
Sistemin, döner sermaye hesaplama bakımından da çok büyük faydaları oldu.
Biz bu konuda Türkiye'de bizim büyüklüğümüzdeki hastaneler içinde ilk
sıralardayız. Normalde döner sermayenin verilme süresi ayın yirmisine kadardır.
Biz ayın onu gibi döner sermaye veriyoruz. Personel bu uygulamadan oldukça
memnun. Hemen hemen tüm personelimiz ücretini tavandan
alıyor.
Tabi otomasyon, hastalarımızın mağduriyetlerini önleme ve zaman açısından
da fayda sağladı. Zaman kaybının önlenmesi de mali açıdan bize bir artı
olarak eklendi.
Daha önce hasta
geldiğinde, bir muayene olacağı yere kaydını yaptırıyor, bir de poliklinikte
ayrıca sıraya giriyordu. Bu da problemlere, sıra karışıklığına yol açtığı gibi,
zaman kaybına da sebep oluyordu. Bu defterlerin ortadan kalkmasıyla hasta
doğrudan barkod numarasından çağırıldığı için problem çözülmüş oldu. Bir kez
sıraya girip sıra numarasını aldıktan sonra hızla işlemine devam edecek duruma
geldi. Artık hastalarımız sıra numarasını poliklinik kapı üstlerinden ya da
bekleme alanına yerleştirdiğimiz dijital panomuzdan izleyerek kargaşaya ve zaman
kaybına uğramadan muayenesini olabiliyor.
Hastanemizde mekan yetersizliğimiz çok fazla. Acilen bir ek bina
yaptırmak istiyoruz. Onun da projesi çizildi parası hazır. İhaleye çıkmak
üzereyiz. Mekan yetersizliği hizmeti iyi bir şekilde verebilmemizi engelleyen en
büyük faktör. Mekan sorunumuzu da çözdükten sonra, hastane olarak Çözüm
HBYS’den daha fazla yararlanabileceğimizi tahmin
ediyorum.
Otomasyondan Sorumlu Başhekim Yardımcısı Uz. Dr. Şemi Atilla’dan
otomasyonun kuruluş öyküsünü dinledik.
Hastane bilgi yönetim sisteminizin kuruluş öyküsünden
bahseder misiniz? Neden böyle bir sisteme ihtiyaç
duydunuz?
HBYS'nin hastanemizde kullanımı eski yıllara dayanıyor. İlk olarak, 1993
yılında Çözüm Bilgisayar'ın faturalama, Eczane ve Hasta Takip programını
kullanarak başladık. 2005 yılında Sağlık Bakanlığı'nın isteğiyle tam
otomasyon sistemine girilecek olması bizi bu sistemi kurma yolunda bir arayışa
itti. Bu konuda kapsamlı araştırmalara girdik. Sonuçta yine Çözüm HBYS’de karar
kıldık. Diğer modülleri de sisteme ekleyerek tam otomasyona geçtik.
Tam otomasyona geçmemizle birlikte tüm işlemlerimiz neredeyse evraksız
şekilde yürümeye başladı. Laboratuvar cihazlarını da sisteme entegre etmemizle
Çözüm LBYS (Laboratuvar Bilgi Yönetim Sistemi) de devreye girdi. Artık
laboratuvar sonuçlarını da sistemden alabiliyoruz. Sistemi kullandıkça daha
da tecrübe kazanıyor ve bu verilerden çok tecrübe kazanıyor ve bu verilerden çok
daha kısa sürede sonuçlar alıyoruz. Artık işletme olarak hastanenin ilgili
birimlerinde ne düzeyde işler yapıldığını takip edebiliyoruz. Kolayca takip
edilebilir ve yönetim kademesinde ulaşılabilir, yorumlanabilir veriye dönüşmesi
bizim için önemli bir ihtiyacı karşılıyor.
HBYS’nin kullanılması ile birlikte hasta trafiğinde bir
azalma söz konusu oldu mu? Sayısal bir veri verebilir misiniz?

SSK hastalarının da devlet hastanelerinden yararlanabilmesini sağlayan
kanunun yürürlüğe girmesinden sonra hasta sayımız oldukça arttı. Yeşil Kartlı
hastaların dışarıdan ilaç alabilme hakkı yürürlüğe girince onlarda bu yoğunluğa
eklendi. Bu artış sadece bizde değil, tüm Türkiye’deki hastanelerde oldu. Hasta
sayımızda artış olmasına rağmen kuyrukların önemli ölçüde azaldığını
söyleyebiliriz. Otomasyon sistemi ile hastalarımız kuyruklarda harcadıkları
zamanı geri kazandılar.
