Kahramanmaraş Yenişehir Devlet Hastanesi
Kahramanmaraş’ın
tarihte birçok kez doğal afetlere uğraması, zaman zaman yer değiştirmesi ve
tarih boyunca istilalara uğraması, Kurtuluş Savaşı’nda şehrin yanması,
pek çok mimari ve kültür eserinin yok olmasına neden olmuştur. Doğu Akdeniz
Bölgesi’nde yer alan Kahramanmaraş, Kurtuluş Savaşı sırasında Fransız
İşgalcilere karşı verdiği yerel mücadeleden dolayı TBMM tarafından İstiklal
Madalyası verilen tek ildir. Bu kararla Maraş adı Kahramanmaraş olarak
değiştirilmiştir.
Hastanenizdeki HBYS hizmeti alımına karar vermede belirleyici olan etkenler
nelerdir? Bu yeni hükümet devrinde SSK: “Bize bir yıl zaman versinler ve
yeterli parayı versinler biz bir sene içinde bu hastanelerin kalitesini
yükseltiriz” diyorlardı. Hastanemiz Sağlık Bakanlığı'na devredildikten
sonra anladım ki SSK'ya bir yıl değil on yıl daha verilse bu günkü durumu
yakalaması mümkün değil. Kabul etmek lazım ki, sağlık işi Sağlık Bakanlığı
tarafından yürütülmesi gereken bir hizmettir. Bu hükümetin yaptığı “Sağlıkta
Dönüşüm Projesi” bence
devrim niteliğinde bir proje. Bunca yıllık hekimliğim süresince edindiğim
izlenim, vatandaşın sağlık hizmetine erişiminin bu derece rahat olduğu bir devir
hiç bir zaman yaşanmadığıdır. Daha önce SSK hastaneleri Sağlık Bakanlığı'na devredilmeden
önce TAI diye bir firmayla çalışıyorduk. Hastanemizin otomasyon
sisteminde çok büyük olumsuzluklar ve sıkıntılar yaşadık. TAI sistemindeki ve
hizmetindeki olumsuzluğunu yalnız bize değil Türkiye'deki bütün SSK
hastanelerine aktardı. Biz, Çözüm Bilgisayar'dan daha önceleri de
haberdardık. Ancak SSK Genel Müdürlüğü’nün genelgesi başka firma ile
çalışmamıza engel oluyordu. Genel müdürlük “yalnızca TAI yazılımını
kullanacaksınız” diyordu. Devir işlemi ile birlikte engel de ortadan kalkınca
Çözüm Bilgisayar’la bağlantıya geçtik. Kahramanmaraş Devlet Hastanesi'nde
de Çözüm Bilgisayar'ın hizmet üretiyor olması bizim için ulaşılabilirlik ve
destek kalitesi açısından çok iyi olur diye düşündük. Çözüm Bilgisayar'la
çalışmaya karar verdik. Şimdiye kadar aldığımız hizmetten çok memnunuz.
Çözüm Bilgisayar ekipleri dikkatle işlemlerimizi takip
ediyor. Hastanenin fiziksel yapısı ve otomasyon sistemi ile ilgili olarak
Hastane Müdürü Sururi Coşkun ile görüştük. HBYS’nin hastane yönetimi açısından hastanenize katkılarından söz
edebilir misiniz? Yenişehir Devlet Hastanesi (Eski SSK Kahramanmaraş Hastanesi) 1971
yılında dispanser olarak faaliyetini sürdürmekte iken, 1995 yılında yataklı
tedavi kurumuna dönüştürülmüş. Yüzyirmi yataklı olarak hizmete açılan
hastanemizin yatak sayısı daha sonra yüzelliye çıkarılmış. Bugün için
hastanemizde günlük ortalama poliklinik sayımız yaklaşık binikiyüzdür.
