|
Erzurum Numune Hastanesi “Bölgenin
Vazgeçilmez Metropol Hastanesi
”
Çağın gerektirdiği üstün teknoloji
ile donatılarak bugün bölgenin en önemli ve en işlevsel hastanesi haline gelen
Erzurum Numune Hastanesi, modern ameliyathaneleri, gelişmiş laboratuarları,
geliştirilmiş 700 yataklı hasta servisleri, tam donanımlı poliklinikleri, çift
vardiya ile çalışan uzman sağlık ve idari personeli ve Çözüm Bilgisayar
tarafından geliştirilmiş tam otomasyon sistemi ile bölgenin vazgeçilemez
metropol hastanesi durumunda. Hastane, şimdi 'Barkod’ uygulamasıyla birlikte
Erzurum ve bölge halkına hizmet verme hazırlığında.
Zamanın Erzurum Belediye Başkanı
Şerif Erdem tarafından 1902 yılında halktan toplanan paralarla temeli atılan ve
1904 yılında Erzurum Gureba Hastanesi
adıyla hizmete açılan Erzurum Numune Hastanesi 100 yıllık bir geçmişe
sahip. Bugün çağın gerektirdiği üstün teknolojiyle hizmet veren hastanenin
planlarının İsviçre'den getirildiği söyleniyor. 2 Kasım 1904 tarihinde faaliyete
geçen hastane, ilk olarak dahiliye mütehassısı Şefik Bey, operatör Tevfik Bey,
kulakçı Yusuf İzzettin Bey ve göz hastalıkları mütehassısı Şevket Bey'den
oluşan bir kadro ile bölge halkına
hizmet vermeye başlamış.1921-1922 yıllarında il özel idaresince işletilen ve
oldukça bakımsız hale düşen hastane, Erzurum'un kurtuluşundan sonra Kızılay
yardımları ile ayakta kalabilmiş. 1924 yılında Ankara, Sivas, Diyarbakır ve
Erzurum'da 'Numune Hastaneleri' kurulmaya karar verildiği zaman, Gureba
Hastanesi de Sağlık Bakanlığı'na bağlanarak bugünkü adını yani Erzurum Numune
Hastanesi adını almış. Hastanenin ilk başhekim görevine de Dr. Salim Cimilli
getirilmiş. 1924 yılı depreminin ardından ihtiyaca cevap verememesi nedeniyle
hastanenin bahçesine ek binalar yapılmış.1924 yılında hastaneye röntgen ünitesi
kurulduğu gibi, Erzurum ilinde ve bölgede ilk kalorifer ve asansör sistemi de
aynı yıl içinde kurularak hizmete açılmış. Yeni ek inşaatıyla birlikte, 1963
yılında 400 yatakla Erzurum ve bölge halkına tam teşekküllü hizmet vermeye başlayan hastane 1972 yılında
hizmete açılan üç katlı kuzey bloğu ile bugünkü halini almış.
Çağın gerektirdiği üstün teknoloji ile donatılarak bugün bölgenin en
önemli ve en işlevsel hastanesi haline gelen Erzurum Numune Hastanesi, modern
ameliyathaneleri, üstün
laboratuarları,
geliştirilmiş 700 yataklı hasta servisleri, tam donanımlı poliklinikleri,
çift vardiya ile çalışan uzman sağlık ve idari personeli ve Çözüm Bilgisayar
tarafından geliştirilmiş tam otomasyon sistemi ile bölgenin vazgeçilemez
hastanesi durumunda.
Yeni yılın ilk günlerinde ziyaret ettiğimiz hastanede, başta Başhekim
Uzman Doktor Selçuk Bozhalil olmak
üzere sağlık ve idari personelin, yoğun çalışma tempoları arasında hastane ve otomasyon sistemi hakkındaki
düşüncelerini aldık. Numune Hastanesi'nde 1991 yılında Çocuk Sağlığı ve
Hastalıkları Uzmanı olarak Çocuk Kliniği'nde göreve başlayan Dr. Selçuk
Bozhalil, 1997 yılının Eylül ayından itibaren de Başhekim görevini üstlenmiş.
