SSK Kayseri Bölge Hastanesi “En çok SSK’lının Bulunduğu İllerden Biri Olan Kayseri’de, Tam Otomasyon Sistemi ile Çözüme ulaşan Bölge Hastanesi”
Türkiye'de en çok SSK' lının bulunduğu illerden biri olan Kayseri'de, SSK Kayseri Bölge Hastanesi tam otomasyona geçmek için Çözüm Bilgisayarı seçti. Bölge hastanesi olması nedeniyle yılda 600 binin üzerinde hastaya hizmet sunan hastanenin, il merkezindeki dispanser eczaneleri de Çözüm Eczane Programı'nı kullanmaya başladı. Hastane Başhekimi Dr. Esef Karakuş, hastane olarak özledikleri hedef olan tam otomasyona Çözüm Bilgisayar ile ulaşacaklarına inandıklarını söyledi. Hastane ayrıca Türkiye'de Internetle Randevu sistemine geçen üçüncü hastane olma özelliğini taşıyor. SSK Kayseri Bölge Hastanesi, 1963 yılında 280 yatak kapasite ile hizmete açıldığı dönemde 11 bin aktif sigortalıya hizmet vermekte iken, bu rakam 2001 yılında 530 bin, 2002 yılında ise 600 bine çıkmış. Günde ortalama 5 binin üzerinde hastaya hizmet sunulan has-tanede, günlük 4 binin üzerinde reçete kesiliyor. 26,154 metre karelik arsa üzerinde kurulu bulunan hastane binasının kapalı kullanım alanı 3845 metre kare olup, kurulma aşamasından sonra 1975 yılında yeni bir poliklinik binası yapılarak hizmete sokulmuş. Aynı yıl yatak sayısı da 310’a çıkartılmış. Hastanede intaniye ve psikiyatri klinikleri dışında, ana bilim dalında da hizmet sunmakta olup, bölge hastanesi olarak kliniklerinin hepsi hizmet vermektedir. Hastane bünyesinde, 5 masalı modern ameliyathane, 15 makinalı diyaliz merkezi, B Tipi Kan Bankası yer alırken, ayrıca Acil Servis ve Kadın Doğum Klinikleri içinde ameliyathaneleri bulunmakta. Hastane Baştabipliğine bağlı olarak il içinde 6 Dispanser, 3 sağlık İstasyonu ile ilçelerde de 2 dispanser, 6 sağlık istasyonu fiilen hizmet vermektedir. Bölge hastanesi olması nedeniyle hasta sayısı her geçen gün artan SSK Kayseri Bölge Hastanesi, daha iyi hizmet verebilmek ve çağa ayak uydurabilmek amacıyla bilgisayar ağını genişleterek tam otomasyona geçmek için Çözüm Bilgisayarla anlaştı. Hastanenin merkez dispanser eczaneleri de Çözüm Eczane Programı'nı kullanmaya başladı.
“Karşımıza çözüm için Çözüm Bilgisayar çıktı.”
Telefonla randevu sistemini ve eczane programının hayata
geçmesiyle tam otomasyon sisteminin gerekliliğinin kendini çok daha fazla
hissettirdiğini anlatan Karakuş, teknolojinin her geçen gün kendini yenilediğini
vurgulayarak, şunları söyledi; “Esas özlediğimiz hedef tam otomasyon sistemini
hayata geçirmek. Her şeyden önce çağa ayak uydurmak zorunda olduğumuzu çok iyi
biliyoruz. Bu nedenle de tam otomasyona geçmede kararlıyız. Otomasyonun
getirdiği kolaylıkları, hem
hekim hem idari personel hem de hasta için getirdiği kolaylıkları ve yenilikleri
çok iyi biliyoruz. Bu nedenle de sadece telefonla randevu ve eczane ile
sınırlanmak çok yanlış olurdu. Biz bu nedenle bir araştırma yaptık. Ve karşımıza
çözüm için Çözüm Bilgisayar çıktı. Hem programları çok daha gelişmiş hem de
destek boyutları sürekliydi. Ve referansları çok nitelikliydi.”