Otomasyon sisteminizin Personel Modülü’nün idari açıdan
yönetime ne gibi katkıları oldu?
Otomasyon işinde sadece
yazılım üretelerin değil, bunu kullanan insanlarında işini ciddiye alıp iyi
yapması çok önemli. Otomasyon sistemi entegre bir sistem. Bu nedenle zincirin
tüm halkaları sağlam olduğunda tam bir verim alabilmek mümkün oluyor.
Biz personelin zaman zaman çok büyük direnci ile karşılaştık.
Çalıştığımız doktor ve hemşirelerin çoğunun bilgisayar okur-yazarlık seviyesi
çok yüksek değildi. Bilgisayarı kendi çabalarıyla öğrendiler. Çalışanlarımız
alıştıkları şekilde devam etmek istediler. Yeni sistemde daha çok hata yapma
riski olduğunu düşündüler. Ama tam tersi bir durum söz konusuydu. İşlemleri daha
az hata ile sonuçlandırmaya başlayınca sistemi bırakamayacak duruma
geldiler. Sistem çalışmaya başladıktan sonra, kolaylıkları gördükçe personel
programa sahip çıktı. Tabi bu da belli bir süreç aldı. Manuel sistemi terk etmek her zaman
kolay olmuyor. Bazen her türlü yeniliğe hayır diyor insanlar.
Otomasyon konusunda bizim gibi taşrada hizmet veren bir hastanede
sistemde bozukluklar olduğunda çok büyük problemler yaşıyoruz. Uzaktan
müdahaleler her zaman sorunu çözemiyor. Hızlı müdahale bu alanda çok
önemli.
Sistemin
mali yönden hastanenize katkıları ile ilgili istatistiksel verileriniz var
mıdır?
Böyle bir rakam verebilmek için, önceden ne durumda olduğumuzu bilmemiz
gerekiyor. Bunu bilmediğimiz için rakamsal ya da yüzde olarak ne kadar fark
ettiğini şu an için söyleyemiyoruz. Daha önce istatistiksel bir çalışma
yapmadık. Sistemimiz tam otomasyon değildi. Eksik modüllerimiz vardı. Ancak mali kayıpların önlenmesi
açısından belirgin bir artış olduğu yadsınamaz bir gerçek.
Şu anda biz hastanemizde tetkik kağıtlarını kaldırmış durumdayız.
İstenen birimden doğrudan uç birimde hizmet veren birime evrak göndermek yerine
bilgisayardan görebiliyoruz. İşlemlerin mali kayıtlara geçip geçmediğini kontrol
edebiliyoruz. Hastanemizde 70'e yakın sözleşmeli personel çalışıyor. Bu kişileri
her an kontrol etmek mümkün olmuyor. Otomasyon kullanmadan önce işlemler
yukarıda bir kağıda yazılıyordu. Aşağıdaki başka bir görevlimiz bilgi işlem
bankolarından işlem görmüştür diye kaşesini basabiliyordu ve bunun daha sonraki
aşamada kontrolü mümkün değildi. Tam otomasyonda herşey kontrol altına
alındı. Ufak bir yanlışlık anında görülebiliyor. Böyle bir
suistimali ya da kaçağı tek aşamada önlemiş
oluyoruz.
Hastanenizde Çözüm Kamera Sistemi’ni uygulamayı düşünüyor
musunuz?Bu sistemi kullanmanın fiziksel düzenlemelerimizi yaptıktan sonra yararlı
olacağını düşünüyorum. Fakat hastanemiz hep ek binalar şeklinde oluştuğu için
kamera sistemi için çok sağlıklı bir fiziksel yapıya sahip değil. Hastanemizin
çok sayıda girişi var. Bunların devamlı takibi gerekiyor.
Çözüm
Kiosk Sistemi’ni
uygulamaya geçirmeyi düşünüyor musunuz?
Bu yönde de bir ön çalışmamız oldu. Kiosk Sistemi’nin sıra numarası
almada poliklinik seçimlerinde avantaj sağladığını düşünüyorum. En azından bir
tane koymayı düşündük. Kiosk uygulaması da yine mekan sıkıntısı yüzünden
gerçekleştiremediğimiz bir uygulama. Ama bir şekilde devreye sokmayı
düşünüyoruz.
