Çözüm Kiosk
Sistemi
İlk kez
olarak, Telefonla Randevu Sistemini de kullanan Çanakkale Devlet
Hastanesi için geliştirilmeye başlanan sistem, 2 haftalık çalışmadan sonra,
aynı hastanede uygulamaya alınmıştır. Amaç, kurumun sağlayacağı her hangi bir
kiosk cihazı ile hastaların, her hangi bir görevliye ihtiyaç duymadan, istediği
servisten sıra numarsı alarak muayeneye esas ön işlemlerinin hasta tarafından
yapılmasının sağlanmasıdır. Çözüm
Kiosk Sistemi, Hasta Takip Programı içinde bir alt modül olması nedeni ile,
Kiosk cihazına hasta takip programının kurulmuş olması şarttır.
Kiosk Kullanım
Yeri
Kiosk
programı, hastaların hastane bankoları yerine doğrudan kendilerinin her hangi
bir hastane görevlisinin yardımına ihtiyacı olmaksızın, kiosk cihazı kullanarak
istediği poliklinik ve doktordan sıra numarası almalarını sağlar. İşlem
esnasında hastanın yapacağı işlemler arka planda saklanır. Eğer işlem başarı ile
bitirilmiş ise, çalışılan tarih için, sıra numarası alan hastanın işlem kaydını
ilgili tablolara yazar. Böylece, bankolar önündeki yığılmalar
engellenir. Kiosk
sayesinde SSK ve BAĞ-KUR’lu (bir süre sonra Emekli Sandığı ve Yeşilkart)
hastaların muayene kaydı yapılmadan önce provizyon işlemlerinin yapılması da
sağlanır. Bu sayede Kiosk’tan provizyon sorgusu yaparak provizyon sonucu olumsuz
olan hastalar, muayene için kayıt yaptıramayacaklarını anlamış olurlar. Eğer
provizyon sonucu olumlu ise provizyon sonucunun müsbet olduğuna dair aldığı fiş
ile bankolara (hasta kayıt kabul işlemleri birimi) yöneltilebilir. Bu işlem
sayesinde tüm Ülkemizde uygulanması zorunlu olan provizyon işlemlerinin
yapılması, insan emeği kullanılmadan yapılabilmiş olacaktır. Ayrıca hastanın
primlerini ödemediği halde, bilgisayarda kayıt yapılması gibi kişisel
inisiyatifler de ortadan kaldırılmış olacaktır. Kiosk Cihaz GerekleriKiosk
cihazında Çözüm HBYS’nin alt modülü olan Çözüm Hasta Takip Modülü kullanılacağı
için, kiosk cihazında kullanılan bilgisayar özelliklerinin en az Pentium 4
tabanlı bir makine olması gerekmektedir. Cihazda en az bir 20 GB HD, 256 MB RAM,
WINDOWS 2000, XP işletim sistemi ve Oracle lisansına ihtiyaç
duyulur. Ayrıca, Kiosk cihazının ekranı dokunmatik olmalı, üzerinde ihtiyaca göre barkod okuyucu, manyetik okuyucu ya da smart kart okuyucu bulunmalıdır. Hastanın işlemi bittiğinde sıra numarası alabilmesi için bir barkod yazıcının da yine kiosk cihazında yer alması zorunludur. Kiosk Cihaz TanımlamalarıKiosk
cihazının kullanılabilmesi için, öncelikle Destek / Sistem Tanımları / Genel
Tanımlar mönüsünün Genel sekmesinin alt tarafında yer alan Kiosk Modülü
Kullanılacak parametresi işaretli olmalıdır. Daha
sonra yeni bir kullanıcı tanımlanarak (ya da mevcut her hangi bir kullanıcı
üzerinde gerekli değişiklik yapılarak) o kullanıcının yetkileri yalnızca
kiosk kullanacak duruma getirilmeli ve bunun için gerekli ayarlamalar bir
defalığına yapılmalıdır. Bu
işlem için, Destek / Sistem Tanımları / Kullanıcılar / Yeni Kullanıcı mönüsünden
girilerek yeni bir kullanıcı tanımlanmaldıır. Kullanıcı kodu ve adı yazıldıktan
sonra, Kiosk kullanabilemesi için gerekli tablo, alan ve mönü yetkileri
tanımlanmalıdır. Kiosk
cihazından sıra numarası almak isteyen kurum hastalarının sistem tarafından
otomatik olarak provizyon da alınması isteniyor ise, bu kurum türleri
belirtilmelidir. Programda 4 ana tür için provizyon sorgusuna yönelik yapı hali
hazırda vardır. Ancak, halen bağ-kur provizyon verirken, SSK provizyon verme
işini 7. ayda, Emekli sandığı ve Yeşilkart ise Emekli Sandığının provizyon
vermeye başlaması ile başlayacaktır. Bu nedenle, provizyon sorgusu yapılması
istenen kurum hastalarında, sistem provizyon numarası alamaz ise, hastanın da
poliklinik seçmesine ve provizyon almasına izin vermez. Kiosk