Şimdilik sisteme 27 bilgisayarın bağlı olduğunu belirten Karakuş, esas hedefin tüm birimleri sistemin içine dahil etmek olduğunu söyledi. Merkezde kendilerine bağlı dispanserlerin eczanelerini de lokal otomasyona geçirdiklerini anlatan Karakuş, sistemi kurmada geç kaldıklarını bildiklerini de ifade ederek, şunları söyledi; “Geçiş aşamasında sorunlar yaşasak da Çözüm Bilgisayar sürekli olarak bize destek verdi. Tam bir ekip olduk desek yanlış bir tanımlama yapmamış oluruz. Sistem için geç kaldığımızı biliyoruz. Ama bu kaybı telafi etmek için de elimizden geleni yapacağız. Amacımız en iyi şekilde yüksek teknolojiyle insanlarımıza hizmet etmek. Çözüm Bilgisayarın da bizden desteğini eksik etmeyeceğini biliyoruz.” “Kaliteli bir proje.” Bilgisayar destekli işlerin sağlam veri tabanları ile desteklenmesi suretiyle oluşturulan programlar ve bu programların çeşitli fonksiyonlar ile icra edilen spesifik işlemler sonucu doğan hizmetlerin sadece kişiler arası birebir ilişki ile sınırlı kalmayıp Internet gibi daha yaygın iletişim ağı ile de kullanılması çok büyük önem taşımaktadır. Böylelikle hem sağlık hizmetinden yararlanan kişi gerekli işlemi için istediği zamana randevu alabilmekte hem de daha az vakit sarfiyatı ile işini bitirme imkanı elde edebilmekte. Hem de randevu aldığı servisle ve ilgili işleyişlerle alakalı bilgilere ulaşabilmekte” dedi. İnternet ile muayene için randevu alma gibi” kaliteli bir projede Türkiye'de üçüncü olarak yer almak” SSK Kayseri Bölge Hastanesi açısından çok iyi bir referans olarak değerlendirilmesi gerektiğini anlatan Şeker, telefonla randevu sistemine ilaveten geliştirilen Internet’ten randevu sisteminin telefon hatlarındaki yoğunluğu azalttığını belirtti. Şeker şunları söyledi; “ Internet’ten randevu sayesinde, randevu almak için telefonu kullanan vatandaşlarımızın yanlışlık yapma ihtimali azaltmıştır. Muayene için Internet’le randevu sistemini başlattığımız tarihten bu yana, Göz ve KBB servislerindeki randevu doluluk oranımız yüzde 100'e ulaşmıştır. Alınan randevuya uyma oranı ise göz servisinde yüzde 100, KBB servisinde ise yüzde 82 oranında gerçekleşmiştir. Tabi bunun yanında Internet’ten randevu alan vatandaşlarımızın eğitim ve kültür düzeyinin telefonla randevu sistemi ile randevu alanlardan daha üst düzeyde olduğunun akıldan uzak tutulmaması gerekmektedir.”
“Çözüm ile sorunlar geride kaldı.” 15 yıldır SSK Kayseri Bölge Hastanesinde çalışmakta olan Bilgi İşlem Merkezi çalışanlarından Mehmet Savaş, Çözüm Bilgisayar programları kullanılmadan önce başka bir firmanın sadece eczane ve telefonla randevu sisteminin kullanıldığını, fakat bu programların da yetersiz kaldığını söyledi. Savaş, programların ihtiyaca cevap vermediğini ve vatandaştan çok fazla şikayet geldiğini belirterek, “programların değiştirilmesi ihtiyacı ortaya çıktı. Çünkü çok yetersizdi. Zaten yeni kurulan Çözüm Programları’nı kullandıkça, eski programların ne kadar da yetersiz olduğunu daha fazla görebiliyoruz” dedi. Çözüm Bilgisayar ile birlikte, hastalık servisinde, karantinada, altı dispanser eczanesi olmak üzere hastanenin tüm birim eczanelerinde ve Sağlık Kurulu'nda sistemin kurulduğunu anlatan Savaş, 34 bilgisayarın sistem içinde aktif olduğunu belirtti. Savaş, sistemle birlikte hastane içinde insan yoğunluğunun azaldığı gibi doktorların daha verimli çalışır hale geldiğinin gözlendiğini söyledi.
Hastaneye bağlı olarak hizmet veren ildeki merkez dispanserlerinin eczaneleri de, kendi içinde lokal olarak Çözüm Programları kullanıyor. “İşlemler şimdi daha hızlı.”
Merkez Dispanseri Eczacısı Ayşegül Uzdoğan, yeni kurulan
program ile işlerinin çok daha kolaylaştığını belirterek, “sisteme bu senenin
başında geçmemize rağmen kolaylıklarını görebiliyoruz. Dispanser eczanesi
olduğumuz için biz daha kolay hareket edebiliyoruz” dedi. Uzdoğan, sistemin
kurulma aşamasında programa ve bilgisayar teknolojisine yabancı oldukları için
sıkıntı yaşadıklarını söyledi. Bu sıkıntıların çok kısa bir süre içinde
aşıldığını ifade eden Uz doğan programla ilgili düşüncelerini anlattı;
“Bilgisayar kullanımız sıfırdı. Ama bu devreyi çok kısa bir sürede atlattık.