Bu kadar hasta yoğunluğuna rağmen hastane otomasyonumuz sayesinde
müracaat eden hastaların bekleme süresi yaklaşık olarak bir dakikaya inmiş
durumdadır. Çünkü, müracaat eden hastalarımızı anında
polikliniklere yönlendiriyoruz. Polikliniklerden ilgili doktorumuz istemiş
olduğu tahlilleri bilgisayara girdiğinde laboratuvarda bu hizmetler anında
görülüyor ve istediği tetkikleri en iyi şekilde yapılıyor. Daha önceki dönemde Çözüm Bilgisayar’dan değil, başka firmalardan
hizmet almaktaydık. Maaş mutemedinde karşılaştığımız büyük sorunlar vardı ve
problem yaşadığımızda hızlı bir şekilde çözülemiyordu. Bu da birçok sıkıntılara
yol açıyordu. Şu anda sorunlarımız Çözüm Bilgisayar tarafından hızlı şekilde
gideriliyor. Hem zaman yönünden hem personelin etkin çalışabilmesi
bakımından oldukça rahat ediyoruz.
Tüm kayıtların otomasyona dahil edilmesiyle bütün izinleri,
sicilleri, hastalık durumlarında vizite kağıtlarını, girişleri anında
yapabiliyoruz. Faturalama işlemlerinde, bütün poliklinik birimlerinde, yatan
hasta servislerinde, oluşturduğumuz tıbbi sekreterlikler aracılığı ile girişi
yapılan hasta poliklinik muayenesi ve yataklı servislerde yapılan işlemler
bilgisayar kayıtlarına girilebiliyor. Bu dosyaları tekrar kontrol amaçlı olarak
faturalama birimindeki görevli personel bilgisayar ağına girerek hataları ya da
eksiklikleri görüp düzeltebiliyor. Bunun bize hem zaman hem de gelir kaybının
önlenmesi açısından çok faydası oluyor. Hastane işleyişinde manuel kayıtlar ne kadar sağlıklı tutulursa
tutulsun zaman kaybına, iş kaybına ve mali yönden kayıplara ve aksaklıklara
sebep oluyor. Çözüm Bilgisayar'la koordineli olarak çalışmamızın bizim
eksikliklerimizi tamamlamamız açısından çok önemli olduğunu düşünüyorum. Şu
anda hastanemizde sunulan hizmetlerden son derece memnunuz. İsteklerimiz
günü gününe yerine getiriliyor ve sistem her geçen gün daha da geliştiriliyor.
Hastalarımızın girişinden çıkışına kadar tüm işlemlerinin tam otomasyona dahil
olmasının gururunu yaşıyoruz. Otomasyon hakkında daha ayrıntılı bilgi almak amacıyla Müdür
Yardımcısı Nilgün Elbistan ile görüştük. Hastanenizdeki otomasyon sisteminin kuruluş ve işleyiş öyküsünden söz eder misiniz? Hastanemizde daha önce Çözüm HBYS’den başka bir bilgi
yönetim sistemi kullandık. Fakat bu sistemlerin hepsi de idari kısma çözüm
üretmenin ötesine geçemiyordu.
İdari kısım bizim asıl hizmetimiz olmadığı için kalite yönetim sistemini, sağlık
hizmetlerindeki uygulamaları da içeren bir sistemin ihtiyacını duyuyorduk. Çözüm
HBYS’ ye 19 Şubat 2005'te bilgisayarla yeni tanışan kırk kişilik bir ekiple
başladık. Öncelikle hasta müracaat birimine yöneldik. Biliyorsunuz bir zamanlar
SSK'nın kuyruğu “S” çizdi diye bir takım haberler yer almıştı basında. Önce bu
sorunu çözmek istedik. Temelde en çok hedeflediğimiz şey, hastayı bir an önce
polikliniğe ulaştırmaktı. Ona yönelik olarak önce, iki olan banko sayımızı
sekize çıkardık. Yoğunluğu olan birimleri iki üç banko arttırarak, daha az olan
birimleri birleştirerek bu müracaat kısmını geliştirdik. Böylece doksan
dakikaya kadar bekleyen insanların bekleme süreleri bir dakikaya inmiş oldu.
Çözüm HBYS'nin bu başarımızdaki katkısını takdir etmek lazım.
