SSK Sivas Bölge Hastanesi
“Türkiye’de
Dışarıdaki Başka Bir
Birimle Entegre Olan Tek Hastane.”

Ana
binası yenilenmekte olan SSK Sivas Bölge Hastanesi, kısıtlı imkanlarına rağmen
kiraladığı TCDD Sivas Hastanesi'nde hizmet vermeye çalışırken, otomasyon
sistemini de hızla geliştiriyor. Cumhuriyet Üniversitesi'nde bulunan Yataklı
Servis Birimi’nin eczanesine, online olarak bağlı olması nedeniyle, Türkiye'de
dışarıdaki başka bir birimle entegre olan tek hastane olma özelliğini
taşıyor.
Türkiye'nin yüzölçümü olarak ikinci büyük ili olan Sivas'ta, Bölge hastanesi
olarak 1975 yılında 140 yataklı bir hastane olarak hizmete açılan SSK Sivas
Bölge Hastanesi, bugün ana binalarının onarımda olması nedeniyle, TCDD Sivas
Hastanesi'nde hizmet vermeye devam
ediyor. Bir yandan ana binalarının onarımına kaynak yaratmaya çalışılan
hastanede, diğer yandan hizmetlerin daha mükemmelleşmesi için Tam Otomasyon
sistemine geçebilmenin altyapısı
oluşturulmaya
çalışılıyor.
1975 yılında 22 dönümlük bir arazi üzerine kurulan hastane, A, B, C, D
bloklarından oluşan 4 ana Blok ile Çocuk ve İntaniye Servisleri, Hemşire
Lojmanı, Garaj ve Misafirhane gibi yardımcı bloklardan oluşmakta. İlk
kuruluşunda 140 olan yatak kapasitesi sonra 255'e, daha sonra da 346 ve 376
yatak kapasitesine yükseltilen hastane, bölge halkına daha iyi hizmet verebilmek
ve yatak kapasitesini 450'ye yükseltebilmek için 15.01.1999 tarihinde genel
onarıma alınmış. Onarım nedeniyle poliklinik hizmetleri ile diğer hizmetlerin daha sağlıklı yürütülebilmesi için TCDD
Sivas Hastanesi kiralanarak geçtiğimiz yılın sonunda buraya taşınılmış. SSK
Sivas Bölge Hastanesi; yataklı servisleriyle ana binada, poliklinikler ve diğer
hizmetleriyle TCDD Sivas Hastanesi'nde ve yine yataklı servisi ve küçük bir
eczanesiyle Cumhuriyet Üniversitesi Hastanesi'nde tüm imkansızlıklara rağmen en
iyi hizmeti vermeye devam ediyor. Üniversite hastanesindeki eczanesiyle online
bağlantısı olan SSK Sivas Bölge Hastanesi,bu özelliğiyle Türkiye'de dışarıdaki başka bir birimle entegre olan tek hastane olma
özelliği taşıyor.
SSK Tokat ve Erzincan Hastanelerinin bağlı bulunduğu, Yozgat'ın ise bir
kısım ilçelerindeki sigortalı/emekli ve hak sahiplerinin doğrudan müracaat
ettiği SSK Sivas Bölge Hastanesi'nde,onarımın devam etmesi nedeniyle halen 304
fiili yatakla hizmet verilmekte. Hastanenin, merkez ilçede bir yataklı tesisi,
17 ilçesinden; Divriği ve Kangal'da birer yataksız Dispanseri, Gemerek'te ise
bir sağlık istasyonu bulunurken, 2001 yılının ekim ayında açılan Hemodiyaliz
Ünitesi 11 makine ile halen günlük 20 hasta kapasitesi ile 2 vardiya halinde
hizmet vermekte.
Hastanede, yıllardır kullanılan Çözüm Bilgisayar programlarından sonra,
yine Çözüm Bilgisayar ile tam otomasyona geçme hazırlıkları yapılırken, Çözüm
Haber Dergisi olarak başta Başhekim Uzman Dr. Sebatı Erdik olmak üzere hastane
çalışanlarıyla bir dizi söyleşi gerçekleştirdik.