Hastane hakkında dergimize bilgi veren Bozhalil, Erzurum Numune Hastanesinin,
Doğu Anadolu'nun ve Türkiye'nin en büyük hastanelerinden birisi olduğunu
vurguladı. Bozhalil, Numune Hastanesi'nin yedi üz yatak kapasitesine sahip
olduğunu anlatarak, "yıllık dörtyüzbin civarında polikliniği olan, otuz bin
civarında yatan hastaya hizmet veren bir hastaneyiz. Hastanemizde, yılda 8 ile 9
bin civarında ameliyat yapılmaktadır ki,
Türkiye'deki hastanelere oranla bu da çok önemli bir rakamdır. Yıllık yatak işgal oranımız ise çok
yüksek olup yüzde 85-86 civarındadır" dedi. Yüzyıllık bir geçmişe sahip olan
hastanenin zamanla fiziki inşaatının tamamlanmasına rağmen, binaların zamanla
yıprandığını ve eskidiğini ifade eden Bozhalil, göreve gelir gelmez öncelikli olarak
hastanenin yenilenmesi ve eksikliklerin giderilmesi için çalışma yaptıklarını
söyledi. İlk planda acil servisi yeni baştan yapılandırarak hizmete sunduklarını
belirten Bozhalil, "ilk göreve başladığımız 1998'de acil servisi yaptık. Daha
sonra, 1998 sonu ve 1999 başında poliklinik kısmını yeni baştan yaparak hizmete
soktuk. 99 Mayıs'ında bölüm bölüm hastaneyi yenilemeye başladık. Görüntüleme
merkezimizi yeni baştan yaptık. Yeni baştan yaparken de görüntüleme merkezini
donanım olarak modern bir hale getirmeye çalıştık" dedi.
Dr. Bozhalil, devlet
hastaneleri içinde Emar Cihazı olan 6 hastaneden biri olduklarını vurgulayarak,
dışarıya sevk etmeden kendi hastalarına hatta, gerektiğinde Atatürk Üniversitesi
Hastanesi'nin hastalarının
dahi emarlarını, tomografilerini,
mamografilerini, filmlerini, ilaçlı filmlerini çekmekte olduklarını anlattı.
Hastanenin yeterli teknik donanımı ve fiziki donanımı yüksek bir Radyoloji Ünitesi olduğunu
vurgulayan Bozhalil, tüm servisleri yenilediklerini ve ayrıca tüm servislere tam
otomatik oksijen ve aspiratör sistemi olan yoğun bakım üniteleri kurduklarını
söyledi. Bozhalil, bütün servislerin yatak, karyola, etejer, hasta soyunma
dolapları gibi donanımlarını geçtiğimiz 2002 yılı içinde sıfırladıklarını ifade
etti.
Hastanenin en önemli birimlerinden birisi de ameliyathaneler.
Teknolojinin tüm olanaklarının kullanılarak yenilendiği ameliyathanelerin
girişinde, hasta yakınlarının bilgilendirilmesi amacıyla bilgisayar sistemli bir
ışıklandırma panosu konulmuş. Pano sayesinde içerde; 'hangi hastanın, hangi
doktora, ne ameliyatı olduğunu ve son durumu hakkında' bilgi alabiliyorsunuz.
Ameliyathaneler hakkında bilgi
veren Dr. Bozhalil, ameliyathanelerin de yeni yapıldığını anlatarak, "tabi
ameliyathane yapmak çok zordur. Biz gerekli planlarımızı projelerimizi yaparak
hastanenin döner sermaye kaynaklarının da durumunu göz önüne alarak yapmaya
karar verdik. Zaten yapmak zorundaydık da. Çünkü ameliyathanelerin durumu içler
acısıydı" dedi. Şu anda sekiz ameliyat odası, uyandırma odası, Sterilizasyon
bölümü, ana kumanda merkezi ve hekimler için bir dinlenme salonu bulunduğunu
belirten Bozhalil şu bilgileri verdi; "Ameliyathanemiz bilgisayarla kumanda
ediliyor. Ve Ameliyathanemizin içinde dokuz yataklı çok modern bir yoğun bakım
servisi kurduk ve geçtiğimiz yılın yani 2002'nin Mayıs ayında bunu hizmete
açtık. Ameliyathanemizin donanımı tamamen bilgisayar kontrolünde. Merkezi
Hepafilitreli Havalandırma Sistemi devamlı ölçümlerle kontrol ediliyor. Partikül
düzeyi olarak da batı standartlarına tam uymuş durumdayız.
