Hastanemiz 8 Kasım 2003 tarihinde Kahramanmaraş ve çevre illerden gelen
hastalarımıza hizmet vermek amacı ile faaliyetlerine başladı. Hastanemiz, o
günden beri il genelinde tek branş hastanesi olma özelliğini koruyor. SSK
hastalarının hastanemize ilhakından dolayı, yatak sayısının talebe yetmemesi
sebebiyle, resmiyette yüz yirmi beş olan yatak kapasitemizi, Sağlık
Bakanlığı’nın izni
ile iki yüz yatak kapasitesine çıkarttık. Bugün için yatak doluluk oranımız
yüzde yüzdür. Günlük poliklinik sayımız ise yaklaşık olarak bin
civarındadır.
Hastanemizde Çocuk, Çocuk Cerrahisi, Yenidoğan, Sezaryen, Acil
servislerimiz bulunuyor. Ameliyathane, Doğum Salonu, Kan Merkezi, Röntgen,
Ultrason, Laboratuvar, Aile planlaması gibi birimlerimiz bulunuyor.
On dört Kadın Hastalıkları ve Doğum, on altı Çocuk Sağlığı ve
Hastalıkları, iki Çocuk Cerrahisi, üç Anestezi ve birer tane de Biyokimya,
Radyoloji, Patoloji uzmanı bulunuyor. Ayrıca on üç tane pratisyen hekim
arkadaşımız hizmet veriyor.
Hastane olarak amacımız: Kahramanmaraş'ta Kadın Doğum ve Çocuk
Hastalıkları konusunda hizmeti en üst seviyeye çıkarmak. Bu temelde
çalışmalarımız sürüyor. Sunduğumuz Hizmet kalitesinin arttırılması amacıyla ISO
9001-2000 Kalite Belgesi alma çalışmalarımız devam ediyor.
Akıllı hizmet binasına sahip olan hastanenin fiziksel yapısı hakkında
bilgi almak amacıyla, Hastane Müdürü Süleyman Demirkol ile
görüştük.
Sağlık Bakanlığı’nın pilot hastane olarak seçtiği
hastaneniz ve kullandığınız bilgi yönetim sistemi hakkında bilgi alabilir miyiz?
Hastanemiz yaklaşık olarak üç yıl önce hizmete girdiği zaman gerek
personel sayısı, gerekse fiziki imkanlar açısından yetersizdik. Sadece
Kahramanmaraş’tan değil birçok çevre ilden hasta müracaatı ile karşılaşıyorduk.
Ancak kısa zaman içinde eksikliklerimizi giderip modernizasyonumuzu sağladık.
Artık hastalarımızın taleplerini
zorlanmadan karşılayabiliyoruz. Şu anda hastanemizin neredeyse tüm ihtiyaçlarını
karşılamış durumdayız. Gerek doktor, gerekse personel sayısı ve kalitesi
açısından yeterli durumdayız. Hastanemizdeki gerekli cihazlarımızın ve
laboratuvarımızın modernizasyonunu da gerçekleştirdik. Laboratuvar birimimizde
hormon cihazı da dahil tüm cihazlar var. Yakın zamanda Kan Merkezimizi açıyoruz.
Gerekli olan tüm alt yapıyı hazırladık. Personelin kurslarını tamamlamalarından
sonra bunu da hizmete geçireceğiz.
Hastane binamız sağlık hizmetine göre tasarlanmış olmasına rağmen yönetim
olarak biz yine de bazı işleyişleri kolaylaştırmak açısından, hastane binasında
bazı düzenlemeler de yaptık. Mesela, Acil Serviste küçük kabinler şeklinde
muayene odaları açtık. Sağlık Bakanlığı hastanemizi pilot hastane seçtiği
için, poliklinik sayılarını her hekime bir poliklinik olacak şekilde hazırladık.
Çok yakında hastanemizde doktorlarımızın tümünün poliklinik yapmasını
sağlayacağız.
Kahramanmaraş Kadın Doğum ve Çocuk Hastalıkları Hastanesi bölgede bu
alanda tek hastane. Hastanemiz şu anda bölge için her bakımdan yeterli ama
ilerleyen yıllarda yetmeyeceği kanaatindeyiz. Bu nedenle ek hizmet binaları
yapmayı planladık Kahramanmaraş Belediye’si, hastanemizin doğu kısmında
bulunan on bir dönümlük arsayı bize tahsis etti. Kamulaştırma çalışmaları
bittikten sonra, o hastanenin bir kısmını Kadın Doğum ve Çocuk Hastanesi olarak
ikiye ayırmayı düşünüyoruz.
Hastane binamız ender
rastlanan binalardan. Çok farklı özellikleri olan bir bina ve bunun bize ve
hastalarımıza çok büyük avantajları var. Binamızda merkezi sistem klima, merkezi
sitem ısıtma sistemi ve bunları kontrol eden yöneten bina otomasyonumuz var. Her
ünitemizi bilgisayarla kontrol etme, yönetme imkanımız var.