“1999 yılına kadar onarım görmemiş bir hastane
”
10 yıldır Üroloji Uzmanı olarak
görev yapan ve 2001 yılının temmuz ayında Başhekimlik görevine getirilen Uzman Dr. Sebatı
Erdik, bölge hastanesi olması nedeniyle hasta potansiyelinin çok fazla
olduğunu söyledi. Dr. Erdik, 1975 yılında kurulan hastanenin 1999 yılına kadar
hiç onarım görmediğini, geçen sene haziran ayında boşalan TCDD Sivas Hastanesi'ni kiralama
yoluyla aldıklarını ve o tarihten itibaren
de burada hizmet vermeye başladıklarını ifade etti. Poliklinik
hizmetlerini geçici olarak burada sunmak zorunda kaldıklarını anlatan Dr.Erdil,
ana binalarının yenilenmesinin ardından, Demiryolu Hastanesini kapatmak yerine
Kadın Doğum ve Çocuk Hastanesi olarak hizmet vermeye devam etmesini
planladıklarını söyledi. Eylül ayında hastane onarımının tamamen biteceğini
belirten Dr. Erdik, “şu anda 27 poliklinik ile hizmet vermekteyiz. Kendi ana binamıza geçince
40 poliklinik ile hizmet vermeye başlayacağız ki, bu bizim için çok önemli bir
rakam. O zaman hastalarımız daha rahat muayene ve tedavi olacakları gibi,
hekimlerimiz de daha rahat çalışma ortamına sahip olacak ve daha iyi hizmet
verebilecekler. Ama esas hedefimiz poliklinik binasını beş katlı yapmak. Bunun
için çalışmalarımız tüm hızıyla devam edecek" dedi. Dr. Erdil, yıllardır
kullandıkları Çözüm Programları'ndan çok
memnun olduklarını ve 15 Ocak 2001 tarihinde de yine Çözüm Bilgisayar ile
telefonla randevu sistemine geçtiklerini vurgulayan Dr. Erdik,
"Sistem sadece bize değil hastalarımıza da kolaylıklar getirdi. Özellikle
Telefonla Randevu Sistemi umduğumuzdan da başarılı oldu. Hastalarımızın yüzde
87'si telefonla randevu alarak muayene olmaktadır. Randevu alıp gelen hasta
sayısı yüzde 55'i bulurken, muayeneye geç gelen hasta sayımız yüzde 13, gelmeyen
hasta sayımız yüzde 15'tir. Randevu dışı gelerek muayene olan hastalarımızın
sayısı ise günlük ortalama 300-400 kişi. Günlük hasta sayımızın 2500 civarında
olduğunu düşünürseniz tüm eksikliklere ve olanaksızlıklara rağmen sistemin
başarılı olduğunu düşünüyorum" dedi. Reçete sayısının günlük ortalama 1200
civarında olduğunu kaydeden Dr. Erdil, ayrıca Cumhuriyet Üniversitesi
Hastanesi'nde, online sistemi ile entegre oldukları bir servis eczanesinin de
olduğunu vurguladı. Başhekim Erdil, dışarıdaki başka bir birim ile online
sistemiyle bağlı olan başka bir hastanenin bulunmadığını ifade ederek, "Bu
sistem sayesinde orada yatan hastalarımız buraya kadar gelip reçete yazdırmak ya
da ilaç almak zorunda kalmıyorlar.
Ayrıca biz de tabela reçete sayesinde, hastaya gerektiği kadar yani ihtiyacı
kadar ilaç vererek büyük bir tasarruf sağlıyoruz.Yani bir kutu ilaç vermek
yerine hastanın ihtiyacı kadar ilaç veriyoruz. Bu katkı da yine bilgisayar
sistemi sayesinde oluyor” diye konuştu.
