Sağlık ve Bilişimde Objektif Haber

  English

Bolu İzzet Baysal  Devlet Hastanesi

 

Bolu, doğanın en cömert yüzünü gösterdiği, kekik ve çam kokularının, Köroğlu efsanesinin dolaştığı hırçın dağ rüzgarlarına kavuştuğu, yeşilin her tonuyla bezenmiş ormanların koynunda, masalsı mavi göllerin saklandığı, binlerce yıllık tarih dokusunun süslediği bir İl . Beyaz ve sarı renkli nilüferlerin yaşam alanı Abant’la, gezi ve piknik alanı doğal parkı Gölcük’le, ev eşyaları ve pirinci ile ünlü Kıbrıscık’la, Kuş Cenneti Gölü ve bitkisel toprak üretimi ile ünlü Yeniçağa’yla, deri ve bakır işçiliği ile ünlü Gerede’yle, Köroğlu diyarı Dörtdivan ve aşçılar diyarı Mengen ile güzelliklerin zirveye ulaştığı bir İl.

            Bolu İzzet Baysal Devlet Hastanesi, sunduğu başarılı sağlık hizmeti, deneyimli sağlık personeli ve modern teknolojik alt yapıya sahip akıllı binası ile bölgede ilgi odağı haline gelmiş durumda. Yalnızca Bolu ve ilçelerinden değil, çevre illerden de hastaların tercih ettiği sağlık kuruluşu olarak öne çıkıyor. 

           

Sağlık turizminin etkin olduğu bir bölgede yer almanın verdiği avantajları çok iyi değerlendiren Bolu İzzet Baysal Devlet Hastanesi, teknolojinin sağladığı kolaylıkları sağlığın hizmetine başarılı bir şekilde sunuyor.

           

1999 yılından beri hastanede çeşitli görevler üstlenen ve 12 aydır da Başhekim olarak görev yapan Op. Dr. Hüseyin İka ile başarının anahtarları üzerine konuştuk.

           

-Turizmin etkin olduğu bir bölgede yer alıyorsunuz. Bu durum sunduğunuz sağlık hizmetini nasıl etkiliyor?

           

Bolu’nun bir turizm şehri olmasından  kaynaklanan avantajları kullanabilmek için yoğun gayret gösteriyoruz. Yüksek rakıma sahip olmamız nedeniyle bir çok spor takımı Bolu’da kamp ve tatil yapıyor. Bu takımlara gerekli sağlık hizmetini, kurul rapor vb hizmetlerini hastanemiz sağlıyor.

            Kış ve dağ turizmi, yayla turizmi, sağlık turizmi, kamp ve av turizmi imkanlarının bulunması ve Turizm Bakanlığı belgeli tesislerin var oluşu, ilimizin turizm alanındaki çekiciliğini her geçen gün artırıyor. Kartalkaya, kaplıcalar, Gölcük, Abant, Yedigöller, Gerede gibi merkezlerimiz turistik cazibe merkezi olarak yerli ve yabancı turistlerin akınına uğruyor. İlimizde misafir oldukları süre içerisinde, en kaliteli sağlık hizmetini sağlayabilmek için, gerekli olan tüm hazırlıkları  tamamlamış bulunuyoruz.

           

-Günümüzde kaliteli sağlık hizmeti sağlamanın esasları, ileri teknoloji kullanımına dayanıyor. Bu konuda yaptığınız çalışmalar nelerdir?

           

2005 yılında SSK Kurum hastanelerinin Sağlık Bakanlığı’na devrinden sonra, 2006 yılında Bolu’daki SSK Hastanesi ve Devlet Hastanesi tek başhekimlik çatısında birleştirildi. Bugün, Merkez Ünite ve Köroğlu Ünitesi olarak adlandırdığımız iki ayrı ünitemiz mevcut.

