e-Sağlık Yaklaşımının Nihai Hedefleri
Sağlık hizmetlerine erişim ve hizmet sunumunda etkinliğin artırılması,
sağlık tehditlerine karşı hızlı ve etkin önlem alınması, halk sağlığı ağlarının
oluşturulması, yöneticilerin,
vatandaşların ve sağlık hizmeti sunanların
sağlıkla ilgili doğru ve kesintisiz bilgilere ulaşabilmeleri, elektronik sağlık
kayıtları, teletıp uygulamaları ve sağlık bilişimi alanında yetişmiş insan
kaynağının oluşturulmasıdır.
Bin dokuz yüz doksan’lı yılların
ortalarında bazı ülkelerle birlikte internetin ülkemizde de kullanıma girmesiyle
birlikte “bilgi” önemli bir güç unsuru olarak kavranmıştır. Avrupa Birliği’nde
gelecek on yılda, uluslararası rekabet edebilir bilgi tabanlı ekonomiyi
oluşturmak amacıyla “Information Society For All (Herkes İçin Bilgi Toplumu)”
söylemi ile e-Avrupa çalışmaları başlatılmıştır. Bu çalışmaların hedefi bilgi ve
iletişim teknoojilerini etkin kullanabilen yetişmiş insan gücünü ve bilgi
toplumunu oluşturmaktır.
Gerek toplumun tüm kesimlerini ilgilendirmesi gerekse kendine özgü
karmaşık yapısı nedeniyle sağlık bilgi ve iletişim teknolojilerinden daha etkin
yararlanılmasını gerektiren bir sektör niteliğini
taşımaktadır.
Sağlıkta hizmet sunumu, planlama ve değerlendirmelerde “bilgiye dayalı
yönetim” kuşkusuz vazgeçilmez bir unsurdur. Günümüz yaklaşımlarında sağlık
alanında bilgi toplumu anlayışının kazandırılması, ülkelerin kalkınmaları için
bir öncelik olarak algılanmaya başlamıştır.
Sağlık Bakanlığı koordinasyonunda ilgili kurum ve kuruluşların katılımı
ile 2003 yılı başlarında başlatılan Türkiye Sağlık Bilgi Sistemi çalışmaları ve
yıl sonunda yayınlanan Eylem Planı, Sağlıkta Bilgi ve İletişim Teknolojileri
alanında yürütülmesi gerekli faaliyetlerin esas çerçevesini oluşturmaktadır.
Devlet Planlama Teşkilatı tarafından başlatılan e-Dönüşüm Türkiye Projesi’nin
önemli kesimini e-Sağlık oluşturmaktadır. 2003/48 sayılı Başbakanlık Genelgesi
ile yayınlanan “e-Dö-nüşüm Türkiye Projesi Kısa Dönem Eylem Planı” on beş
e-Sağlık ey-lemini içermektedir. Söz konusu ey-lemler Türkiye Sağlık Bilgi
Sistemi çalışmalarının bir sonucudur.
e-Sağlık Yaklaşımının Nihai
Hedefleri:
Sağlık hizmetlerine erişim ve hizmet sunumunda etkinliğin
artırılması,
Sağlık tehditlerine karşı hızlı ve etkin önlem alınması,
Halk sağlığı ağlarının oluş-turulması, yöneticilerin, vatandaşların ve
sağlık hizmeti sunanların sağlıkla ilgili doğru ve kesintisiz bilgilere
ulaşabilmeleri, Elektronik
Sağlık Kayıtları, Teletıp Uygulamaları ve Sağlık Bilişimi alanında yetişmiş
insan kaynağının oluşturulmasıdır.
