Sağlık sektörü söz konusu olduğunda, doğrudan insan yaşamını içeren ve onun ekseninde üretilen çözümlerin incelenmesi durumunda çok temel ve önemli unsurlar öne çıkıyor. Tıbbi ve etik açıdan korunması gereken hasta kimlik bilgilerinden, kurumların belleğini oluşturan dataların güvenle yedeklenmesine, veri ulaşım hızı ve tekniğinden, kullanılan teknolojinin gelişmişlik düzeyine, yönetilebilirlik ve ölçeklenebilirlik özelliklerinden, veri depolama kapasitesine vb. kadar birçok parametre yaşamsal önem taşıyor. Bu noktadan yola çıkarak Dünyada Veri Tabanı Yönetim Sistemi pazarında en önemli paya sahip olan üreticilerden ORACLE’ın Türkiye Genel Müdürü Atilla Kıral ile kısa bir söyleşi gerçekleştirdik. 2002 yılının, "En Fazla Adet Satış Yapan İş Ortağı" ödülünü Çözüm Bilgisayar aldı. Bildiğiniz gibi Çözüm Bilgisayar, ORACLE partneri olarak, kendi ürettiği yazılımlarla SSK sektöründe faaliyet gösteren ilk ve tek firma. e-devlet çalışmalarının hastanelerdeki ilk uygulamasını Internet’ten Randevu yazılımı ile yine Çözüm Bilgisayar yaptı. Partnerinizin sektörde öncü olması konusundaki düşünceleriniz nelerdir? Özellikle üretici bir firma olarak ön plana çıkardığımız kavramları ve teknolojilerimizi kullanarak, Çözüm Bilgisayarın bu konudaki yazılımlarını oluşturması ve öncülük ediyor olması bizleri memnun ediyor, doğru çözüm ortaklarıyla çalıştığımız düşüncesini bir kez daha pekiştiriyor. Ülkemizde, e-devlet kavramını ve alt yapısını oluşturmanın biz bilişimcilerin kutsal bir vatandaşlık görevi olduğunu düşünüyorum. Bu kapsamda sağlık sektöründe faaliyet gösteren çözüm ortaklarımızdan Çözüm Bilgisayarı, ülkemizin büyük bir sıkıntısı olan, SSK Hastanelerinden hizmet almaya çalışan vatandaşlarımızın oluşturduğu sıraların bir nebzede olsa azalmasına yönelik olarak oluşturduğu, Internet’ten Randevu Sistemi ile e-devlet kavramına öncülük ediyor olması ve SSK sektörüne yapmış olduğu katkılardan dolayı tebrik ediyoruz. Hastanelerin muayene sayıları ve hastalara verilen reçeteler düşünüldüğünde, veri giriş hızı ve veri depolama kapasitesi olarak ortaya oldukça yüksek rakamlar çıkmaktadır. ORACLE'ın bu konudaki üstünlükleri hakkında bilgi verir misiniz ?
SSK Hastanelerindeki veri birikimi ve hasta talepleri düşünüldüğünde, bu hastanelerde yukarıda bahsetmiş olduğumuz teknik özelliklerinden dolayı Oracle ürünlerinin kullanılmasının kaçınılmaz olduğunu düşünüyorum. Zaten Çözüm Bilgisayarın bu sektöre yönelik bir Hastane Bilgi Yönetim Sistemi geliştirirken kullanacağı teknolojiye karar verme aşamasında Oracle ürünlerini tercih etmiş olması da bunun en büyük göstergesidir.
Tüm e-devlet uygulamalarında olduğu gibi hastane otomasyonu ve hasta verilerinin Internet üzerinden yayınlanmasına yönelik uygulamalar da önemli, hassas ve farklı türlerdeki veri setlerini içermektedir. Bu tip uygulamaların en belirgin gereksinimleri güvenli erişimin sağlanması ve aynı zamanda da yüksek performansta, 7x24 sürekli ve ölçeklenebilir uygulamalar ve hizmetler sunulmasını sağlayabilmektir. Oracle'ın temel hedefi; bu tip uygulamalarda verinin hem saklandığı ortamda, hem de erişim sırasında güvenliğin oluşturulması ve atıl kalma süresini minimum düzeyde tutarak, kesintisiz ve ele geçirilemez veri güvenliği sağlamaktır.
Hasta bilgilerinin kişiye özel hassas bilgiler olduğunu düşündüğümüzde, bu bilgilere üçüncü şahıslar tarafından erişilemeyen bir ortamda olması önem arz etmektedir. Bu nedenle bu tür uygulamalarda güvenli bir ortama sahip teknolojilerin kullanılması gerekmektedir. Oracle ürünlerinin dünya genelinde kabul görmüş 14 güvenlik standardı sertifikasyonuna sahip olması Çözüm Bilgisayarın bu konudaki doğru teknolojiyi tercih etmiş olduğu konusunu bir kez daha pekiştiriyor. Ancak genel olarak SSK sektörüne baktığımızda alternatif uygulamalarda, bu güvenlik standartlarına yönelik sertifikalarına sahip olmayan teknolojilerin kullanıldığı da dikkat çekmektedir. ORACLE, dünyadaki veritabanı pazarının en büyük kısmını elinde tutuyor. Hastanelerin çoğunda halen MSDOS programı kullanıldığı için herhangi bir veritabanı kullanılmıyor. ORACLE kullanan hastane sayısının artırılması konusundaki çalışmalarınız hakkında bilgi verir misiniz ?
