Sağlık ve Bilişimde Objektif Haber

  English

Çözüm Kiosk Sistemi

Firmamızca geliştirilen ve Çözüm HBYS programının ana modülü olan Hasta Takip Modülünü kullanan tüm hastanelerin kullanabileceği Çözüm Kiosk Sistemi, Hasta takip, Telefon ile randevu ve İnternetten randevu programları ile entegre çalışan ve hasta takip içinde yer alan bir alt modüldür.

İlk kez olarak, Telefonla Randevu Sistemini de kullanan Çanakkale Devlet Hastanesi için geliştirilmeye başlanan sistem, 2 haftalık çalışmadan sonra, aynı hastanede uygulamaya alınmıştır.

 Amaç, kurumun sağlayacağı her hangi bir kiosk cihazı ile hastaların, her hangi bir görevliye ihtiyaç duymadan, istediği servisten sıra numarsı alarak muayeneye esas ön işlemlerinin hasta tarafından yapılmasının sağlanmasıdır.

Çözüm Kiosk Sistemi, Hasta Takip Programı içinde bir alt modül olması nedeni ile, Kiosk cihazına hasta takip programının kurulmuş olması şarttır.

Kiosk Kullanım Yeri

Kiosk programı, hastaların hastane bankoları yerine doğrudan kendilerinin her hangi bir hastane görevlisinin yardımına ihtiyacı olmaksızın, kiosk cihazı kullanarak istediği poliklinik ve doktordan sıra numarası almalarını sağlar. İşlem esnasında hastanın yapacağı işlemler arka planda saklanır. Eğer işlem başarı ile bitirilmiş ise, çalışılan tarih için, sıra numarası alan hastanın işlem kaydını ilgili tablolara yazar. Böylece, bankolar önündeki yığılmalar engellenir.

Kiosk sayesinde SSK ve BAĞ-KUR’lu (bir süre sonra Emekli Sandığı ve Yeşilkart) hastaların muayene kaydı yapılmadan önce provizyon işlemlerinin yapılması da sağlanır. Bu sayede Kiosk’tan provizyon sorgusu yaparak provizyon sonucu olumsuz olan hastalar, muayene için kayıt yaptıramayacaklarını anlamış olurlar. Eğer provizyon sonucu olumlu ise provizyon sonucunun müsbet olduğuna dair aldığı fiş ile bankolara (hasta kayıt kabul işlemleri birimi) yöneltilebilir. Bu işlem sayesinde tüm Ülkemizde uygulanması zorunlu olan provizyon işlemlerinin yapılması, insan emeği kullanılmadan yapılabilmiş olacaktır. Ayrıca hastanın primlerini ödemediği halde, bilgisayarda kayıt yapılması gibi kişisel inisiyatifler de ortadan kaldırılmış olacaktır.

Kiosk Cihaz Gerekleri

Kiosk cihazında Çözüm HBYS’nin alt modülü olan Çözüm Hasta Takip Modülü kullanılacağı için, kiosk cihazında kullanılan bilgisayar özelliklerinin en az Pentium 4 tabanlı bir makine olması gerekmektedir. Cihazda en az bir 20 GB HD, 256 MB RAM, WINDOWS 2000, XP işletim sistemi ve Oracle lisansına ihtiyaç duyulur.

Ayrıca, Kiosk cihazının ekranı dokunmatik olmalı, üzerinde ihtiyaca göre barkod okuyucu, manyetik okuyucu ya da smart kart okuyucu bulunmalıdır.  Hastanın işlemi bittiğinde sıra numarası alabilmesi için bir barkod yazıcının da yine kiosk cihazında yer alması zorunludur.

Kiosk Cihaz Tanımlamaları

Kiosk cihazının kullanılabilmesi için, öncelikle Destek / Sistem Tanımları / Genel Tanımlar mönüsünün Genel sekmesinin alt tarafında yer alan Kiosk Modülü Kullanılacak parametresi işaretli olmalıdır.