Ayrıca ameliyathanenin sterilizasyon bölümü yeniden yapıldı. Yoğun bakımda tüm
hasta başı monitörleri, aspirasyon sistemleri ayrıca her hasta yatak
başında ventilatör cihazları yani
bir yoğun bakım servisinde bulunması gereken her şey bulunuyor. Yoğun bakım
servisinde iki anestezi mütehassısı 6 tane de Pratisyen Hekim görev yapıyor.
Ayrıca geçtiğimiz 2002 yılı içinde uzun yıllar hastanemizde olmayan Kardiyoloji
Kliniğini hizmete açtık."
Erzurum Numune Hastanesi'nin, Bölge Hastanesi olmasının yanında aynı
zamanda Rapor verme konusunda Hakem Hastanesi olduğunu da hatırlatan Bozhalil,
hastanenin en önemli birimlerinden biri olan laboratuar hizmetlerinin de son
derece geliştirildiğini vurgulayarak, geçen yıl laboratuarların birleştirilerek
Merkezi Laboratuar haline dönüştürüldüğünü ifade etti. Bozhalil, hastane
çalışanlarının daha verimli çalışmalarını sağlamak için sosyal aktivite
salonları da hizmete açtıklarını
söyledi. Son olarak da, Palandöken Dağı’nda yeni bir yer alarak Özel İdare
Sağlık İstasyonu kurma aşamasındayız. Şu anda bina alımı tamamlandı. İçinde
tamir yapılacak, yani en geç bir ay içinde Palandöken Dağı’nda da bir sağlık
istasyonu kuracağız" dedi.
Kendileri göreve geldiğinde hastanede bir bilgisayar ağı olduğunu fakat
bu ağın yetersiz kaldığını ifade eden Başhekim Bozhalil, dar kapasite de olsa
eczane ve bazı servis sekreterliklerinin bu ağa bağlı olduklarını, fakat merkezi cihazın çok düşük kapasiteli olmasından dolayı
yeterli verimi alamadıklarını anlattı. Bozhalil, ilk iş olarak sistemi
geliştirme amacında olduklarını bunun içinde Çözüm Bilgisayarı tercih
ettiklerini ifade ederek, "Geçtiğimiz yıl içinde Bakanlıktan izin alarak,
bilgisayar ağımızı, tamamen alt yapıyı yani kablolama sistemini sıfırlatarak,
yeni bilgisayarlar aldık. Çözüm Bilgisayarla da program konusunda anlaşmaya vardık. Ve şu anda da tam
otomasyona geçme aşamasındayız. Daha önceden MSDos ile çok verimli olmuyordu.
Çözümle Windows’a geçtik. Geçiş aşamasında olmamız nedeniyle bazı sıkıntılar
olsa da, ben sistemini verimli olacağını düşünüyorum" dedi.
Bozhalil,
artık Bilgi İşlem Merkezi birimlerinin hastanelerin beyni olduğunu vurgulayarak,
bu çağda bilgisayarsız ve
otomasyonsuz bir hastane idare etmenin çok zor olduğunu söyledi. Bozhalil sistem
hakkında şunları anlattı; "Biz şu
anda sistemin tam oturmamasına rağmen,
servislerimizin hatta doktorlarımızın verimlilik açısından çalışmalarını
irdeleyebiliyoruz. Ama esas olarak sistemden hastalarımız çok memnun. Çünkü,
hastalarımızın işi hızlı bir şekilde yürüyor.
“Sırada barkod sistemi var!”
Hastane ve otomasyon sistemi hakkında dergimize bilgi veren Başhekim
Yardımcısı ve Bilgi İşlem Merkezi Sorumlusu Dr. A. Sefa Bilici de, yıllardır
Çözüm Bilgisayarla çalışmanın avantajlarını yaşadıklarını ifade etti. Bilici,
1990 yılından beri hastanede görev aldığını ifade ederek, son beş yıldır Bilgi
İşlem Merkezi'nde idareci olarak da hizmet verdiğini söyledi. Özellikle bilgi
işlem üzerine çalıştığını anlatan Bilici, "Bilgi işlemde görev almaya
başladığımda Çözüm Bilgisayarın programları ile MSDos sistemiyle çalışılıyordu.