Yoğun hasta talebini
karşılamak için Bilgi-İşlem ünitemizde yenilikler yaptık. Tüm işlemlerimizi
kayıt altına alan, verileri işleyen, yorumlayan ve yöneten hastane bilgi
yönetim sistemimiz var. Çözüm Bilgisayar’ın yazılımını kullanıyoruz. Çok
çağdaş bir uygulama. Tüm işlemlerimizi kayıt ve kontrol altında tutuyoruz.
Ayrıca mali kayıplarımızı önlediğimiz için hastanemize önemli bir maddi kazanç
sağlıyoruz. Tüm birimdeki işlemlerimiz daha hızlı ve daha güvenli olarak
yapılıyor. Hata oranımız en alt seviyelere indi.
Dolaysıyla hastanemize gelen hastalarımızı memnun edecek ileri bir hizmet
sunuyoruz. Tıp Fakültesi tarafından yapılan bir ankette, hastanemize
gelen hastaların memnuniyeti yüzde doksan olarak tespit edilmiştir. Yaptığımız
hizmetlerin karşılığında hastalarımızın memnuniyetini görmek bizleri de mutlu
ediyor. Ama bunu yeterli görmüyoruz. Daha iyisi için elimizden geleni yapıyoruz.
Hastanemizin bugünkü duruma gelmesinde emeği geçen herkese teşekkür
ediyoruz.
Hastanedeki bilgi yönetim sistemi uygulamasına yönelik olarak ayrıntılı
bilgi almak amacı ile Bilgi İşlemden Sorumlu Müdür Yardımcısı Ahmet
Maraşlıgil ile görüştük.
Hastane bilgi yönetim
sisteminin hastane yönetiminize sunduğu katkılardan söz edebilir
misiniz?
Hastanemiz 2003 yılının Kasım ayında açıldı ve açıldığı günden itibaren
bir işletme gibi çalışmaya başladı. İşletme gibi çalışmaya başladı çünkü,
hastane idaresinde hizmetin devamı ve kalitesi için para gerekiyordu. Çoğu zaman
sağlık söz konusu olduğunda para düşünülmüyor. Ancak işletmelerin devamı için
para gerekiyor.
Hastane idareciliğinde
işlemlerin sağlıklı ve düzenli yapılabilmesi kadar, paranın idaresi, kontrolü de
çok önem taşıyor. Tüm bu kontrollerin ve idarenin yapılabilmesi içinde çağımızda
bilgi yönetim sistemleri kullanılıyor.
Biz bu düşüncelerden hareket ederek HBYS üreten firmaları araştırdık ve
programlarını karşılaştırdık. İncelemelerimiz sonucunda Çözüm HBYS'ye olumlu
rapor çıktı. Ayrıca ben 1997 yılından beri Çözüm Bilgisayar'ın DOS versiyon olan
programını kullanıyordum. Başlangıçta bazı arkadaşlar başka bir program
kullanmak istediler. Ben bu program için çok ısrarcı oldum ve kullanım
kolaylıklarını anlattım kendilerine. Ekip ve program olarak oldukça memnun
olduğumuz ve sorun çıkartmadığını bildiğimiz için bize en makul gelen program
Çözüm Bilgisayar' ın programı oldu.
2004 yılının Nisan ayında Çözüm HBYS'nin WINDOWS versiyonunu kullanmaya
başladık. Tabii eski sürüm ile kıyaslanamayacak esneklikte bir program ile
karşılaştık. Kolay ara yüzlerle desteklenmiş, grafik ve kullanıcı tanımlı birçok
özellik eklenmiş kullanıcı dostu bir yapıya kavuşturulmuş bir programa sahip
olmaktan çok memnun olduk.
Çözüm HBYS'yi kullanarak entegre bir şekilde yüz tane kullanıcıyla hizmet
veriyoruz. Bunların altı tanesi Acil, Vezne ve Normal Vezne, iki tanesi Hasta
Kabul, Hasta Kayıt, Hasta Yatış bölümünün bilgisayarı, iki tanesi Laboratuvar ve
Danışma bölümünde. Üç tanesi çocuk, üç tanesi de cerrahi servislerinde. Altı
tane makinamız ayaktan tedavi faturalarının kesildiği yerde, beş tane makinamız
yatarak tedavi faturalarının kesildiği yerde var. İdari binalarda da yaklaşık
olarak otuz adet bilgisayar var.
Programın en çok hoşuma giden kısmı güncelleme işlemleri oldu.
Kullanıcıların programda yer almasını ya da eklenmesini istedikleri istemleri
doğrudan program aracılığı ile yapılıyor. Ayrıca On-line Güncelleme Sistemi
sayesinde güncellenen ilaç ve hizmet fiyatlarına anında ulaşıla
biliyor.