Daha sonra yeni bir kullanıcı tanımlanarak (ya da mevcut her hangi bir kullanıcı üzerinde gerekli değişiklik yapılarak) o kullanıcının yetkileri yalnızca kiosk kullanacak duruma getirilmeli ve bunun için gerekli ayarlamalar bir defalığına yapılmalıdır.

Bu işlem için, Destek / Sistem Tanımları / Kullanıcılar / Yeni Kullanıcı mönüsünden girilerek yeni bir kullanıcı tanımlanmaldıır. Kullanıcı kodu ve adı yazıldıktan sonra, Kiosk kullanabilemesi için gerekli tablo, alan ve mönü yetkileri tanımlanmalıdır.

Ayrıca, bu ekranda iken, Kullanıcı Parametrelerinden Cihaz sekmesindeki gerekli tanımlamalar da yapılmaldır. “Kiosk Kullanım Şekli” Girişte Otomatik çalıştır olarak seçilmeli ve yine kurumun ihtiyacına göre de “Kiosk Kullanım Şekli” belirlenmelidir. Program 3 ayrı kullanım şeklini desteklemesine karşın, uzun vadeli bir çözüm için Mernis No (Ulusal Kimlik tanımlayıcısı olarak kullanılan ve Nüfus idaresi tarafından verilen numara) tercih edilmelidir. Ayrıca, kimi kurumlar, yalnızca kendi hastalarına verdikleri dosya numarasını da kullanabilmektedirler.

Kiosk cihazından sıra numarası almak isteyen kurum hastalarının sistem tarafından otomatik olarak provizyon da alınması isteniyor ise, bu kurum türleri belirtilmelidir. Programda 4 ana tür için provizyon sorgusuna yönelik yapı hali hazırda vardır. Ancak, halen bağ-kur provizyon verirken, SSK provizyon verme işini 7. ayda, Emekli sandığı ve Yeşilkart ise Emekli Sandığının provizyon vermeye başlaması ile başlayacaktır. Bu nedenle, provizyon sorgusu yapılması istenen kurum hastalarında, sistem provizyon numarası alamaz ise, hastanın da poliklinik seçmesine ve provizyon almasına izin vermez.

Kiosk cihazı bir yazıcıya sahip ise (diğer bir deyişle sıra numarası almak isteyene etiket basılarak verilecek ise), “Kiosk Cihazında Termal Yazıcı Kullanılacak” parametresi işaretlenmelidir. Bu alan işaretsiz ise etiket verilmez, işaretli ise sıra numarası etikete yazdırılır.

Yeni kullanıcı tanımları bitirildikten sonra, programa yeni tanımlanan kullanıcı ile girilerek, ana mönüdeki, yardım alt mönüsünde yer alan başlangıçta çalıştır işaretlenmelidir. Önce, “Windows Başlatıldığında Bu Program Otomatik Çalıştırılacak ?” ve ardından, “Kullanıcı Kodu ve Şifresi Hatırlansın mı ? (Evet Seçilir İse, Kullanıcı Giriş Ekranı Görüntülenmez. Programa Doğrudan Girilir.)” sorularına Evet cevabı verilmelidir.

Böylelikle kiosk ilk kez çalıştırıldığında (bilgisayarın ilk açılışında) windows’un ilk açılışını takiben program çalıştırılacak ve kiosk kullanıcı olarak tanımlı kullanıcı kod ve şifresi ile programa otomatik olarak girilecektir. Ayrıca, Kullanıcı tanımlarında sözü edilen tanımlar eşliğinde program otomatik olarak kiosk ekranını açarak, veri giriş için bekleyecektir.

Muayene olunabilecek polikliniklerin Kiosktaki poliklinik seçim listesinde gözükmesi gerekmektedir. Bu amaçla Destek / Kart Tanımları / Servis Tanımları / Servisler / Eski Servis Kartları mönüsüne girilerek, Harici Cihaz sekmesinde yer alan “Kioskta Göster” parametresi işaretli olmalıdır.