Eczane ve Hasta Takip programı mevcuttu. Daha sonra Tek Düzen Muhasebe çalıştı,
peşinden personel programını ve ambar ayniyatı ilave etmek için çalışmalarımız
oldu. Uzun müddet MSDos ortamından Windows ortamına geçmek için büyük bir uğraş
verdik. Ama bir takım engeller yani alım engelleri çıktı. Alt yapıyı
oluşturamadığımız için Windows'a geçemedik" dedi. Bilici, geçen yıl içinde önce
ağ kablolama işlemini çözümlediklerini daha sonra da bakanlıktan izin alarak
Windows ortamında çalışmak
için gerekli bilgisayar ve alt yapı malzemelerini
aldıklarını anlattı. Geçtiğimiz yılın Ekim ayında Windows'a geçtiklerini
belirten Bilici, "Mutlaka bilgi işlem programlarında her zaman sıkıntılar ve her
zaman yenilikler olacaktır. Önceki
sistemde de bazı sıkıntılarımız vardı. Ama şimdi bu sıkıntıları yeni sistemle
aşmış durumdayız. Şu anda 90'a yakın sisteme bağlı olan bilgisayarımız var. Ve
tüm bilgisayarlar birbiriyle entegre çalışıyorlar" dedi. Ameliyathanelerin
tümüyle bilgisayar sistemine geçtiğini vurgulayan Bilici şunları anlattı;
"Ameliyathanede hem bilgilendirme açısından güzel bir sistemimiz var. Yani
bilgisayardan yönlendirilen ışıklı panomuz. En önemlisi sistem sayesinde, ameliyata giren tüm hastaların bilgilerini
ar darda işlendiği gibi, kullanılan ilaçların, zarf malzemelerinin işlenişi daha
sağlıklı ve pratik işlenip zaman kazanarak kaçağı da önlemiş oluyoruz. Ayrıca
ameliyathanenin kendi bilgi işlem sistemi de var. Tüm ısı ve diğer önemli
kontrolleri bu sistem üzerinden yürüyor.”
Bilici, hastanede barkod sistemine geçmek için hazırlıkları
tamamladıklarını da belirterek, artık hastaların barkod sistemiyle daha rahat
muayene ve tedavi olacağını söyledi. Barkod sisteminin kendileri içinde büyük
kolaylıklar getireceğini anlatan Bilici, "Çözüm Bilgisayarla barkod sistemine de
geçmiş olacağız. Barkodu olan hastamız bir dahaki başvurusunda, barkod sistemi
sayesinde bütün işlemlerini gerçekleştirebilecektir. Laboratuarlara da barkod
sistemini taşıyacağız” dedi.
Sistemde, yeni olmasından
kaynaklı sıkıntılar yaşandığını da ifade eden Bilici, Çözüm Bilgisayarın gerek
elaman göndererek gerekse online bağlantı ile gerekli tüm desteği sunduğunu
söyledi. Bilici sıkıntıların aşılmasıyla sisteminin tam anlamıyla verimini
görebileceklerini ifade ederek, "Bizim asıl hedefimiz barkod sistemine geçtikten
sonra, hastanenin veri girişimini tamamladık mı, hasta bilgilerine yönelik
çalışmalar başlatmak. Her serviste bilgisayarımız olacak. Tüm hastaların hali
hazırdaki mevcut dosyasını, hasta ile ilgili yapılan tüm işleri ana sisteme
geçireceğiz. İşte o zaman tam otomasyon sistemine geçmiş olacağız. Çözüm
Bilgisayarla bunu başaracağımızı da biliyoruz" dedi.
“Her şeyi zamanında takip edip gelişmeleri yakından
izleyebiliyoruz.”