cihazı bir yazıcıya sahip ise (diğer bir deyişle sıra numarası almak isteyene
etiket basılarak verilecek ise), “Kiosk Cihazında Termal Yazıcı
Kullanılacak” parametresi işaretlenmelidir. Bu alan işaretsiz ise etiket
verilmez, işaretli ise sıra numarası etikete yazdırılır. Böylelikle
kiosk ilk kez çalıştırıldığında (bilgisayarın ilk açılışında) windows’un ilk
açılışını takiben program çalıştırılacak ve kiosk kullanıcı olarak tanımlı
kullanıcı kod ve şifresi ile programa otomatik olarak girilecektir. Ayrıca,
Kullanıcı tanımlarında sözü edilen tanımlar eşliğinde program otomatik olarak
kiosk ekranını açarak, veri giriş için bekleyecektir. Yine
aynı sekmede yer alan, “Kiosk Cihazından Günlük Verilebilecek En Yüksek Sıra
Numarası” parametresi kiosktan alınacak en yüksek numarayı sınırlamak
için kullanılabilir. Örneğin günlük 50 hasta muayenesi ile sınırlandırılmış bir
poliklinik, 25. kişiden sonraya sıra vermemesi isteniyor ise, bu parametre 25
yapılarak, en son 25. sıra numarasının verilebilmesi sağlanır. Eğer o gün için o
ana kadar alınan sıra numarası 25 ya da daha yüksek ise, ilgili poliklinik seçim
listesinde bu poliklinik pasif olarak gözükür. Dolayısı ile hasta buradan sıra
numarası alamaz. Böyle durumlarda sıra almak isteyen hasta, yalnızca banko
olarak adlandırılan kayıt kısmından sıra numarası
alabilir. Yine Servis tanımlarının Günlük Hasta ve
Doktor Tanımları sekmesinde yer alan Haftalık Poliklinik Doktorları
işlenir ise, her gün ilgili poliklinik listesi hazırlanırken, doktorun adı da
hastanın poliklinik seçim ekranında gözükür. Böylelikle hasta, poliklinik
seçerken, doktorunu da seçmiş olur. Aynı
sekmede yer alan Günlük hasta sayıları da sınırlandırılabilir. Örneğin bir günde
ilgili poliklinik yalnızca 50 hastayı muayene etmesi istenir ise, ilgili gün
alanına 50 yazılır. Böyle bir durumda, program 51. hastanın sıra no almasına
izin vermeyecektir. Her
kurum için kiosk cihazına yönelik uyarı ve bilgilendirme amaçlı kurum
uyarı tanımlamaları yapılabilir. Bu tanımlar için kurum tanımlarından uyarı
konmak istenen kurum kartına girilip, “Kiosk Ekranında Görüntülenecek
Uyarılar” olarak yazılır. Eğer, Kurum için yapılan uyarı ve bilgilendirmeler
var ise (örneğin muayene öncesi ... evraklarınızı hazırlayın gibi), sıra
numarası verilen son ekranda bu uyarılar hastaya
gösterilecektir. Yine,
her bir servis için kiosk cihazına yönelik uyarı ve bilgilendirme amaçlı
servis uyarı tanımlamalar yapılabilir. Bu tanımlar için servis
tanımlarından uyarı konmak istenen servis kartına girilip, “Kiosk Ekranında
Görüntülenecek Uyarılar” olarak yazılır. Eğer, Servis için yapılan uyarı ve
bilgilendirmeler var ise (örneğin muayene olacağınız servis x katında y
numaradadır gibi), sıra numarası verilen son ekranda bu uyarılar hastaya
gösterilecektir. Kiosk KullanımıKiosk Modülü, Cihaz kullanımı tamamen hastaların başkalarına ihtiyaç duymaksızın kendi başlarına ve istedikleri servise kayıtlarını yaparak, sıra numarası almasını sağlar. Yaygın kullanım, hastanın sağlık karnesine yapıştırılan barkodun, barkod okuyucu tarafından okutulması esasına göre çalışır. Barkod üzerinde hastanın mernis no (vatandaşlık numarası) veya dosya numarası yer alır. Ayrıca, eğer kiosk üzerinde barkod okuyucu yok ya da hasta yanında barkodunu okutacağı bir belge yok ise ekranın sağ alt köşesinde yer alan tuş takımını kullanarak işlemi başlatmasını sağlar. İlk ekran dışındaki, işlem adımlarını içeren tüm sayfalarda zamanlayıcı vardır. Bu 20 saniyelik bir süre olup, ilk 5 saniyesinden sonra, kalan zaman da ekranda gösterilir. Kiosk kullanıcısı ilk giriş sayfası dışı, her hangi bir aşamada seçimde ya da cevapta bu süreyi aşar ise, sistem otomatik olarak yapılan işlemleri iptal ederek ilk giriş ekranına döner. Karşılama
ekranında, kullanıcının kendini sisteme tanıtacağı bir veri giriş alanı vardır.