Yine aynı sekmede yer alan, “Kiosk Cihazından Günlük Verilebilecek En Yüksek Sıra Numarası” parametresi kiosktan alınacak en yüksek numarayı sınırlamak için kullanılabilir. Örneğin günlük 50 hasta muayenesi ile sınırlandırılmış bir poliklinik, 25. kişiden sonraya sıra vermemesi isteniyor ise, bu parametre 25 yapılarak, en son 25. sıra numarasının verilebilmesi sağlanır. Eğer o gün için o ana kadar alınan sıra numarası 25 ya da daha yüksek ise, ilgili poliklinik seçim listesinde bu poliklinik pasif olarak gözükür. Dolayısı ile hasta buradan sıra numarası alamaz. Böyle durumlarda sıra almak isteyen hasta, yalnızca banko olarak adlandırılan kayıt kısmından sıra numarası alabilir.

 Yine Servis tanımlarının Günlük Hasta ve Doktor Tanımları sekmesinde yer alan Haftalık Poliklinik Doktorları işlenir ise, her gün ilgili poliklinik listesi hazırlanırken, doktorun adı da hastanın poliklinik seçim ekranında gözükür. Böylelikle hasta, poliklinik seçerken, doktorunu da seçmiş olur.

Aynı sekmede yer alan Günlük hasta sayıları da sınırlandırılabilir. Örneğin bir günde ilgili poliklinik yalnızca 50 hastayı muayene etmesi istenir ise, ilgili gün alanına 50 yazılır. Böyle bir durumda, program 51. hastanın sıra no almasına izin vermeyecektir.

Her kurum için kiosk cihazına yönelik uyarı ve bilgilendirme amaçlı kurum uyarı tanımlamaları yapılabilir. Bu tanımlar için kurum tanımlarından uyarı konmak istenen kurum kartına girilip, “Kiosk Ekranında Görüntülenecek Uyarılar” olarak yazılır. Eğer, Kurum için yapılan uyarı ve bilgilendirmeler var ise (örneğin muayene öncesi ... evraklarınızı hazırlayın gibi), sıra numarası verilen son ekranda bu uyarılar hastaya gösterilecektir.

Yine, her bir servis için kiosk cihazına yönelik uyarı ve bilgilendirme amaçlı servis uyarı tanımlamalar yapılabilir. Bu tanımlar için servis tanımlarından uyarı konmak istenen servis kartına girilip, “Kiosk Ekranında Görüntülenecek Uyarılar” olarak yazılır. Eğer, Servis için yapılan uyarı ve bilgilendirmeler var ise (örneğin muayene olacağınız servis x katında y numaradadır gibi), sıra numarası verilen son ekranda bu uyarılar hastaya gösterilecektir.

Kiosk Kullanımı

Kiosk Modülü, Cihaz kullanımı tamamen hastaların başkalarına ihtiyaç duymaksızın kendi başlarına ve istedikleri servise kayıtlarını yaparak, sıra numarası almasını sağlar. Yaygın kullanım, hastanın sağlık karnesine yapıştırılan barkodun, barkod okuyucu tarafından okutulması esasına göre çalışır. Barkod üzerinde hastanın mernis no (vatandaşlık numarası) veya dosya numarası yer alır. Ayrıca, eğer kiosk üzerinde barkod okuyucu yok ya da hasta yanında barkodunu okutacağı bir belge yok ise ekranın sağ alt köşesinde yer alan tuş takımını kullanarak işlemi başlatmasını sağlar.

İlk ekran dışındaki, işlem adımlarını içeren tüm sayfalarda zamanlayıcı vardır. Bu 20 saniyelik bir süre olup, ilk 5 saniyesinden sonra, kalan zaman da ekranda gösterilir. Kiosk kullanıcısı ilk giriş sayfası dışı, her hangi bir aşamada seçimde ya da cevapta bu süreyi aşar ise, sistem otomatik olarak yapılan işlemleri iptal ederek ilk giriş ekranına döner.

Karşılama ekranında, kullanıcının kendini sisteme tanıtacağı bir veri giriş alanı vardır. Buradaki alan için barkod okutularak ya da tuş takımı kullanılıp, Giriş tuşuna basılarak kiosk kullanım için giriş yapılır. Sistem, ilk kontrolünü bu ekranı terk etmeden yapar. Öncelikle hastanın kaydının sistemde olup olmadığına bakar. Eğer hastanın kaydı sistemde bulunamaz ise, “Hatalı xxx No. Lütfen xxx Numarasını Yeniden Giriniz” mesajı verilir.