Hastane işletmeciliği hakkında bilgi veren Hastane Müdürü Mustafa Günday
Çapan da, hastane işletmeciliğinin çok zor bir işletmecilik olduğunu belirterek,
"Ama şimdi bilgisayarla, sistem sayesinde işimiz çok daha kolaylaştı. Her şey
anında takip edilip gelişmeleri yakından izleyebiliyoruz" dedi. Sistem sayesinde
hastanenin ihtiyaçlarını ya da eksiklerini daha iyi görme şansı bulduklarını
anlatan Çapan, en önemli kazanımlarının da ‘zaman’ olduğunu vurguladı. Çapan
şunları söyledi; "Zaman kazancımız çok büyük. Ayrıca 10 kişinin bir kaç günde
yaptığı işi sistemle birlikte bir kişi bir günde yapıyor. Bundan sonraki
hedefimiz de, Avrupa'da ne oluyorsa, teknolojik gelişme neyse bunu Erzurum'a
getirmek insanlarımızın hizmetine sunmak." Çapan, en ufak sorunda talepleri doğrultusunda Çözüm Bilgisayardan
sürekli destek gördüklerini belirterek, zamanla hastanedeki tüm birimleri
sisteme dahil etmek amacında olduklarını
söyledi.
“Çözüm Bilgisayarla akraba
olduk!"
16 yıldır hastanenin çeşitli birimlerinde görev yapmış olan ve uzun
süredir Bilgi İşlem Merkezi Sistem sorumlusu olarak hizmet eden İhsan Muran da,
yıllardır Çözüm Bilgisayar ile çalışmanın kolaylıklarına değinerek, dergimize
sistemin işleyişini anlattı. Laboratuar hariç her birimin sisteme bağlandığını
ifade eden Muran, "1994 yılının
Ağustos ayında Çözüm’le bu
işe başladık ve bugüne kadar
geldik. Bize göstermiş oldukları destek ve yakınlık sayesinde bugün 'Çözüm ile
akraba olduk diyebiliriz'. Buradaki amacımız; hastanedeki tüm birimlerin
bilgisayarlarının en iyi şekilde çalışmasını ve gerek merkezle gerekse kendi
birim içindeki makine entegresini sağlıklı bir biçimde gerçekleştirmesini
sağlamak, ayrıca verileri burada biriktirmek. Ve tabi ki arızaları gidermek"
dedi. Muran, bugün hasta-ne otomasyonun ciddi bir hastane işletmeciliğinin
başında geldiğini belirterek şunları söyledi; "Bilgi çağı o kadar hızlı
ilerliyor ki, bugün yap-tığınız bir program ya da bilgi yarın yerini yenisine
bırakıyor. Bu hıza yetişmek çok zor. Otomasyon sisteminde de aynı, fakat biz
Çözüm Bilgisayar ile bu hıza yetişmeye çalışıyoruz. Tabii bu arada mutlaka
sıkıntılar, aksilikler ve gecikmeler oluyor. Ama sistemin tam oturmasıyla tüm bu
sıkıntıların biteceğini ve modern bir sisteme kavuşacağımıza inanıyorum."
Otomasyon sistemi sayesinde eczanedeki işlerinin çok daha sistemli olarak işlediğini anlatan Baş Eczacı Şale Ünsal'da, hastanede ilk bilgisayar sisteminin eczanede
olduğunu belirtti. 10 yılı aşkın bir süredir görev yapmakta olduğunu ifade eden
Ünsal, bugüne kadar değişik aşamalardan geçerek otomasyon sis-temini işletmeye
çalıştıklarını söyledi. Ünsal, son olarak Çözüm Bilgisayar ile tam otomasyon
sistemine geçme hazırlıkları yaptıklarını ifade ederek, "Bugün sistemi oturtmaya
çalışıyoruz. Bazı sıkıntılarımız olsa da, sistemin getirdiği kolaylıkları ve
düzeni şimdiden görebiliyoruz. Özellikle geçmişte yaşadığımız sıkıntıları
düşününce, sistemin çok faydalı olacağına inanıyorum" dedi. Hastanenin, 'Barkod'
sistemine geçtiği zaman işlerinin çok daha kolaylaşacağını anlatan Ünsal, tek
tuşla eczanede hangi ilaçların var olup olmadığını ya da ne kadar kaldığını
öğrenebildiğini söyledi. Ünsel, sistemin tam oturmasıyla, veznelerdeki ilaç
hareketi sonucu eczane stoklarını bilgisayar ortamında takip ederek otomatik
veya manuel sipariş hazırlayabileceklerini, günlük, aylık, yıllık konsüme
raporları ile envanterleri daha iyi ve daha rahat çıkarabileceklerini ifade etti.