İmkanların
çok sıkışık olması ve hastane inşaatının devam etme-sine rağmen en iyi hizmeti
sunmaya çalıştıklarını ifade eden Dr. Erdil, tüm olumsuzluklara rağmen hastane
inşasında yenilik yapıldığı gibi otomasyon sisteminde de tam otomasyona geçmek
için altyapı çalışmalarını da sürdürdüklerini belirtti. Üç yerde birden hizmet
sunmaya çalıştıklarını anlatan Dr. Erdil, "Bu nedenle zaman kaybı ve nakit kaybı
yaşamaktayız. Ama hizmetin devamlılığı adına yapabileceklerimiz bu kadar. Tüm
sorunlarımızı çözdüğümüz zaman çok daha iyi ve verimli hizmet edeceğiz. En
önemli gelişmelerden biri de ameliyathane sayımızı 9'a çıkartmış olacağız"dedi.
Bilgisayar programına MSDOS ile başladıklarını ifade eden Dr. Erdil, iki ay önce
Windows'a geçtiklerini söyledi. İlk başlarda personelin kullanıma alışma sorunu
olduğunu anlatan Dr. Erdil,, "ama şimdi bunlar düzeldi. Bilgi işlem merkezimizi ikiye bölmek zorunda kaldık.
Ana makineyi idari ve polikliniklerin yoğun olduğu yere taşımak zorunda kaldık.
Yataklı servislerin olduğu yerde, karantina, ameliyathane, acil ve diş ünitesi
ve eczane kaldı. Burada ana makineyle bağlantı konusunda sorunlar çıktı. Bu da
doğal çünkü taşınalı daha bir ay oldu. Bu sıkıntıları aşmak üzereyiz. Hem
programı hızlandırmak hem aradaki bağlantıyı kurup daha çabuğa indirmek için
çeşitli çalışmalarımız devam etmektedir. Yılda 700 bin kişiye hizmet sunarken
doğal olarak aksaklıklar oluyor. Ama biz sistemden memnunuz" diyerek Çözüm
Bilgisayar'a ve Çözüm Programları'na
olan güvenini dile getirdi.
Dr. Erdil kendi
binalarına geçtiklerinde amaçlarının tam otomasyon sistemine geçmek olduğunu
söyledi.
“Çözüm Bilgisayarla
çözüm daha kolay.”
SSK Sivas Bölge Hastanesi'nde 1996 yılından beri görev yapmakta olan
hastanenin Bilgi İşlem Merkezi
sorumlularından Ahmet Güleryüz, Çözüm Bilgisayarın programları sayesinde
işlerinin çok daha kolaylaştığını ifade etti. Dergimize gözlemlerini anlatan
Güleryüz sistem kurulmadan önce, hastanede, sadece eczane ve idari işlerde personel programı olmak üzere, iki yerde
bilgisayar sistemini kurulu olduğunu
belirterek, "halen kullanmadığımız, ama geçmişte kullandığımız Yurtdışı
Servisi'nin altında bizim kendi
personellerimizin geliştirdiği programlar vardı. Daha sonra 96 yılının 10. ayında otomasyona geçtik.
Eczane, Hasta Takip, Ayniyat ve diğer tüm birimlerin hepsi sisteme entegre olmuş
durumda" dedi. Sisteme geçiş amaçlarının, bilgilerin daha pratik olarak akışını
sağlamak olduğu gibi gerek hastalara daha iyi hizmet gerekse hekimlerin işlerini
çok daha iyi yapabilmelerini sağlamak olduğunu belirten Güleryüz, sistem
sayesinde gereksiz kırtasiye işlemlerinin hemen hemen kalktığını vurguladı.
Güleryüz, "Arşivde zaman kaybımız kalmadığı gibi, yatan bir hastanın dosyasına
ulaşmak şimdi çok daha basit. Kırtasiye işlemleri neredeyse kalktı. Hem
servislere hem polikliniklere yönelik imkanların düzenlenmesi çok daha iyi" diye
konuştu.