Eğer Hasta Kaydı bulunur ise, KIOSKLOG tablosuna yeni bir kayıt açılır (Bu kayıt  ilerleyen adımlarda kullanılır. Hastanın başarı ile sıra numarası alıp – almadığı bu tabloda tutulur). Bu tabloda, hastanın dosya numarası, işlem tarihi, cihaz IP numarası ve kiosk cihazını çalıştıran kullanıcı anahtar bilgisi kaydedilir. Ayrıca, daha sonra kullanılmak üzere, TAKIPKEY isimli alana artan sırada bir numara verilir.

Yine bu sayfada, kullanıcının Kiosk erişiminin bloke olup olmadığı kontrol edilir. 3 kez üst üste hatalı giriş yapan hastanın dosya numarası bloke edilmiş ise, bu “Kiosk Erişiminiz Bloke Olmuş. Lütfen Bilgi İşlem Servisine Başvurunuz.” Mesajı ile hastanın işleme devam edilmesi engellenir.

Aynı kullanıcının yeniden kiosk sistemine girebilmesi için blokenin bilgi işlemce hasta kartından kaldırılması gerekir. Kodu bloke olan hastanın, hasta kartlarının 3. sekmesi olan diğer sekmesinde “Kiosk erişimi bloklu. Bloku kaldır.” Açıklamalı tuş aktifleşir. Bu tuşa basılarak, hastanın blokesi iptal edilir.

Ayrıca, kullanıcı parametrelerinde Provizyon sorgusu hastanın üyesi bulunduğu sağlık üst kurumu için istenmiş ise, program İnternet üzerinden belirlenen kurumun provizyon sorgusunu yapar. Eğer hastanın sorgusu olumsuz ise, “Kurumunuzdan Provizyon Alınamadı !.  hata mesajı verilerek yeniden giriş ekranına dönülür. (Versiyon 2.3.x bu işlemler için kapalıdır.)

Eğer her hangi bir hata oluşmamış ise, 2. Sayfaya geçilir. 2. Sayfa, onay sayfasıdır. Hastanın Dosya numarası, Adı ve soyadı ile çalıştığı kurum ekranda görüntülenir ve “Yukarıda bilgileri yazılı hasta için işlem yapılacak. Devam Edilsin mi ?” sorusu sorularak hastadan onay istenir. Hasta Hayır seçeneğini işaretler ise, giriş ekranına girilir. Evet seçilmiş ise, bir sonraki ekrana geçilir.

3. Sayfa güvenlik kontrolü sayfasıdır. Hastanın özel bilgilerinden biri sorularak, birisi doğru olmak üzere 4 farklı seçenek sunulur. Bu özel bilgi, hastanın kartında kayıtlı olmak kaydı ile, Doğum Yeri, Doğum Tarihi, Baba Adı, Adresi, Ana Adı ya da ilk giriş ekranındaki takibe göre Kimlik No ya da Dosya No olabilir.

Hasta burada doğru cevabı verir ise, 4. sayfaya geçilir. Aksi taktirde, ana sayfaya (1. sayfaya) geçilerek tekrar hastanın ilk girişini yapması istenir. Üst üste yapılan 3 hatalı giriş, hastanın kiosk erişiminin bloke edilmesi anlamına gelir. Böyle bir durumda hastaya “Kiosk Erişiminiz Bloke Olmuş. Lütfen Bilgi İşlem Servisine Başvurunuz.” Mesajı verilir. Hastanın kiosk blokesinin kurum bilgiişlemince kaldırılması durumunda yeniden kiosk’u kullanabilir. Aksi taktirde, kiosk kullanımına izin verilmez.

4. Sayfa, Poliklinikler Seçim Listesi ekranıdır. Kullanıcı muayene olmak istediği polikliniği bu ekrandan belirler. Servis tanımlarında Kiosk Listesinde Göster olarak belirlenmiş tüm poliklinikler, her biri bir seçim düğmesi olarak listelenir. Ayrıca, poliklinik adının yanına, eğer o gün çalışacak doktor önceden belirlenmiş ise, parantez içinde doktor ismi de görüntülenir.