e-Sağlık Yaklaşımının Nihai Hedeflerini Gerçekleştirmede Yapılması
Gerekli Temel Çalışmalar:
Sağlık Bilişimi alanında geliştirilen standartların
saptanması,
Tıbbi Sarf Malzemesi Sınıf-landırma Sistemi ve Barkod Etiketleme
Standartlarının uygulanması,
Kan ve kan ürünleri Barkod Etiketleme Standardının
uygulanması,
Birinci basamak sağlık kurumlarında elektronik sağlık kaydının
oluşturulması,
Elektronik Hasta Kayıt-ları (EHK) için kullanılacak model, içerik ve yapı
standartlarının geliştirilmesine yönelik çalışma
yapılması,
Entegre Sağlık Enformasyon Sistemleri’nin geliştirilebilmesi için
önerilecek mesaj iletişimi standartlarının geliştirilmesine yönelik çalışma
yapılması,
Sağlık bakım hizmeti veren ve ödemelerini yapan kurumlar arasında klinik
ve idari verilerin elektronik olarak iletişimini sağlamak için gerekli
standartların geliştirilmesine yönelik çalışma
yapılması,
Ulusal Elektronik Hasta Kayıtlarında yer alacak klinik verilerin
kodlanması ile ilgili kontrollü tıbbi terminolojilerin
belirlenmesi,
Ulusal Elektronik Hasta Kayıtları'nda yer alacak Klinik Verilerin
Kodlanması ile ilgili kontrollü tıbbi terminolojilerin uygulanma ve
yaygınlaştırma planlarının geliştirilmesi,
Ayakta ve yatarak tedavi gören hastalar için Ulusal Vaka Bileşimi
Sınıflandırma Sistemleri’nin geliştirilmesi,
Sağlık bakım hizmeti veren kuruluşların uygulayacakları Sağlık Bilgi Yönetimi Standartları’nınbelirlenmesi
yönünde çalışmalar yapılması,
Kişisel sağlık kayıtlarının erişim denetimi (e-imza) ve gizlilik
ihtiyaçlarının belirlenmesi,
Sağlık verilerinin modellenebilmesi için Veri Modeli Analizi yapılması,
bu modellerin uyarlanabilirliğinin saptanması ve Türkiye için bir bağlamsal
(Contextual) model ile ulusal sağlık verileri kavramsal (conteptual) ve
mantıksal veri modellerinin oluşturulması,
Bireysel bazda toplanacak Ulusal Minimal Sağlık Veri Setle-ri’nin
belirlenmesi ve Ulusal Sağlık Veri Sözlüğü
hazırlanması,
nelik gerekli kaynaklar tahsis edilmiştir.
“Sağlık Hizmetleri Finans-man Yönetiminin Güçlendirilmesi ve Yeniden
Yapılandırılması İçin Altyapı Geliştirilmesi”ne dönük kapsamlı bir proje
geliştirilmiştir.
Gelecek ihtiyaçlar dikkate alınarak “e-Sağlık Proje Teklifi” hazırlanmış
ve ITU (International Telecommunication Union)'a su-nulmuştur. Proje teklifi,
ITU tara-fından kabul edilmiş ve Aralık 2003'de Cenevre'de gerçekleştirilen
Dünya Bilgi Toplumu Zirvesi ba-sın bildirgesinde (Türkiye'nin e-Sağlık
Projesi-Turkey's e-Health Project) yayınlanmıştır. Sağlık Bakanlığı ve ITU iş
birliğinde projenin uygulamaya konmasına ilişkin üzerinde çalışmalar devam
etmektedir.
Sağlık kayıtlarının güvenlik, mahremiyet ve gizliliğini sağlamaya yönelik
e-imza konusunda gerekli ihtiyaçlar belirlenmiştir.
Türkiye Sağlık Bilgi Sistemi/e-Sağlık Çalışmalarının
Sağladığı Yararlar:
Tüm paydaşların dahil edil-mesi sayesinde konu ile ilgili farkındalık
yaratılmıştır.
Sağlık Bakanlığı'nın üzerinde çalışmakta olduğu bilişim projeleri daha
nitelikli ve standardlara dayalı hale gelmiştir.
Kamu, üniversiteler, özel sektör ve sivil toplum kuruluşları arasında
işbirliği platformu oluşturulmuştur.
Sağlıkta Dönüşüm Programı’nın en önemli bileşenlerinden birisi “Sağlık
Bilgi Sistemleri” olmuştur.