Öncelikle ünitelerimizin otomasyonunun birbiriyle uyumlu çalışabilmesi ve iki ünite arasındaki veri alışverişini sağlıklı yapılabilmesi için bazı alt yapı eksikliklerimizi tamamladık. Hastanemizin ileri teknolojiye dayalı otomasyon sistemine geçebilmesi için veri akışının çok hızlı olması gerekiyordu. Yeni ana makinemizle veri akışını hızlandırarak eski durumundan sekiz  kat daha hızlı veri alışverişi sağlayabilecek bir duruma getirdik. 16 Mb’lık veri akışını sağlayan sistemimizi devreye aldık. Artık, her iki ünitemizde de otomasyon üzerinde yapılan her işlem, diğer ünitelerde eş zamanlı olarak  görüntülenebiliyor.

 

-Hastanenizde mobil ya da web tabanlı uygulamaları kullanıyor musunuz?

           

Çözüm HBYS’ne internet yoluyla da ulaşılabilmek için Çözüm Web HBYS’yi kullanıyoruz. Hasta ya da hekimlerimiz, hastanemizin web adresi üzerinden bilgilere (bilgilerin mahremiyeti korunarak) ulaşabiliyorlar. Hastanın TC Kimlik Numarası ve hastadan alınan işlem numarası ile şifrelenerek yönetimimizce belirlenmiş, izin verilmiş bilgilere (Laboratuvar sonuçları, PACS görüntüleri vb) ulaşılabiliyor.

 

-Sayısal görüntülerin arşivlenmesi ve yönetilmesine yönelik olarak yürüttüğünüz çalışmalar ve sonuçları  nelerdir?

           

PACS’ın hastanemize sağladığı kolaylıkların başında arşivleme geliyor. Dijital olarak sakladığımız filmlere görüntü kaybı olmaksızın birkaç saniye içinde ulaşıyoruz. Değerlendirmelerimizi çok kısa süre içinde yaparak, raporlarımızı oluşturuyoruz.

 

Tanı ve teşhislerimizde daha doğru sonuçlar elde ediyoruz. Görüntülerin karşılaştırılması ile, zaman içinde oluşan değişiklikleri de değerlendirerek, bir bütün halinde  yorumlama ve raporlama işlemlerini  gerçekleştiriyoruz. Güvenli, hızlı ve çoklu bir ortamda, eş zamanlı olarak görüntülerin paylaşılmasını ve iletilmesini sağlıyoruz. Görüntüler üzerinde işlemler, işaretlemeler yapabiliyor, not yazabiliyoruz.

PACS, geleneksel film tabanlı işlemlere oranla maliyeti düşürdü. Bir tomografi ya da MR filminin bir çekiminin 4 Lira olduğunu düşünecek olursak; hastanemizdeki iki tomografi ve 1 MR cihazından gün-de yaklaşık 150 çekim yapılıyor. Bu hesaplamayı yaparsak, PACS’ın kuruluşunda harcanacak olan miktarın, bizim büyüklüğümüzdeki bir hastanede, bir yıl içinde geri döneceğini söyleyebilirim.

 

-PACS’ı otomasyon firmanızdan satın almanızın size sağladığı avantajlar var mıdır? Niçin otomasyon sisteminden bağımsız bir yazılımı tercih etmediniz?

           

PACS’ı kurmaya karar verdiğimiz dönemde otomasyon firmamızın hizmet verdiği kurumlarla  görüşmeler yaptık ve yerinde incelemelerde bulunduk. İnceleme sonucunda PACS’ı otomasyon firmamızdan almaya karar verdik. Endoskopi sırasında çektiğimiz görüntüleri arşivleyen bir yazılımımız mevcuttu. Sık sık problemler yaşıyorduk. IP çakışmaları yaşıyorduk. Sistemi bir bütün olarak çalıştıramıyorduk. Benzer sıkıntılarımız başka cihazlarda da mevcuttu. Bu nedenle biz de yönetim olarak, dijital görüntülerin saklanmasının otomasyon sistemi içinde çözülmesi gerektiğini düşünerek Çözüm Bilgisayar ile başladık.

 

-Hastaların, tedavileri dışında hastanede geçirecekleri zamanı en aza indiren uygulamalardan olan  randevu sistemini kullanıyor musunuz?