Bilindiği üzere hükümetimizin yeni getirdiği Provizyon Sorgulama Sistemi
vatandaşın çok lehine olan bir sistem. Fakat bu sistemin eziyete dönüşmemesi
için hastane bilgi yönetim sistemi ile entegre ve çok iyi bir şekilde çalışması
gerekiyor. Çözüm Bilgisayar'ın hastane bilgi yönetim sistemi borç sorgulama işini de en iyi şekilde
interaktif olarak başardı ve hastanemize hiçbir sıkıntı yaşatmadı. Yönetim
kademesinde programa yönelik memnuniyetimiz çok iyi düzeyde oldu. İdareye ait
işlemleri son derece kolaylaştırdığı, memnun etiği gibi hastalarında
memnuniyetini kazandı. Hastalarımız geldiklerinde en kısa ve kolay bir şekilde
doktorlarına ulaşıyor ve tedavilerini, işlemlerini yaptıra biliyorlar.
Programda dikkatimi çeken bir başka özellikte, raporların ve faturaların
dizaynlarının kullanıcıya göre özelleştirilebilmesi. Faturalarımızı bizim
istediğimiz şekilde ya da farklı dizaynlarda yapabiliyoruz.
Protokol defteri olsun, poliklinik defterleri olsun, icmaller olsun
bunları anında gerçekleştirebiliyoruz. Çok yakın bir zamanda hastalarımızın ve
çalışanlarımızın rahatlığı için tüm defterlerimizi kaldırmayı planlıyoruz.
Şu anda hastalarımız varolan sistemden oldukça memnun. Hastalarımız
laboratuvara geliyor ve işi anında ve yerinde sonuçlanıyor. İmza için oradan
oraya dolaşması gerekmiyor. Polikliniğe geliyor yine işi poliklinikte
çözülüyor.
Poliklinikte doktor hastaya istemde bulunduğunda laboratuvarda ya da
başka birimdeki görevli arkadaşımızın işlemi
gerçekleştirip/gerçekleştirmediğini, çalışıp/çalışmadığını kontrol edebiliyoruz.
Hangi doktorumuz ne kadar performans göstermiş? Döner sermaye için
katkısı ne? Hangi hastamız kaç gün yatmış? gibi istatistikleri çok rahat
alabiliyoruz.
İdari kısımda, personelde, döner sermayede çalışan arkadaşlarımız hangi
işlemleri yapmışlar? Kullanıcı
bazlı raporlar alarak görebiliyorum. Bunlar çok rahatlatıcı programlar olarak
idarenin işlerini
kolaylaştırıyor.
Tüm bu kolaylıklar karşısında memnuniyetsiz olmak mümkün değil.
Vatandaşın lehine olan gelişmeleri sorunsuz şekilde devreye sokmakta hızlı
davranması Çözüm Bilgisayar'ın en önemli özelliklerinden biri. Bu özellik bizi
de motive ediyor.
Hastane bilgi yönetim sisteminden yönetimin ve hastalarınızın memnuniyetlerinden
söz ettiniz. Kısa dönem için genelde hastaneniz, özelde Bilgi İşlem üniteniz
için planlarınız nelerdir?
Şu anda sistemimiz çok iyi çalışıyor. Bir şikayetimiz yok. Ama biz bu
idare ve hasta memnuniyeti daha da arttırmak niyetindeyiz. Bu da dolaylı olarak
hastanenin karlılığının artması ile mümkün oluyor. Karlılığın artması ile biz de
hastalarımıza daha kaliteli hizmet sunma şansını elde etmiş
oluyoruz.
Hastane olarak yakın
hedefimiz ise kırtasiyeyi tamamen ortadan kaldırmak ve bunun için de tam
otomasyona geçmek. Sistemin bize sağladığı kolaylıkları eksiksiz olarak
kullanmak. Şu anda otomasyonun bize sağladığı imkanların yüzde seksenini
kullandığımızı söyleyebilirim.
Tam otomasyon sistemine geçtiğimizde tıbbi kayıtları da yedekleyip,
çıktıları saklayıp tamamen kırtasiyeyi kaldırmak ve bu şekilde de zamanı daha
iyi kullanabilmeyi amaçlıyoruz
Sıramatik ve pano uygulamalarını hayata geçirmeyi düşünüyoruz. Şimdilik
bu işlemi vezneden verdiğimiz barkod numaralarını kullanarak çözüyoruz.
SSK hastanelerinin Sağlık Bakanlığı'na devrinden sonra Mevcut serverimız
yetersiz kaldı. Hasta yoğunluğumuz üç katına katlandı. Günlük poliklinik sayımız
altı yüz iken bin beş yüzü buldu. Yüzde doksan yedi doluluk oranında çalışmaya
başladık. Bu yoğunluk donanım açısından da bazı eksikliklerimizi ortaya çıkardı.
Donanımsal eksikliklerimizi hızla tamamlayacağız. İdarecilerimiz bilgi işlem
ünitemizi kurarken hiçbir şeyi eksik bırakmadılar. Hizmetimizin kalitesini
arttırıcı yönde tavsiye ettiğimiz donanımsal ihtiyaçlarımızın tamamını
karşıladılar. Önümüzdeki dönem için planladığımız çalışmalara yönelik olarak
yapacağımız taleplerimizi karşılamaları da bizi sevindirecektir.
Bize
yardımcı olmak konusunda Çözüm Bilgisayar'ın gösterdiği ilgi için çok teşekkür
ediyoruz.