Buradaki alan için barkod okutularak ya da tuş takımı kullanılıp, Giriş tuşuna
basılarak kiosk kullanım için giriş yapılır. Sistem, ilk kontrolünü bu ekranı
terk etmeden yapar. Öncelikle hastanın kaydının sistemde olup olmadığına bakar.
Eğer hastanın kaydı sistemde bulunamaz ise, “Hatalı xxx No. Lütfen xxx
Numarasını Yeniden Giriniz” mesajı verilir. Eğer
Hasta Kaydı bulunur ise, KIOSKLOG tablosuna yeni bir kayıt açılır (Bu kayıt ilerleyen adımlarda kullanılır. Hastanın
başarı ile sıra numarası alıp – almadığı bu tabloda tutulur). Bu tabloda,
hastanın dosya numarası, işlem tarihi, cihaz IP numarası ve kiosk cihazını
çalıştıran kullanıcı anahtar bilgisi kaydedilir. Ayrıca, daha sonra kullanılmak
üzere, TAKIPKEY isimli alana artan sırada bir numara verilir.
Yine bu
sayfada, kullanıcının Kiosk erişiminin bloke olup olmadığı kontrol
edilir. 3 kez üst üste hatalı giriş yapan hastanın dosya numarası bloke edilmiş
ise, bu “Kiosk Erişiminiz Bloke Olmuş. Lütfen Bilgi İşlem Servisine
Başvurunuz.” Mesajı ile hastanın işleme devam edilmesi
engellenir. Aynı
kullanıcının yeniden kiosk sistemine girebilmesi için blokenin bilgi işlemce
hasta kartından kaldırılması gerekir. Kodu bloke olan hastanın, hasta
kartlarının 3. sekmesi olan diğer sekmesinde “Kiosk erişimi bloklu. Bloku
kaldır.” Açıklamalı tuş aktifleşir. Bu tuşa basılarak, hastanın blokesi
iptal edilir. Ayrıca,
kullanıcı parametrelerinde Provizyon sorgusu hastanın üyesi bulunduğu sağlık üst
kurumu için istenmiş ise, program İnternet üzerinden belirlenen kurumun
provizyon sorgusunu yapar. Eğer hastanın sorgusu olumsuz ise,
“Kurumunuzdan Provizyon Alınamadı !.” hata mesajı verilerek yeniden giriş
ekranına dönülür. (Versiyon 2.3.x bu işlemler için
kapalıdır.) Eğer
her hangi bir hata oluşmamış ise, 2. Sayfaya geçilir. 2. Sayfa, onay sayfasıdır.
Hastanın Dosya numarası, Adı ve soyadı ile çalıştığı kurum ekranda görüntülenir
ve “Yukarıda bilgileri yazılı hasta için işlem yapılacak. Devam Edilsin mi
?” sorusu sorularak hastadan onay istenir. Hasta Hayır seçeneğini işaretler
ise, giriş ekranına girilir. Evet seçilmiş ise, bir sonraki ekrana
geçilir. 3.
Sayfa güvenlik kontrolü sayfasıdır. Hastanın özel bilgilerinden biri
sorularak, birisi doğru olmak üzere 4 farklı seçenek sunulur. Bu özel
bilgi, hastanın kartında kayıtlı olmak kaydı ile, Doğum Yeri, Doğum Tarihi,
Baba Adı, Adresi, Ana Adı ya da ilk giriş ekranındaki takibe göre Kimlik
No ya da Dosya No olabilir. Hasta
burada doğru cevabı verir ise, 4. sayfaya geçilir. Aksi taktirde, ana sayfaya
(1. sayfaya) geçilerek tekrar hastanın ilk girişini yapması istenir. Üst üste
yapılan 3 hatalı giriş, hastanın kiosk erişiminin bloke edilmesi anlamına
gelir. Böyle bir durumda hastaya “Kiosk Erişiminiz Bloke Olmuş. Lütfen
Bilgi İşlem Servisine Başvurunuz.” Mesajı verilir. Hastanın kiosk blokesinin
kurum bilgiişlemince kaldırılması durumunda yeniden kiosk’u kullanabilir. Aksi
taktirde, kiosk kullanımına izin verilmez. 4.