           

Hastalarımız, internetten, telefonla ve SMS ile randevu alabiliyorlar. Ayrıca hastanemizin belirli noktalara yerleştirdiğimiz kiosklarla hekime ve polikliniğe ait listeyi görerek hekimini seçebiliyor ve istediği poliklinikten sıra numarası alabiliyorlar. Hastalarımıza Hekim Seçme Hakkını da bu şekilde sağlamış oluyoruz. İki ünite de hizmet vermemiz nedeniyle bütün polikliniklerimizi aktif durumda tutuyoruz. Hastalarımız arzu ettikleri ünitelerdeki polikliniklerde muayene olabiliyorlar. Hastalarımız, üzerinde sıra numarasının, gideceği poliklinik adının ve tahmini bekleme süresinin yazılı olduğu barkodu ile doğrudan ilgili polikliniğe yönelip beklemeye başlıyor. Polikliniklerimizin her birisinin üstünde poliklinik adını, hekim adını, hasta sırasını, o anda hangi hastanın muayene olacağını gösteren ekranlar bulunuyor. Hastalarımız bu ekranları takip ederek işlemlerini gerçekleştiriyorlar.

 

Yakın gelecekte, kiosk cihazlarımızı şehir merkezindeki belirlediğimiz noktalara yerleştirerek hastalarımıza daha kolay randevu alma imkanını sağlayacağız.

 

-Fatura bilgilerini toplamak, değerlendirmek ve geri ödemesini sağlamak için geliştrilen, Medula’ya entegrasyonla ilgili olarak, bilgi sisteminizde yaşadığınız sıkıntılar var mıdır?

 

Hastanemizde, kullandığımız otomasyona bağlı olarak fatura ve bilgilerin Medula’ya gönderimi ile ilgili bir problemle karşılaşmadık. Entegrasyon, otomasyon sistemimizde zaten mevcuttu. Hastanemizde bilgi toplanması ve gönderilmesi sürecinde ortaya çıkan ve beklentilerimiz dahilinde olan problemleri, zamanında ve doğru yaklaşımlarla çözdük.

 

-Bilgi ve iletişim platformu Sağlık-NET’e entegrasyon konusunda yaptığınız çalışmalar nelerdir? Entegrasyonla ilgili olarak yaşadığınız sorunlar var mıdır?

 

Sağlık-NET entegrasyonu çerçevesinde, hastanemizdeki eksikleri teknolojik ve donanımsal olarak tamamladıktan sonra, mevcut yapılanmamızı ayrıntılı bir şekilde planladık. Testlerimizi, kontrollerimizi tamamladık. Otomasyon firmamızla düzenli bir iletişim ortamı sağlayarak, Sağlık-NET için belirlenen sürenin iki ay öncesinde hazır duruma geldik. Artık kurumumuzda üretilen her türlü veriyi uluslararası standartlara uygun bir şekilde toplayarak Sağlık-NET’e gönderiyoruz.

 

-Bolu’da pilot uygulamasına başlanan e-Reçete Uygulaması’nın sağlayacağı avantajlar nelerdir? Uygulamanın HBYS ayağında problem var mıdır?                  

 

İlimizdeki Akıllı Kart, e-Reçete Uygulamasına başarıyla geçtik. Otomasyon üzerindeki düzenlemeler de kısa zaman içinde yapıldı. E-Reçete Uygulaması; reçetesi elektronik ortamda yazılan ilaçların istenen eczaneden, akıllı kart kullanılarak alınmasını sağlıyor. Eczacıların ilaçları sisteme girme zorunluğunu ortadan kaldırıyor. Eczacıların reçeteyi yanlış okumalarından kaynaklanacak yanlış ilaç verme risklerini önlüyor.

 

Akıllı kartlarda yüksek seviyede güvenlik kontrolleri bulunuyor. E-Reçete Uygulaması ile, reçetelerde tahribat nedeniyle oluşabilecek suistimallerin ve karışıklıkların önüne geçiliyor. Reçetelerin veya sağlık karnelerinin başkalarının adına kullanılması önleniyor.