Sonuç olarak;
e-Sağlık projeleri uzun soluklu projelerdir. Sağlıkta Dönüşüm
Programı’nın başarısı büyük ölçüde e-Sağlık projelerinin uygulamaya geçirilmesi
ile doğru orantılıdır. Sağlık hizmet sunumu ve finansmanının birbirinden
ayrılması, Genel Sağlık Sigorta sisteminin kurulması, hizmet sunumu ve sigorta
sistemi arasında birlikte işlerliğin (interoperability) ve elektronik veri
değişiminin sağlanması üzerinde yoğunlaşılan konuların başında gelmektedir. Hala
gelişmiş ülkelerde bu konularda yoğun çalışmalar sürdürülmektedir.
Bu bağlamda, e-Sağlık hizmetlerinin etkinleştirilmesinde sağlayacağı
yararlar dikkate alındığında, Sağlıkta Dönüşüm Programı çerçevesinde bilgi ve
iletişim teknolojileri projelerin yürütülmesi, yönetilmesi ve
sürdürülebilirliğinin sağlanması Sağlık Bakanlığı bünyesinde yüksek nitelikli
personel istihdamına olanak sağlayan “Sağlık Enformasyon ve Bilişim
Teknolojileri”temel hiz-met biriminin kurulması ile mümkün
görülebilmektedir Programı’nın başarısı büyük ölçüde
e-Sağlık projelerinin uygulamaya geçirilmesi ile doğru orantılıdır. Sağlık
hizmet sunumu ve finansmanının birbirinden ayrılması, Genel Sağlık Sigorta
Sistemi’nin kurulması, hizmet sunumu ve sigorta sistemi arasında birlikte
işlerliğin (interoperability) ve elektronik veri değişiminin sağlanması üzerinde
yoğunlaşılan konuların başında gelmektedir. Hala gelişmiş ülkelerde bu konularda
yoğun çalışmalar sürdürülmektedir.
Bu bağlamda, e-Sağlık hizmetlerinin etkinleştirilmesinde sağlayacağı
yararlar dikkate alındığında, Sağlıkta Dönüşüm Programı çerçevesinde bilgi ve
iletişim teknolojileri projelerin yürütülmesi, yönetilmesi ve
sürdürülebilirliğinin sağlanması Sağ-lık Bakanlığı bünyesinde yüksek nitelikli
personel istihdamına olanak sağlayan “Sağlık Enformasyon ve Bilişim
Teknolojileri”temel hizmet biriminin kurulması ile mümkün
görülebilmektedir.
e-Sağlık Nedir?
Bilgi ve İletişim teknolojilerinin tüm fonksiyonlarının, vatandaşların ve
hastaların sağlığını iyileştirmek ve sağlık hizmetlerine ulaşılabilirliğini
artırmak için kullanılmasıdır.
Lizbon’da 23-24 Mart 2000 tarihlerinde gerçekleştirilen Avrupa Konseyi
toplantısında, 15 Avrupa Birliği Ülkesinin Hükümet ve Devlet Başkanları,
Avrupa’nın gelecek On Yılda “Dünyadaki en rekabetçi ve dinamik bilgi tabanlı
ekonomisi” haline gelmesini hedef koydular. Bilgi tabanlı ekonominin
oluşturulması için kritik nokta, internetin sağladığı olanaklardan
yararlanılması ve bilgi teknolojileri alanında yetişmiş insan kaynağının
oluşturulması. Bu amaçla Avrupa Birliği “e-Avrupa Girişimi”ni
başlattı.
Benzer biçimde 11-12 Mayıs 2000 tarihlerinde Varşova’da yapılan Avrupa
Balkanlar Konferansı’nda aday lkeler de “e-Avrupa Girişimi”ni benimseyerek
“e-Avrupa-benzeri bir Eylem Planı” (e-Av-rupa+) hazırlamaya karar verdiler. Haziran 2001 tarihinde
Göteborg Zirvesi’nde Türkiye, diğer aday ülkelerle birlikte e-Avrupa+ Eylem
Planına taraf oldu. |