Sayfa, Poliklinikler Seçim Listesi ekranıdır. Kullanıcı muayene olmak
istediği polikliniği bu ekrandan belirler. Servis tanımlarında Kiosk
Listesinde Göster olarak belirlenmiş tüm poliklinikler, her biri bir seçim
düğmesi olarak listelenir. Ayrıca, poliklinik adının yanına, eğer o gün
çalışacak doktor önceden belirlenmiş ise, parantez içinde doktor ismi de
görüntülenir. Aynı
gün aynı hastanın aynı poliklinikten sıra numarası alınmasına izin
verilmez.
Ayrıca, kotası dolmuş poliklinikler için de sıra numarası
verilmeyecektir. Sıra numarası verilmeyecek poliklinikler pasif olarak
listede yer alırlar. Pasif polikliniklerin hasta tarafından seçilmesine program
izin vermeyecektir. Son olarak, eğer poliklinik tanımlarında, Kiosk Cihazından “Günlük Verilebilecek En Yüksek Sıra Numarası” parametresi belirtilmiş ve o anda sıra numarası almak isteyen hastaya verilecek numara belirtilen numaradan fazla ise, poliklinik seçim listesinde bu servis pasif olarak gözükür (Kiosk Limiti Dolmuş). Örneğin günlük 50 hasta muayenesi ile sınırlandırılmış bir poliklinikte, 25. kişiden sonraya sıra vermemesi istenmiş ise, 26. sırada başvuran hastaya sıra numarası verilmez. (Böyle durumlarda sıra almak isteyen hasta, yalnızca banko olarak adlandırılan kayıt kısmından sıra numarası alabilir.) Hasta,
bu ekranda her hangi bir seçim yapmadan geri dönebilir. Böyle bir durumda
Ekranın sağ üstünde yer alan Geridön düğmesini seçmesi yeterlidir.
Yapılan işlemlerden vazgeçilip, ilk giriş ekranına geçilir. Eğer, hasta muayene
olacağı bir poliklinik seçmiş ise, 5. sayfaya geçilir. 5.
Sayfa, Seçilen polikliniğe yönelik bilgileri içerir. Hastanın ismi başlık
yapılarak, Hastanın muayene olmak istediği poliklinik adı bildirilir ve toplam o
gün için kayıt yaptıran hasta sayısı gösterilir. Ayrıca, o ana kadar muayene
olan hastanın sayısı da bildirilir. Bu bildirimin amacı da, hastanın muayene
için daha ne kadar bekleyeceğini öğrenmesi
amaçlıdır. Örneğin
50 hasta kayıt yaptırmış ve 10 hasta muayene olmuştur deniyor ise, hali hazırda
40 hastanın daha muayene olmak için beklediği sonucu hastaya bildirilmiş
olacaktır. Tüm bu
bilgiler eşliğinde hastanın muayene kaydı yaptırmak isteyip istemediği sorulur.