Hastanenin Basın ve Halkla İlişkiler
Birimi Sorumlusu Erhan Dinler, hastanenin 3 yıl önceki haliyle bugünkü hali
arasında çok fark olduğunu vurgulayarak, "Başhekimimizin göreve gelmesiyle
hastanenin hem fiziki yapısında hem de otomasyon sisteminde çok büyük atılımlar
yapıldı. Bir devlet hastanesinin de özel hastanelerden her alanda daha iyi
hizmet verebileceğini görüyoruz.
Özellikle bilgisayar sisteminin tüm inceliklerini kullanarak daha iyi
işler yapıyoruz artık" dedi. Dinler, otomasyon sistemine geçilmesiyle hastanede
işlerin çok daha pratik görüldüğünü
vurgulayarak, tam otomasyona geçildiği zaman Erzurum Numune Hastanesi'nin
metropollerdeki özel hastanelerden hiçbir farkı kalmayacağını ifade etti. Daha
önceden MSDos sisteminde yapılan işlerin bugün Windows ile daha çabuk
yapıldığını belirten Dinler şunları anlattı; "Daha önceden Bilgi İşlem
Merkezi’nde çalışırken, hastanenin tüm gelir kaynaklarını inceliyordum. Ve
sonuçlara göre grafikler ve formlar yapıyorduk. Hangi doktor ne kadar para
kazanmış, hastaneye ne kadar para girmiş
ne kadar çıkmış bunların hesaplarını yapıyorduk. MSDOS ortamında bunu
yapmak çok uzun bir süre yaklaşık 10 günümüzü alıyordu. Ama şu anda yeni sistem
sayesinde her şey istediğimiz anda 3-4 dakika içerisinde elimizde
oluyor."
Yeni sistemin hastalar içinde çok büyük kolaylıklar getirdiğini ifade
eden Dinler, "Vatandaş önceden tahlil, muayene ve ilaç için sürekli sıraya
girmek zorunda kalıyor ve elinde evrakla
dolaşıyordu. Şimdi bunlar kalmadı. Her şey bilgisayar
kayıtları ile daha kolaylaştı. Özellikle barkod sistemine geçtik mi, evrak
kaşeletme, evrakla dolaştırma gibi tüm kırtasiye işleri kalkacak. Hasta yalnızca
kan vermek ya da tahlil vermek için kolunu uzatacak. Sonuç alıp getir
götürle uğraşmayacak. Sistemle hem hekimler hem hastalar çok daha rahat
edecek" dedi.
Dinler, birim olarak gerek hastanenin tanıtımını gerçekleştirmek, gerekse
otomasyon sisteminin kolaylıklarını ve kullanışını hem çalışanlara hem hastalara
anlatabilmek için çalışmalar yaptıklarını
belirterek, “Hem çalışan sağlık personelimiz hem de hasta ve hasta
yakınları memnuniyetlerini
belirtiyorlar” dedi.
“Her
şey çok daha düzenli.”
Hariciye Yataklı Servis Sorumlusu Hemşire Hülya Uysal'da, bilgisayar ağı
ile hasta yatak ve tedavi işlemlerinin daha hızlı ve daha düzenli bir şekilde
ilerlediğini belirterek otomasyon sistemi hakkında ki düşüncelerini anlattı.
Uysal, sistemin kendileri için getirdiği en büyük kolaylığın işlemlerdeki zaman
kazancı olduğunu ifade ederek, "Hastanın dosyasını çıkarırken hastanenin
eczanesinden ilaçlar gelirken ve biz dosyayı işlerken harcadığımız zaman eskiye
oranla ölçülemeyecek kadar iyi. Bunun yararını hem biz hem de hasta fazlasıyla
görüyoruz. Şu anda servisimizde inşaat anlamında bazı yenilemeler olduğu için
sıkıntı yaşıyoruz ama sistem tam oturduğunda herhalde işimiz çok daha
kolaylaşacak" dedi.
Uysal, sistem sayesinde kazandıkları zaman ve iş kolaylığı, hastalarla
çok daha fazla ve çok daha iyi ilgilenebildiklerini söyledi. Sistemin sağladığı
düzenin, zaman kazancının yanında,
maddi kayıpları da en aza indirgediğine inandığını ve hastane
çalışanlarının tamamına yakınının da memnun olduğunu söyledi.
|