyen bir
yazılımımız mevcuttu. Sık sık problemler yaşıyorduk. IP çakışmaları yaşıyorduk.
Sistemi bir bütün olarak
çalıştıramıyorduk. Benzer sıkıntılarımız başka cihazlarda da mevcuttu. Bu
nedenle biz de yönetim olarak, dijital
görüntülerin saklanmasının otomasyon sistemi içinde çözülmesi gerektiğini
düşünerek Çözüm Bilgisayar ile başladık.
-Hastaların, tedavileri dışında
hastanede geçirecekleri zamanı en aza indiren uygulamalardan olan randevu sistemini kullanıyor
musunuz?
Hastalarımız, internetten,
telefonla ve SMS ile randevu alabiliyorlar. Ayrıca hastanemizin belirli
noktalara yerleştirdiğimiz kiosklarla hekime ve polikliniğe ait listeyi görerek hekimini
seçebiliyor ve istediği poliklinikten sıra numarası alabiliyorlar.
Hastalarımıza Hekim Seçme Hakkını da
bu şekilde sağlamış oluyoruz. İki ünite de hizmet vermemiz nedeniyle bütün
polikliniklerimizi aktif durumda tutuyoruz. Hastalarımız arzu ettikleri
ünitelerdeki polikliniklerde muayene olabiliyorlar. Hastalarımız, üzerinde sıra
numarasının, gideceği poliklinik adının ve tahmini bekleme süresinin yazılı olduğu
barkodu ile doğrudan ilgili polikliniğe
yönelip beklemeye başlıyor. Polikliniklerimizin her birisinin üstünde
poliklinik adını, hekim adını, hasta sırasını, o anda hangi hastanın muayene
olacağını gösteren ekranlar bulunuyor. Hastalarımız bu ekranları takip ederek
işlemlerini gerçekleştiriyorlar.
Yakın gelecekte, kiosk
cihazlarımızı şehir merkezindeki belirlediğimiz noktalara yerleştirerek
hastalarımıza daha kolay randevu alma imkanını
sağlayacağız.
-Fatura bilgilerini toplamak,
değerlendirmek ve geri ödemesini sağlamak için geliştrilen, Medula’ya
entegrasyonla ilgili olarak, bilgi sisteminizde yaşadığınız sıkıntılar var
mıdır?
Hastanemizde, kullandığımız
otomasyona bağlı olarak fatura ve
bilgilerin Medula’ya gönderimi ile ilgili bir problemle karşılaşmadık.
Entegrasyon, otomasyon sistemimizde zaten mevcuttu. Hastanemizde bilgi
toplanması ve gönderilmesi sürecinde ortaya çıkan ve beklentilerimiz dahilinde
olan problemleri, zamanında ve doğru yaklaşımlarla çözdük.
-Bilgi ve iletişim platformu
Sağlık-NET’e entegrasyon konusunda yaptığınız çalışmalar nelerdir? Entegrasyonla
ilgili olarak yaşadığınız sorunlar var mıdır?
Sağlık-NET entegrasyonu
çerçevesinde, hastanemizdeki eksikleri teknolojik ve donanımsal olarak
tamamladıktan sonra, mevcut yapılanmamızı ayrıntılı bir şekilde planladık.
Testlerimizi, kontrollerimizi tamamladık. Otomasyon firmamızla düzenli bir
iletişim ortamı sağlayarak, Sağlık-NET
için belirlenen sürenin iki ay öncesinde hazır duruma geldik. Artık
kurumumuzda üretilen her türlü veriyi uluslararası standartlara uygun bir
şekilde toplayarak Sağlık-NET’e gönderiyoruz.
-Bolu’da pilot uygulamasına
başlanan e-Reçete Uygulaması’nın sağlayacağı avantajlar nelerdir? Uygulamanın
HBYS ayağında problem var mıdır?
İlimizdeki Akıllı Kart, e-Reçete Uygulamasına başarıyla geçtik.