Kullanılan yazılımların, donanımlar ile entegre olarak çalışması insan hayatına sunduğu kolaylıklar açısından oldukça önemli. Çözüm HBYS (Hastane Bilgi Yönetim Sistemi) yazılımları, laboratuar cihazlarındaki sonuçları otomatik olarak kullandığı ORACLE VTYS içine aktarmaktadır. ORACLE VTYS çevre donanımlarla haberleşme açısından, ses, görüntü gibi ne tür uygulamalara izin vermektedir? Oracle9i VTYS, alfabetik, sayısal ve diğer yapısal veri tiplerini desteklediği şekilde, multimedya olarak adlandırdığımız ses, imaj, text, video ve lokasyon verilerinin saklanmasına da olanak tanımaktadır. Dolayısıyla hastalar hakkında tutulan rapor metinlerinin veya benzeri text verilerin çok hızlı yöntemlerle veri tabanına kaydedilmesi ve sorgulanması mümkündür. Aynı zamanda röntgen, ultrason, MR filmleri gibi her türlü imaj bilgisi de Oracle9i VTYS'de tutulup, izlenebilmektedir. Yapısal veriler gibi bu tip veriler de Oracle'ın sunduğu tüm güvenlik özelliklerinden faydalanabilmekte, dolayısıyla sadece yetkili kişilerin bu tip hastaya özel veriye erişimlerine olanak sağlanmaktadır. Çözüm HBYS'nin entegre olarak bu fonksiyonlardan faydalanması ve bunu yetkin personelle sunuyor olması, bu fonksiyonlardan yararlanmayan alternatif HBYS’lere göre daha avantajlıdır. SSK Hastanelerindeki kuyrukların önlenmesi amacıyla geliştirilen Çözüm Telefonla Randevu Sistemi, çağrı bilgilerini ORACLE içerisinde saklamaktadır. Bildiğiniz gibi yazılım, Internet’le randevu ve HBYS ile entegre bir şekilde çalışmaktadır. VTYS olarak ORACLE' ın kullanılması, hasta kuyruklarının azalmasında ORACLE' ın önemini daha çok ortaya çıkarmaktadır. Düşünceleriniz nelerdir? Daha önceki sorunuza verdiğim cevabımda da bahsettiğim gibi T.C. Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı'nın SSK Hastanelerine yönelik iyileştirme çalışmalarının başında yer alan, en çok problem oluşturan randevu sisteminin iyileştirilmesine yönelik çalışmalara Çözüm Bilgisayarın yazılımlarıyla öncülük ederken, Oracle teknoloji ürünlerini kullanarak, ülkemizin sorunlarının çözümüne bir nebze de olsa katkıda bulunması ürünlerimizin kalitesi ve partnerlerimizin başarıları açısından bizleri bir bilişim şirketi olarak gururlandırıyor. Ayrıca, çözüm ortaklarımızdan Oracle teknolojileri kullanılarak ilk defa İnternet’ten Randevu sistemini Çözüm Bilgisayarın hızla gelişen ve değişen teknolojiye en kısa sürede adapte olarak bunu kendi müşterilerine sunuyor olması, Çözüm Bilgisayarın HBYS’ni tercih edenler ve etmek isteyenler için önemli bir tercih sebebi olması gerekir. SSK' nın 12 Aralık 2001 tarihli genelgesiyle SSK Tesislerini TAI firmasına yönlendirdiğini biliyoruz. Bildiğiniz üzere bu firma DB2 veri tabanını kullanmaktadır. Yakın bir gelecekte pek çok hastanede bu veri tabanının kullanılmasının planlandığını göz önünde bulundurursak, ORACLE olarak ne gibi önlemler almayı düşünüyorsunuz. 30' un üzerinde SSK tesisinde 500' ü aşkın kullanıcısı bulunan ilk ve tek partneriniz Çözüm Bilgisayar' a ne türlü destek vermeyi düşünüyorsunuz? Bu konuda SSK ile kurumsal bazda görüşmeleriniz olacak mı ? Oracle, işletim sistemi ve donanımdan bağımsız olarak çalışan ve bu yapısıyla diğer firmalara göre son kullanıcılarına ve çözüm ortaklarına esneklik ve alternatifler sunan bir teknolojiye sahiptir. Bu alternatifleri sunarken de her türlü platformda aynı ürünü sunarak, alternatif ürünlere göre teknolojik üstünlüğünü de doğrulamaktadır. Teknolojisinin yanı sıra, 10 yılı aşkın bir süredir Türkiye' deki teknik destek konusundaki hizmet kalitesiyle de önemli noktalara gelmiş, 7 gün 24 saat destek verebilecek altyapısını oluşturmuştur. Bu kapsamda ürün ve hizmetlerimizi tanıtmak ve projelerinde Oracle ürünlerini de kullanmalarına yönelik olarak SSK ile kurumsal görüşmelerimiz devam ettireceğiz. |