Yeni programla işimiz daha kolaylaştı ve daha hızlandı. Şimdi bir hastanın
işlemi nerdeyse bir dakika sürüyor. Poliklinikte muayene olan bir
hastamız, ilaçlarını bundan alıyor. Bilgisayar ile biz reçetesini işliyoruz.
Böylelikle yapılan işlemleri bilgisayarda tek tuşla görebiliyoruz.” “Biz, 'Çözüm' için varız .” SSK Kayseri Bölge Hastanesi'nin otomasyon sistemini kuran ve eski programdan Çözüm Bilgisayar Programları'na geçişini sağlayan Çözüm Bilgisayar Yazılım ve Eğitim Destek Birimi elamanları Ünal Kara ve Osman Nadar yapılan işlemleri ve kurulan sistemleri anlattılar.
Kara, sistemi ve eczane programını yeniledikleri gibi, hastalık servisi, karantina, sağlık kurulu ve 6 dispanserin eczanesinin de aralarında bulunduğu ,servis, depo, poliklinik eczaneleri ile sıhhi sarf ve eczane büro programlarını da kurduklarını söyledi. Geçiş aşamasında bazı sıkıntıların olduğunu fakat bu sıkıntıların kısa sürede aşıldığını anlatan Osman Nadar da. “Geçiş aşamasında doğal olarak sıkıntılar yaşandı. Randevu sistemi, reçete sıralaması ister istemez aksadı. Ama bir-iki gün içinde geçiş tamamlanınca sorunlar aşılmış oldu. Biraz da kullanıcılarda yani bilgisayar başında bulunanlarda kullanma sıkıntısı yaşadık. Bu sıkıntıyı da gerektiğinde birebir gerektiğinde konferans ile eğitim vererek aştık.İlk başlarda program yeni olduğu için zorlansalar da, programa alıştıkça işlerin ne kadar sağlıklı ve düzenli yürüdüğünü ve en önemlisi kendi işlerinin ne kadar hafiflediğini gördükçe daha çabuk öğreniyorlar. Artık elle yapmış oldukları işlemleri şimdi bilgisayar ortamında yapıyorlar” dedi. Kara, sistemin kurulmasının ardından, programları kullanacak birimlerin çalışanlarına eğitim vermek amacıyla seminerler verdiklerini belirterek, şunları söyledi; “Çalışanlara programlarımızı anlatmak, nasıl kullanacağını göstermek için seminer düzenledik. Birimleri gruplar halinde alarak onlara yapacakları işleri, bu işlerin ne kadar kolay olduğunu ve programları öğrendikçe işlerin daha da kolaylaşacağını anlattık. Daha sonra da pratik içinde tek tek gösterdik ve onların da yapmasını istedik. Anlamadıkları ya da yapamadıkları yerde yapana kadar örnekleyerek çalıştırdık. Ayrıca kendi birimlerine giderek de onlara yerinde uygulamalarla programın nasıl kullanılacağını gösterdik.”
Nadar, kurulan eczane ve hastalık servisi programını kısaca şöyle anlattı; ”Kurduğumuz programla, poliklinik, servis eczaneleri, depo, eczane, büro,sıhhi sarf ve dispanserlerin eczaneleri gibi ilaç ve sarf malzemeleri hastalara ulaştıran birimlerin istemleri doğrultusunda, İlaç Takip Programı’ndan faydalanarak hastanenin ihtiyacı olan istemleri yapmakta, gelen malzemelerin fatura kaydını bilgisayara işleyerek depo birimine girişlerini yapmaktadır. Kay-da giren ilaç ve sarf malzemelerin depo biriminden ilgili servislere çıkış işlemlerini yaparak, ilaç ve sarf malzeme takip işlemlerini günlük, aylık ve yıllık envanterler ile kontrol etmesini sağlamaktadır. Bu program da zaten eczacıların işini çok kolaylaştırdığı gibi, kaçağı sıfır düzeyine indirmektedir. Tek tuşla istediklerini yapabilmekteler. Hastalık Servisi'nde ise; kurum içi sevkli gelen hastalarla sevkli giden hastaların sevk işlemlerini hastanın işlem kartına işlemekte ve Otomatik olarak Yolluk ödemelerini; Hasta, Refakatçi, Araç türü ve zaruri masraf fişlerini Bilgisayardan çıkarmakta, İş göremezlik İstirahat Kayıtlarını hasta kartına işleyerek SSK Bölge Müdürlüğüne Üst yazı ekinde Bilgisayardan raporlamaktadır. Doktor-Hastane ve Tahlil, İlaç Giderleri, İyileştirme vasıtası, Protez ve Araç-Gereçleri, Yolluk ve Zaruri Masrafların ödemelerini hazırlanmaktadır.” |