 

-HBYS’nin kullanılması ile ortaya çıkan verimliliğin kurumdaki yansımalarını öğrenmek için Başhekim Yardımcısı. Op. Dr. Murat Kayabaş ile görüştük;

           

Sağlık hizmetleri diğer alanlardan daha fazla bilgiye duyarlı bir alandır ve etkin bir  yönetim için sistematik olarak bilginin elde edilmesini gerektirir. Kaliteli bir sağlık hizmeti sunumu, geniş kapsamlı ve iyi planlanmış bir bilgi sürecine bağlıdır. Hastane bilgi sistemlerinde modern teknolojinin kullanımı giderek artan bir oranda önemli hale gelmektedir. Hastane bilgi sistemi, hastanenin idari ve tıbbi bilgilerinin yönetimini kolaylaştırmıştır. Sağlık hizmetlerinin kalitesini yükseltmiştir.

 

Verimlilik anlamında; kağıtsız hizmet verme sağlanmış, verilen hizmetlerde bürokratik işlemler en aza indirgenmiş, hasta bilgileri elektronik ortama kayıt edilerek sonsuz sürede saklanabilmeleri imkanı doğmuş, çok geniş fiziki mekanlara ihtiyaç gösteren klasik anlamdaki arşivleme üniteleri ortadan kaldırılmış, (yerini merkezi server almış) her türlü istatistik işlemleri bilgisayar aracılığıyla anlık yapılabilir hale gelmiş, az sayıda idari personel ile fazla miktarda işin süratli yapılabilmesi sağlanmış, anlık ve sağlıklı depo-stok ve faturalandırma işlemleri imkanı doğmuş, her türlü işlem kaçağı kontrol altına alınmış, üretilen iş karşılığı elde edilen gelir maksimalize edilmiş, hastanenin en optimal işletilmesi imkanı sağlanmış, Tanıya Dayalı paket Uygulaması otomasyon sistemine entegre edilmiş ve bu uygulama nedeniyle meydana gelebilecek iş akışı kargaşaları ile birlikte oluşabilecek iş yükü de minimalize edilmiştir.

 

Günümüzde gelinen noktada,  Hastane Bilgi Yönetim Sistemi olmadan modern sağlık hizmeti vermenin mümkün olmayacağı kanaatindeyim.

 

-Sağlık hizmetinin bir parçası haline gelen bilgi işlem biriminde yaptığınız yenilikler nelerdir?

 

Bilgi İşlem Birimimiz; 350 adet bilgisayar üzerinde otomasyon hizmetinin ve diğer hizmetlerin 24 saat kesintisiz verildiği birimimizdir. Birimimizde bunun dışında sistem yönetimi, teknik servis,  web üzerinden hastane tanıtımı, internet ve eğitim hizmetleri verilmekte, bu hizmetlerin yerine getirilmesi için de uzmanlaştırılmaya gidilmektedir.

 

Bilgi İşlem Birimi Sistemimiz 350 adet bilgisayar, 9 adet sunucu, 2 network cihazı ile hizmet vermektedir.

 

Bilgi İşlem Birimimizde hizmetlerin daha kaliteli ve sorunsuz yerine getirilmesi için yapılan toplam yatırım yıllık yaklaşık 250.000 YTL dir. Bu yatırımlarla  sunucu makine,  network cihazı, kablolama hizmetleri, bakım onarım hizmetleri, bilgisayar ve ekipmanları ile sarf malzemeler sağlanmıştır.

 

Bugün itibariyle bilgi işlem birimizde 5 personel görev almakta ayrıca 2 idareci tarafından birim çalışmaları denetlenmekte ve organize edilmektedir.

 

-Kurumunuzu diğer sağlık hizmeti sunan kurumlarla karşılaştırdığımızda, öne çıkaran birkaç özelliği hakkında bilgi verir misiniz?

           

Öncelikle kurumumuz birbirinden yaklaşık7 km uzakta iki ayrı ünitede hizmet vermektedir, buna rağmen hem sağlık hizmeti sunumunda hem de bilgi işlem sisteminin entegre çalışması yönünden iki ayrı ünitenin işlerlilik olarak verimli çalışması konusunda örnektir. Ayrıca hastanemiz bugün için akıllı kart / e-reçete uygulamasının Türkiye'de yapıldığı ilk ve tek merkezdir. Hastanemiz tam teşekküllü sağlık hizmeti vermesi ile ve ayrıca uluslararası akreditasyon kuruluşlarınca onaylanmış  sağlık hizmeti sunumu ile de öne çıkmaktadır. Ayrıca 2005 yılında faliyete giren Köroğlu ünitemiz bina yapısı itibariyle de (santral, merkezi ısıtma/soğutma sistemi, yangın, asansörlerin kontrolü, gaz sistemlerinin kontrolü, merkezi yayın/ses sistemi gibi) tüm işlemlerin otomasyon sistemi üzerinden kontrol edildiği örnek bir hastane  durumundadır.  