Aynı gün aynı hastanın aynı poliklinikten sıra numarası alınmasına izin verilmez. Ayrıca, kotası dolmuş poliklinikler için de sıra numarası verilmeyecektir. Sıra numarası verilmeyecek poliklinikler pasif olarak listede yer alırlar. Pasif polikliniklerin hasta tarafından seçilmesine program izin vermeyecektir.

            Son olarak, eğer poliklinik tanımlarında, Kiosk Cihazından “Günlük Verilebilecek En Yüksek Sıra Numarası” parametresi belirtilmiş ve o anda sıra numarası almak isteyen hastaya verilecek numara belirtilen numaradan fazla ise, poliklinik seçim listesinde bu servis pasif olarak gözükür (Kiosk Limiti Dolmuş). Örneğin günlük 50 hasta muayenesi ile sınırlandırılmış bir poliklinikte, 25. kişiden sonraya sıra vermemesi istenmiş ise, 26. sırada başvuran hastaya sıra numarası verilmez. (Böyle durumlarda sıra almak isteyen hasta, yalnızca banko olarak adlandırılan kayıt kısmından sıra numarası alabilir.)

Hasta, bu ekranda her hangi bir seçim yapmadan geri dönebilir. Böyle bir durumda Ekranın sağ üstünde yer alan Geridön düğmesini seçmesi yeterlidir. Yapılan işlemlerden vazgeçilip, ilk giriş ekranına geçilir. Eğer, hasta muayene olacağı bir poliklinik seçmiş ise, 5. sayfaya geçilir.

5. Sayfa, Seçilen polikliniğe yönelik bilgileri içerir. Hastanın ismi başlık yapılarak, Hastanın muayene olmak istediği poliklinik adı bildirilir ve toplam o gün için kayıt yaptıran hasta sayısı gösterilir. Ayrıca, o ana kadar muayene olan hastanın sayısı da bildirilir. Bu bildirimin amacı da, hastanın muayene için daha ne kadar bekleyeceğini öğrenmesi amaçlıdır.

Örneğin 50 hasta kayıt yaptırmış ve 10 hasta muayene olmuştur deniyor ise, hali hazırda 40 hastanın daha muayene olmak için beklediği sonucu hastaya bildirilmiş olacaktır.

Tüm bu bilgiler eşliğinde hastanın muayene kaydı yaptırmak isteyip istemediği sorulur. Eğer hasta, soruya hayır cevabı verir ise, ana giriş sayfasına dönülür. Evet cevabı durumunda son sayfa olan bir sonraki sayfaya geçilir.

Son sayfa olan 6. sayfada, Hastanın bilgileri başlık yapılarak, hastanın hangi poliklinikten hangi numara ile sıra numarası aldığı bildirilir.

Ayrıca, ekranın ortasında o poliklinik için hatırlatıcı bilgiler yer alır. Bunlar muayene olunacak polikliniğin fiziki yerinin tarifinden başlayarak, kurum için tanımlanmış olan muayene sırasında götürülmesi gereken evraklara kadar pek çok bilginin hatırlatma amacı ile gösterilmesini içerir.

Eğer kullanıcı tanımlarının kullanıcı parametreleri bölümünde “Kiosk Cihazında Termal Yazıcı Kullanılacak” işaretli ise,  hastaya verilen sıra numarası etiket olarak basılır ve kiosk üzerindeki barkod yazıcı (ya da her hangi bir termal yazıcı) verilir.

Raporlar

            Kiosk ile yapılan kayıtların raporlanmasına yönelik, tamamen istatistiksel amaçlı olup, günlük kiosk kullanımının raporlandırılması amacı ile kullanılır.

            Kiosk raporları, Hasta Takip modülünde Raporlar / Faaliyet Raporları / İşlem Raporları / Poliklinik İşlemleri / Kiosk İşlem Raporları mönüsünde yer alan iki ayrı rapordan oluşur.