Otomasyon üzerindeki düzenlemeler de kısa zaman içinde yapıldı. E-Reçete
Uygulaması; reçetesi elektronik ortamda yazılan ilaçların istenen eczaneden,
akıllı kart kullanılarak alınmasını sağlıyor. Eczacıların ilaçları sisteme girme zorunluğunu ortadan
kaldırıyor. Eczacıların reçeteyi yanlış okumalarından kaynaklanacak yanlış ilaç verme risklerini
önlüyor.
Akıllı kartlarda yüksek
seviyede güvenlik kontrolleri bulunuyor. E-Reçete Uygulaması ile, reçetelerde
tahribat nedeniyle oluşabilecek suistimallerin ve karışıklıkların önüne
geçiliyor. Reçetelerin veya sağlık karnelerinin başkalarının adına kullanılması
önleniyor.
-HBYS’nin kullanılması ile ortaya
çıkan verimliliğin kurumdaki yansımalarını öğrenmek için Başhekim Yardımcısı.
Op. Dr. Murat Kayabaş ile
görüştük;
Sağlık hizmetleri diğer
alanlardan daha fazla bilgiye duyarlı bir alandır ve etkin bir yönetim için sistematik olarak bilginin
elde edilmesini gerektirir. Kaliteli bir sağlık hizmeti sunumu, geniş kapsamlı ve iyi planlanmış bir
bilgi sürecine bağlıdır. Hastane bilgi sistemlerinde modern teknolojinin
kullanımı giderek artan bir oranda önemli hale gelmektedir. Hastane bilgi
sistemi, hastanenin idari ve tıbbi
bilgilerinin yönetimini kolaylaştırmıştır. Sağlık hizmetlerinin kalitesini
yükseltmiştir.
Verimlilik anlamında;
kağıtsız hizmet verme sağlanmış, verilen hizmetlerde bürokratik işlemler en aza indirgenmiş,
hasta bilgileri elektronik ortama kayıt edilerek sonsuz sürede saklanabilmeleri
imkanı doğmuş, çok geniş fiziki mekanlara ihtiyaç gösteren klasik anlamdaki arşivleme üniteleri
ortadan kaldırılmış, (yerini merkezi server almış) her türlü istatistik
işlemleri bilgisayar aracılığıyla anlık yapılabilir hale gelmiş, az sayıda idari personel ile fazla miktarda
işin süratli yapılabilmesi sağlanmış, anlık ve sağlıklı depo-stok ve
faturalandırma işlemleri imkanı doğmuş, her türlü işlem kaçağı kontrol altına alınmış,
üretilen iş karşılığı elde edilen gelir
maksimalize edilmiş, hastanenin en optimal işletilmesi imkanı sağlanmış,
Tanıya Dayalı paket Uygulaması otomasyon sistemine entegre edilmiş ve bu
uygulama nedeniyle meydana gelebilecek iş akışı kargaşaları ile birlikte
oluşabilecek iş yükü de minimalize
edilmiştir.
Günümüzde gelinen
noktada, Hastane Bilgi Yönetim
Sistemi olmadan modern sağlık hizmeti vermenin mümkün olmayacağı
kanaatindeyim.
-Sağlık hizmetinin bir parçası
haline gelen bilgi işlem biriminde yaptığınız yenilikler
nelerdir?
Bilgi İşlem Birimimiz; 350
adet bilgisayar üzerinde otomasyon hizmetinin ve diğer hizmetlerin 24 saat kesintisiz verildiği
birimimizdir. Birimimizde bunun dışında sistem yönetimi, teknik servis, web üzerinden hastane tanıtımı, internet
ve eğitim hizmetleri verilmekte, bu hizmetlerin yerine getirilmesi için de
uzmanlaştırılmaya gidilmektedir.
Bilgi İşlem Birimi
Sistemimiz 350 adet bilgisayar, 9 adet sunucu, 2 network cihazı ile hizmet
vermektedir.
Bilgi İşlem Birimimizde
hizmetlerin daha kaliteli ve sorunsuz yerine getirilmesi için yapılan toplam
yatırım yıllık yaklaşık 250.000 YTL dir. Bu yatırımlarla sunucu makine, network cihazı, kablolama hizmetleri,
bakım onarım hizmetleri, bilgisayar ve ekipmanları ile sarf malzemeler
sağlanmıştır.