Hastanenin fiziksel yapısı ve otomasyon sisteminin hastane yönetimine
katkıları hakkında bilgi almak için Hastane Müdürü Mehmet Yılmaz ile
görüştük.
Çözüm HBYS’nin hastanenize yönetsel olarak sağladığı katkılar
nelerdir? Kısaca özetler misiniz?
Biz devlet hastanesi olarak bölge hastanesi statüsünde bir hastaneyiz.
Yatak işgal oranımız yüzde seksen bir. Hasta biliyor ki Kahramanmaraş Devlet
Hastanesi’nde her şey var. Bu nedenle hastanemize ilgi oldukça fazla. Tabi hasta
sayımızla orantılı olarak doktorlarımızın ameliyat sayıları çok arttı.
Hastanemizde günlük 45-50 ameliyat yapılabiliyor. Her ameliyat karşılığı sonuçta
hastane de para kazanmış oluyor. Tabi ki hastanın hastanemize gelmesindeki en
önemli etkenlerden biri de doktor oluyor.
Hastane bilgi yönetim sistemi bize mali açıdan çok şey kazandırdı.
Gelir seviyemizi aylık 1 trilyondan 3 trilyona çıkardık. Yani hemen hemen
Üç kat artış gerçekleştirdik. Döner sermayemizi Sağlık Bakanlığı’nın
belirlediği katsayılar oranında paylaştırabiliyoruz. Birim birim herkes hakkı
olan parayı tavandan alıyor. Personel de tavanı yakaladığı zaman hastaneye
itirazı kalmıyor. Ödeme yönünden de hastanemiz düzenli olarak döner sermaye
ödüyor. Bu
hesaplama işleminde, Çözüm HBYS’nin hastanemize katkısı çok büyük. Geriye dönük
hiç borcumuz yok. Zamanında ve doğru hesaplanan döner sermayeden çalışanlarımız
çok memnun.
Provizyon Sistemi’ni kullanıyoruz. Bu sistem sayesinde
insanlar pirimlerini mecburen yatırmak zorunda kalıyorlar. Çünkü tedaviye
başlamadan hak sahibi olup olmadığını sorguluyoruz. Sağlık Bakanlığı’mızın
hastaları mağdur etmemek yönünde yayımladığı bir genelge var. Borcu olsa dahi
biz öncelikle hastayı uyarıyoruz.
Vezneden polikliniğe sevkiyatta hastanın sıra numarası alması çok iyi bir
uygulama. Adalet duygusunu burada gerçekleştirmiş oluyoruz. Herkes sırasını
biliyor, itiraz etmiyor. Hastalarımız zaten hasta psikolojisi altındayken bir de
uzun sıraları bekleyip strese kapılmıyorlar.
Ayrıca defter kayıtlarının ortadan kalkması israfı önledi. Yılda
150-200 bin YTL’ye yakın sadece istem formundan kaynaklanan kaybımız vardı bunu
önlemiş olduk. Yani çözüm HBYS bize 600-700 bin YTL’ye yakın tasarruf sağladı.
Ayrıca istihdam konusunda da katkıları oldu. Hastanemizde yetmiş işçi
çalıştırarak istihdam sağlamış ve yaklaşık üç yüz kişinin geçimini sağlamış
olduk.
Hemşirelerimizin iş yükü çok azaldı. Artık hastalarımızın bakımına daha
fazla zaman ayırabiliyorlar. Manuel işlemler onlarında çok zamanını alıyor, bu da hizmet kalitesine
ister istemez yansıyordu.
Ayniyat ambar takibiyle istemi yapılacak malzemelerin miktarını daha
kolay takip etme imkanı bulduk. Stoklarımızda ne var? Hangi malzemeden ne kadar
almamız gerekiyor? Bunlara artık çok kolay
erişiyoruz.
SSK, Bağkur, Yeşil Kart alacaklarının takibini kolayca yapabiliyoruz.
Otomasyondan önce bir laboratuvarda otuz teknisyen çalışıyordu. Bir hasta
girişini üç kişi yapıyordu, şimdi poliklinikten kat sekreteri girişi yapıyor.
Arkadaşlar sadece bandrolü okutuyor.
Otomasyon
sisteminin hastanemize yüzde yüzün üzerinde katkısı var. Çözüm
Bilgisayar’a verdiği katkılardan dolayı çok teşekkür
ederiz.