            İlk rapor Kiosk Kullanım Raporu’dur. Bu rapor aracılığı ile istenen tarih ve saat aralığındaki hastaların aldıkları (ya da alamadıkları) sıra numaraları raporlanır.

            Filtre ekranında Hangi tarih ve saat aralığına ait rapor alınması isteniyor ise bu bilgiler filtre olarak girilir. Ayrıca, Servis, Doktor, Kullanıcı (hangi kullanıcı ile çalışılan Kiosk) ile, Yalnızca bir hastanın filtre edilmesine yönelik, Dosya numarası ve İşlem numarası girilebilir.

            Yine bu raporda, İşlem sonucu sorgulanabilir. Kiosk kullanarak sıra alanlar veya alamayanlar ayrı - ayrı sorgulanır. Kiosktan sıra alıp da muayene olanlar ya da olamayanlar (ya da henüz olmamışlar) yine burada filtre olarak kullanılabilir. Son Olarak bu rapor aracılığı ile güvenlik sorusunu doğru yanıtlamayanlar sorgulanabilir.

            Bu bölümde yer alan 2. rapor Kiosk Kullanım İstatistik raporudur. Bu raporun son üç radiogrup dışındaki filtreleri aynıdır. Bu istatistik aracılığı ile de poliklinikler bazında verilen sıra numaraları ile bu sıra numaralarının kaçının bankolardan, kaçının ise kiosk’lardan verildiği listelenir.

Kiosk İle Yapılabilecek Diğer İşlemler

·         Kurum personellerinin giriş ve çıkış sistemlerini kontrol etmek için kullanılabilir.  Gün içerisinde göreve başlamadan önce Kiosk üzerinde yer alan barkod okuyucuya kendisine verilen personel kartını okutarak giriş yapar, gün sonunda ise kurumdan ayrılırken Kiosk üzerinde yer alan barkod okuyucuya kendisine verilen personel tanıtım kartını okutarak çıkış işlemini yapabilir. Bu işlemler sonrasında idare personelleri (başhekim, müdür) istediklerinde kendi bilgisayarlarından geç gelen ve erken çıkan personellerin listelerini ve performans değerlendirmelerini görebilirler. Hatta performans puanlarını bu değerlerdir melere göre yapabilirler.

·         Doğum salonu, Ameliyathane, Özel Oda vs. birimlere yerleştirilen özel kameralar ile alınan görüntülerin hasta yakınları tarafından on-line izlenmesi sağlanabilir. Küvezdeki bebeğini izlemek isteyen baba Kiosk’a gelerek çocuğunu on-line izleyebilir.

·         Hastane idaresinin (başhekim, müdür) ve personellerinin öz geçmiş, özel yazıhane adres ve telefonlarını, hastane iç ve dış telefon numaralarını, hastanenin tarihçesini ve hastaneye yapılan yeni ekleme ve düzenlemeleri yayınlayabilir. Hatta haftalık gazete yayını bile yapılabilir.

·         Hasta Şikayet kutusu olarak kullanılabilir. Ekran üzerinde çıkan dokunmatik klavye ile hastaların şikayetlerini elektronik ortamdan yapmaları sağlanabilir.

·         Gün içerisinde çalışan ve çalışmayan doktorların listesinin yayınlanması, ameliyata giren hastanın son durumu hakkında bilgilerin verilmesi gibi daha bir çok amaç için kullanılabilir.

·         Kurum içerisinde gerek kurum personeli gerekse hastalar arasında anket yapılmak istenildiğinde anket amaçlı kullanılabilir.

·         Kurumun içerisinde servislerin, poliklinikleri ve idari birimlerin krokisi gösterilerek hastaların aradıkları yerleri daha kısa sürede bulabilmeleri sağlanabilir.

·         Sağlık kurulu raporu için bekleyen hastaların, raporlarının hazır olup - olmadıklarını öğrenmeleri için kullanılabilir.

·         Hastaların Ultrason raporları, Laboratuar sonuçları vs. gibi sonuçların hazır olup olmadıklarının gösterilmesi için kullanılabilir.

(17.04.2005)