Çözüm HBYS’nin katkılarıyla kiosk
hizmetini başlattık. Çözüm Kiosk Sistemi'nde sıra bekleme sorunu olmadığı
gibi hasta, doktorunu seçme özgürlüğüne sahip. Herhangi bir soru ya da bariyerle
karşılaşmadan istediği doktoru seçebiliyor. Hastanemizde Çözüm Akıllı Kart Sistemi de var. İnsanları
kartlı sistemle tanıştırmak, sadece hastanenin değil, halkında gelişmesini
sağlıyor. “Böyle şeyler bizede verilebiliyormuş, biz de buna dahil
olabiliyormuşuz” şeklinde düşünmelerini sağlıyor. Çözüm HBYS’nin Personel Modül’ü çok güzel. İzin kağıtlarının ortadan kalkması, personelin giriş ve çıkışını saatli olarak göstermesi şimdilik yeterli oluyor. Ayrıca amirin bir imza föyünü inceleme süresini minimuma indiriyor. Tek tuşla personelin ay boyunca ne zaman gelip gelmediğini takip edebiliyoruz. Kullandığımız akıllı kartların yanma, çalınma, kaybolma riski yok. İnsanların suistimalini önleyen güvenli bir sistem. Bundan dolayı sistemi biz çok benimsedik. Bu sistemin tamamını Çözüm Bilgisayar'dan bir bütün olarak aldık. Sistemin önemli katkıları sayesinde çok kısa bir sürede hastane olarak güçlü aşamalar kaydettik. İkinci aşamada ayniyat, satın alma, hasta takip, tıbbi sekreterlik, muhasebe, personel, arşiv, bu tip destek birimlerin entegrasyonuyla çok yakında tam otomasyona geçmiş olacağız. HBYS'nin hastanenize verdiği katkılardan söz ettiniz. Mali açıdan
katkıları ne kadardır? Kar zarar hesabını, ISO belgesini yeni aldığımız için, bir yılın
sonunda daha detaylı göreceğiz. Ama daha önce bizim kırtasiye giderlerimiz makro
düzeydeydi. O kadar yüksek bir orandaydı ki hastanemizin ilaç, sıhhi sarf
malzemelerine denk bir gider söz konusu oluyordu. Mesela poliklinik defteri
dilekçe için kağıt, polikliniğe gidecek her türlü evrak için istem kağıtları,
bunları zimmetlemek için harcanan kırtasiye malzemeleri oldukça yüksek bir
meblağ oluşturuyordu. Bugün kullandığımız sistemle tüm kırtasiye
giderlerimizi minimuma indirmiş durumdayız. Devlet arşiv yönetmeliği de bizi
destekler nitelikte. Bu yönetmeliğe göre, kağıt evraktan ve bürokrasiden bir an
önce kurtulmak ve arşivi daha uzun yıllar saklanabilir, ulaşılabilir hale
getirmek gerekiyor. Hala bürokrasiye takılıp poliklinik defterine, yataklı servislerde
yatış defterine bağımlı kalan hastanelerimiz var. Biz bunlardan tamamıyla
kurtulduk. Ayniyatta demirbaşa ait kayıtlar, iaşeye ait kayıtlar, sıhhi sarf
malzemesine ait kayıtların tutulduğu defterleri hala kullanan hastaneler
var. Yıllardır bizim
polikliniğimizde de bu defterler, tutuluyordu. Yaklaşık bir polikliniğe müracaat
eden hasta sayısı seksen-doksanı buluyordu. Kayıt yapan memurlarımız daktiloyla
on parmak bile yazsa ne kadar anlamlı veriyi dökebilir? Ne kadar sağlıklı veri
alabilir? Çok zor bence. Biz Çözüm HBYS’de ICD 10 Hastalık Tanı Kodunu da
kullanıyoruz. Bilgisayardaki poliklinik kayıtlarında, hastanın kodu, geldiği
saat, kimlik bilgileri, sosyal güvencesine ait bilgilerle birlikte istediğimiz
anda ulaşabileceğimiz her şeye sahibiz. Hasta bakım hizmeti olarak Çözüm Bilgisayar
bizi çok iyi bir noktada yakaladı ve çok şey kattı. ISO belgesini almamızda
Çözüm HBYS'nin çok önemli bir rolü oldu. Ben İSO denetimine geldikleri zaman
İstatistik biriminin menülerinden faydalandım. Bu mönüde istatistiki veriler
pasta dilimi şeklinde veriliyor ve renkli olarak sunulabiliyordu. Yetkililere
onları gösterdiğim zaman şaşırdılar, ”Siz bu verileri alabiliyor musunuz?”