 

-Hastanenin idari yapısı hakkında bilgi almak için Müdür Yrd. Yaşar Aşık ile görüştük.

 

Hastanemizde; 414 yatak kapasitesi ile hizmet veriyoruz. 7  ameliyathanemiz, 21 yataklı Koroner Yoğun Bakım Ünitemiz, 10 yataklı Acil Polikliniğimiz, tüm uzmanlık dallarını kapsayan 30 poliklinik odamız, 11 yataklı Yoğun Bakım Ünitemiz, Kemoterapi, Radyoloji, Endoskopi ve küçük müdahale ünitemiz, Kan ve Diyaliz Merkezlerimiz, son teknoloji ürünü MR cihazımız ve laboratuvarlarımız ile sağlık hizmeti sunuyoruz.

 

Bolu’da ve çevre illerdeki sağlık kurumlarına da hizmet veren, kan ve kan ürünleri temin ettiğimiz bir kan bankamız bulunuyor. İlimizde başka bir kan merkezinin olmaması nedeniyle aylık tüketimimiz 200 üniteyi buluyor.

 

Çözüm Kan Bankası Modülü sayesinde; Merkezimizde ne kadar kan ve kan ürünü bulunmaktadır? Bir önceki tüketim ne kadardır? Stok seviyemizin altına inmiş midir? Hangi hastaya hangi kan, ne zaman verilmiştir? Donörü kimdir? Donörün sağlık durumu nedir? gibi bilgilere elektronik ortamda ulaşıyoruz.

 

Hastanemiz bünyesindeki, Merkez Ünitemizde Uyku Laboratuvarı, Sigara Bırakma Polikliniği, Diyabet Polikliniği gibi özel dal polikliniklerimiz de bulunuyor. Yakın zamanda Guatr Polikliniğimiz de hizmete girecek. Köroğlu Ünitemizde, kapalı böbrek taşı ameliyatı yapıyoruz. Sağlık Bakanlığı projesinde geliştirilen KETEM Ünitemizde hastalarımıza, kanser erken tanıma ve tarama testleri yapılıyor ve hasta eğitimleri düzenleniyor.

 

Hastanemiz ISO 9001 Kalite Sistem Belgesi sahibi bir hastanedir. Hasta ve çalışanlarının memnuniyetine dayalı, bilinçli ve güler yüzlü personeli ile, Kalite Yönetim Sistemi şartlarına ve mevzuatlarına uygun, güncel teşhis ve tedavi yöntemlerini kullanarak, çağdaş sağlık hizmeti vermek için bütün personelimiz büyük bir özveri içinde çalışıyor.

 

Hastalarımızın sağlığı ve rahatı için hiçbir ayrıntıyı gözden kaçırmadan özenle hizmet sunuyoruz.        Bütün odalarımızı 1 ve 2 yataklı oda şeklinde düzenlemiş durumdayız. Hiçbir servisimizde 3 yataklı odamız bulunmamaktadır. Hizmet sunumunda, koğuş tipi odalardan, hizmet kalitesinin artırıldığı, hijyenin en üst seviyeye çıkarıldığı özel oda olarak adlandırabileceğimiz ortamları sunuyoruz. 

 

İleri teknolojinin sağladığı bütün kolaylıklardan yararlanmaya çalışıyoruz. Elde ettiğimiz faydayı hastalarımız ve personelimiz ile paylaşıyoruz. Hastalarımız ve hekimlerimiz, Bilgi Sistemimiz üzerinden laboratuvar tetkik sonuçlarına ve radyolojik görüntülerine web sayfamızdaki arayüzü kullanarak (Kullanıcı Adı ve Şifre ile hasta bilgilerinin mahremiyeti korunarak) ulaşabiliyorlar.

 

(08.06.2009)