Bugün itibariyle bilgi
işlem birimizde 5 personel görev almakta ayrıca 2 idareci tarafından birim
çalışmaları denetlenmekte ve organize edilmektedir.
-Kurumunuzu diğer sağlık hizmeti
sunan kurumlarla karşılaştırdığımızda, öne çıkaran birkaç özelliği hakkında
bilgi verir misiniz?
Öncelikle kurumumuz birbirinden yaklaşık
-Hastanenin idari yapısı hakkında
bilgi almak için Müdür Yrd. Yaşar Aşık ile görüştük.
Hastanemizde; 414 yatak
kapasitesi ile hizmet veriyoruz. 7
ameliyathanemiz, 21 yataklı Koroner Yoğun Bakım Ünitemiz, 10 yataklı Acil
Polikliniğimiz, tüm uzmanlık dallarını kapsayan 30 poliklinik odamız, 11 yataklı
Yoğun Bakım Ünitemiz, Kemoterapi, Radyoloji, Endoskopi ve küçük müdahale
ünitemiz, Kan ve Diyaliz Merkezlerimiz, son teknoloji ürünü MR cihazımız ve
laboratuvarlarımız ile sağlık hizmeti sunuyoruz.
Bolu’da ve çevre illerdeki sağlık kurumlarına da
hizmet veren, kan ve kan ürünleri temin ettiğimiz bir kan bankamız bulunuyor. İlimizde
başka bir kan merkezinin olmaması nedeniyle aylık tüketimimiz 200 üniteyi
buluyor.
Çözüm Kan Bankası
Modülü
sayesinde; Merkezimizde ne kadar kan ve kan ürünü bulunmaktadır? Bir önceki
tüketim ne kadardır? Stok seviyemizin altına inmiş midir? Hangi hastaya hangi
kan, ne zaman verilmiştir? Donörü kimdir? Donörün sağlık durumu nedir? gibi
bilgilere elektronik ortamda ulaşıyoruz.
Hastanemiz bünyesindeki,
Merkez Ünitemizde Uyku Laboratuvarı,
Sigara Bırakma Polikliniği, Diyabet Polikliniği gibi özel dal
polikliniklerimiz de bulunuyor. Yakın zamanda Guatr Polikliniğimiz de hizmete
girecek. Köroğlu Ünitemizde, kapalı
böbrek taşı ameliyatı yapıyoruz. Sağlık Bakanlığı projesinde geliştirilen
KETEM Ünitemizde hastalarımıza, kanser
erken tanıma ve tarama testleri yapılıyor ve hasta eğitimleri
düzenleniyor.
Hastanemiz ISO 9001 Kalite Sistem Belgesi sahibi bir
hastanedir. Hasta ve çalışanlarının memnuniyetine dayalı, bilinçli ve güler yüzlü personeli ile, Kalite Yönetim
Sistemi şartlarına ve mevzuatlarına uygun, güncel teşhis ve tedavi yöntemlerini
kullanarak, çağdaş sağlık hizmeti
vermek için bütün personelimiz büyük bir özveri içinde çalışıyor.
Hastalarımızın sağlığı ve
rahatı için hiçbir ayrıntıyı gözden kaçırmadan özenle hizmet sunuyoruz. Bütün odalarımızı
1 ve 2 yataklı oda şeklinde düzenlemiş durumdayız. Hiçbir servisimizde 3 yataklı
odamız bulunmamaktadır. Hizmet sunumunda, koğuş tipi odalardan, hizmet
kalitesinin artırıldığı, hijyenin en üst
seviyeye çıkarıldığı özel oda olarak adlandırabileceğimiz ortamları
sunuyoruz.
İleri teknolojinin
sağladığı bütün kolaylıklardan yararlanmaya çalışıyoruz. Elde ettiğimiz faydayı
hastalarımız ve personelimiz ile paylaşıyoruz. Hastalarımız ve hekimlerimiz, Bilgi Sistemimiz üzerinden laboratuvar
tetkik sonuçlarına ve radyolojik görüntülerine web sayfamızdaki arayüzü
kullanarak (Kullanıcı Adı ve Şifre ile hasta bilgilerinin mahremiyeti korunarak)
ulaşabiliyorlar.
|