dediler. Ameliyat sayımız, poliklinik sayımız, doluluk oranımız yorumlanmış
olarak önlerine geldiği için çok memnun oldular. Çok kısa bir sürede otomasyon süreci olarak idareyi bitirdik,
eczaneyi, depoları, bundan sonra da yapmak istediğimiz, tedavi defterlerini
kaldırmak ve tamamen bunları bilgisayara işlemek, dolayısıyla eczane çıkışıyla
servisteki uygulamayı örtüştürmek, hastanın girişinden çıkışına kadar, hatta
eline vereceğimiz evraka kadar bilgi işlemi sonuçlandırmış
olmak. Hasta yoğunluğunu daha da azaltma yönünde Çözüm Randevu
Sistemleri’ni kullanmayı düşünüyor musunuz? Çözüm
Telefonla Randevu Sistemi’ne çok sıcak bakıyoruz.
Telefonla randevu alma sisteminin işlerliğine çok inanıyoruz. Fakat bunun için
öncelikle alt yapımızı tamamlamamız, doktor sayımızı ve poliklinik sayımızı
yeterli sayıya getirmemiz gerekiyor.
Bir de, halkın telefonla randevu sistemi konusunda bilinçlenmesi
gerekiyor. Onun için de, reklam tanıtım çalışmalarına gireceğiz. Çözüm Kiosk
Sistemi’ni ve Çözüm Telefonla Randevu Sistemini tanıtacağız. Yeni Sistemleri
detaylı anlatmadığımız sürece halk bunları öğrenemiyor. İyi bir tanıtım
kampanyasının ardından bu çağdaş sistemi de hayata geçireceğiz. İnsanlar bu kadar hızlı
değişime hazır değiller. Web sitemiz yakında devreye girecek. Hasta kartlarının altına web
adresimizi yazdık. Hastalara vereceğimiz numaralarla WEB sayfamızdan işlem
yapabilecekler. İnternet üzerinden Çözüm Hasta Takibi
kullanabileceğiz.
Şu anda Çözüm Sıramatik Sistemi çok düzgün bir şekilde işliyor. Hastane personelimizin bile başı döndü. Poliklinik defterini kaldırırken bile “Olur mu, kaldırıyoruz ama sonra ne olacak?” diye tedirgin oldular. Fakat daha sonra kırtasiye yükü olmaması çok hoşlarına gitti. Çözüm HBYS’nin hastanemize prestij açısından da katkıları oldu. Diğer HBYS kullanan hastaneler bizim geldiğimiz bazı aşamaları garipsediler: “Bizim hastanemizde de otomasyon var ama sizinki gibi değil, bize artılar kattınız. Önümüzdeki ihalelerde bu özellikleri de isteyeceğiz” dediler. Bunlar da bizim için çok sevindirici oldu. Çözüm Bilgisayar'la beraber böyle bir ortak çalışma yapmanın ve başarının meyvelerini bu şekilde alıyor olmaktan dolayı çok memnunuz. HBYS kullanarak provizyon almada sıkıntılarınız var
mıdır? Provizyon çok önemli bir sistem. Daha önce bunun için ilgili kurumlardan yetkili bir kişinin bankoda oturması gerekiyordu. Bu kişi müstahak mıdır? değil midir? diye sorguluyordu. Ayrıca ne kadar sorgulasa da gözden kaçanlar olabiliyordu. Bu durumda işlemi bir kişinin inisiyatifine bırakmış oluyorduk. Fakat bu provizyon sistemiyle, kişinin inisiyatifi ortadan kaldırılmış oldu. Ayrıca iş gücünü azaltmış oldu. Yani bir kişiyi akşama kadar sırf bu işlem için görevlendirmek zorunda kalmıyoruz. Ayrıca bize net veri sunuyor. Yani istatistik olarak olumlu mu, olumsuz mu olmuş?, bakılmış mı, bakılmamış mı? Bütün bunları ayrı ayrı sorgulayabiliyoruz. Kaç kişi yapmışsa. Sisteminizi size anlatmak övmek gibi bir şey olacak ama bunlar bizim için gerçekten çok güzel şeyler. Artık insanların tepesinde eski idareciler gibi sopayla durmuyoruz. Çalışanlara diyorum ki “Senin şifren var, şifreyle girdiğin tarih belli, ne yaptığın belli, ona göre ben yanlışta yapsan doğru da yapsan ne yaptığını görürüm.” |