Eğer hasta, soruya hayır cevabı verir ise, ana giriş sayfasına dönülür. Evet
cevabı durumunda son sayfa olan bir sonraki sayfaya
geçilir. Son
sayfa olan 6. sayfada, Hastanın bilgileri başlık yapılarak, hastanın hangi
poliklinikten hangi numara ile sıra numarası aldığı
bildirilir. Ayrıca,
ekranın ortasında o poliklinik için hatırlatıcı bilgiler yer alır. Bunlar
muayene olunacak polikliniğin fiziki yerinin tarifinden başlayarak, kurum
için tanımlanmış olan muayene sırasında götürülmesi gereken evraklara
kadar pek çok bilginin hatırlatma amacı ile gösterilmesini
içerir. Eğer
kullanıcı tanımlarının kullanıcı parametreleri bölümünde “Kiosk Cihazında
Termal Yazıcı Kullanılacak” işaretli ise, hastaya verilen sıra numarası etiket
olarak basılır ve kiosk üzerindeki barkod yazıcı (ya da her hangi bir termal
yazıcı) verilir. RaporlarKiosk ile yapılan kayıtların raporlanmasına yönelik, tamamen istatistiksel amaçlı olup, günlük kiosk kullanımının raporlandırılması amacı ile kullanılır. Kiosk raporları, Hasta Takip modülünde Raporlar / Faaliyet Raporları / İşlem Raporları / Poliklinik İşlemleri / Kiosk İşlem Raporları mönüsünde yer alan iki ayrı rapordan oluşur. İlk rapor Kiosk Kullanım Raporu’dur. Bu rapor aracılığı ile istenen tarih ve saat aralığındaki hastaların aldıkları (ya da alamadıkları) sıra numaraları raporlanır. Filtre ekranında Hangi tarih ve saat aralığına ait rapor alınması isteniyor ise bu bilgiler filtre olarak girilir. Ayrıca, Servis, Doktor, Kullanıcı (hangi kullanıcı ile çalışılan Kiosk) ile, Yalnızca bir hastanın filtre edilmesine yönelik, Dosya numarası ve İşlem numarası girilebilir. Yine bu raporda, İşlem sonucu sorgulanabilir. Kiosk kullanarak sıra alanlar veya alamayanlar ayrı - ayrı sorgulanır. Kiosktan sıra alıp da muayene olanlar ya da olamayanlar (ya da henüz olmamışlar) yine burada filtre olarak kullanılabilir. Son Olarak bu rapor aracılığı ile güvenlik sorusunu doğru yanıtlamayanlar sorgulanabilir. Bu bölümde yer alan 2. rapor Kiosk Kullanım İstatistik raporudur. Bu raporun son üç radiogrup dışındaki filtreleri aynıdır. Bu istatistik aracılığı ile de poliklinikler bazında verilen sıra numaraları ile bu sıra numaralarının kaçının bankolardan, kaçının ise kiosk’lardan verildiği listelenir. Kiosk İle Yapılabilecek Diğer İşlemler·
Kurum
personellerinin giriş ve çıkış sistemlerini kontrol etmek için
kullanılabilir. Gün içerisinde
göreve başlamadan önce Kiosk üzerinde yer alan barkod okuyucuya kendisine
verilen personel kartını okutarak giriş yapar, gün sonunda ise kurumdan
ayrılırken Kiosk üzerinde yer alan barkod okuyucuya kendisine verilen personel
tanıtım kartını okutarak çıkış işlemini yapabilir. Bu işlemler sonrasında idare
personelleri (başhekim, müdür) istediklerinde kendi bilgisayarlarından geç gelen
ve erken çıkan personellerin listelerini ve performans
değerlendirmelerini görebilirler. Hatta performans puanlarını bu değerlerdir
melere göre yapabilirler. ·
Doğum
salonu, Ameliyathane, Özel Oda vs. birimlere yerleştirilen özel kameralar
ile alınan görüntülerin hasta yakınları tarafından on-line izlenmesi
sağlanabilir. Küvezdeki bebeğini izlemek isteyen baba Kiosk’a gelerek
çocuğunu on-line izleyebilir. ·
Hastane
idaresinin (başhekim, müdür) ve personellerinin öz geçmiş, özel yazıhane adres
ve telefonlarını, hastane iç ve dış telefon numaralarını, hastanenin tarihçesini
ve hastaneye yapılan yeni ekleme ve düzenlemeleri yayınlayabilir. Hatta
haftalık gazete yayını bile yapılabilir. ·
Hasta
Şikayet kutusu olarak
kullanılabilir. Ekran üzerinde çıkan dokunmatik klavye ile hastaların
şikayetlerini elektronik ortamdan yapmaları sağlanabilir. ·
Gün
içerisinde çalışan ve çalışmayan doktorların listesinin yayınlanması, ameliyata
giren hastanın son durumu hakkında bilgilerin verilmesi gibi daha bir çok amaç
için kullanılabilir. ·
Kurum
içerisinde gerek kurum personeli gerekse hastalar arasında anket yapılmak
istenildiğinde anket amaçlı kullanılabilir. ·
Kurumun
içerisinde servislerin, poliklinikleri ve idari birimlerin krokisi
gösterilerek hastaların aradıkları yerleri daha kısa sürede bulabilmeleri
sağlanabilir. ·
Sağlık
kurulu raporu için
bekleyen hastaların, raporlarının hazır olup - olmadıklarını öğrenmeleri için
kullanılabilir. · Hastaların Ultrason raporları, Laboratuar sonuçları vs. gibi sonuçların hazır olup olmadıklarının gösterilmesi için kullanılabilir. |