Güleryüz, Bilgi
İşlem Merkezi olarak, hastanenin otomasyon programlarının kullanımında hastane
personeline eğitici ve yardımcı çalışmalar yapmakla birlikte, pratik içerisinde
eğitmek, donanım, bilgisayar ağ bağlantıları ve elektrik tesisatlarından kaynaklanmakta olan arızaların giderilmesinde de ilk
müdahaleyi kendilerinin yapmakta olduğunu ifade ederek merkezin işlevselliğini
özetledi; "Genel olarak Hastane Otomasyonu; Programlarının yedeklenmesi, yapılan
yeniliklerin aktarılması ve veri datalarının bakımını yaparak sis-temin sağlıklı
bir şekilde yürümesini denetlemekte ve gerekli tedbirleri almaktadır.
Telefonla Randevu
Sistemi'nin tamamıyla oturduğunu vurgulayan Güleryüz, sistemin gerek hastalara
gerekse hekimlere büyük kolaylıklar getirdiğini ifade etti. Güleryüz, hastaların
artık kuyruklarda beklemek zorunda kalmadığını, randevusunu aldıktan sonra
saatinde muayenesini olabildiklerini anlatarak, "bütün işlemler bilgisayar
ortamında yapılıyor. Hekimler hastalarını çok daha iyi muayene edebiliyor artık.
Sıra derdi ya da çok sayıda hasta ile uğraşmak zorunda kalmıyor. Eczane, sevk ve diğer işlemleri
bilgisayar ile sistem sayesinde daha kolay ve daha hızlı yapabiliyor" dedi.
Üniversite Hastanesi'ndeki Servis Eczanesiyle kurulan online sistemi sayesindeki
kolaylıklara da değinen Güleryüz şunları anlattı; "Servis Eczanesinin
açılmasıyla, hastanın ilaç ve reçete için üniversiteye gidiş geliş sorunu
kalmadı. Hasta bir daha bu-raya kadar gelmiyor. Önceden reçeteyle geliyordu.
Online sistemi sayesinde merkeze bağlı olduğu için hastanın işleri direkt servis
eczanemizde yapılıyor. Ayrıca, tabela sistemi olduğu için ilaç israfı önlendi ve
büyük bir tasarruf sağlandı. Kurum içi sevklerde de yine ilgili hastanelere
sistem aracılığıyla sevk ediliyor. Bu sevk de bilgisayar ile takip ediliyor.”
Güleryüz, TCDD Sivas Hastanesi'nin 10 yıl süre ile kiralandığını
belirterek, "Üniversite, TCDD Sivas Hastanesi ve SSK Sivas Hastanesi" olmak
üzere bu üç hastanenin birbirleriyle tam anlamıyla entegrasyonunu sağlamaya çalıştıklarını söyledi. Yaptıkları
çalışmalarla ilgili olarak bilgi veren Güleryüz, "Bu entegrasyonda yani iletişim
ağı da ancak PTT aracılığı ile olacak. Ya da data bağlantısı gerekiyor. Bu da
yüklü bir maliyet getirdiği için maalesef hızlı ilerlemiyor. Yani her yerde
karşımıza çıkan şey maddi imkansızlık.
Bağlantı sağlandığında ise lokal bağlantı olmak zorunda. Yani kendi aramızda bağlantı olacak. Bu
nedenle de güvenlik sorunu olmayacak. Datalarımızın güvenliği zaten
Oracle'ın güvenliğinde. Bugüne kadar herhangi bir sorun da yaşamadık" dedi.
Güleryüz, data yedeklemelerinin de hastanede; günlük, haftalık ve aylık olarak
yapıldığını belirtti.
Hastanedeki otomasyon sisteminin en güzel yanının hastaları dosya bazında
takip edebilmeleri olduğunu anlatan Güler yüz, hastaların telefonla randevu
aldıkları zaman 'Dosya Numarası'yla randevu aldıklarını vurgulayarak ;"Hasta
Dosya Numarası'yla randevu alındığı için kimin randevu aldığını ve durumunun ne
olduğunu hasta daha hastaneye gelmeden takip edebiliyoruz. Zaman anlamında bizim
kazancımız büyük oluyor. Zaten hastanın randevu almakta bir sıkıntısı yok.
Sadece hat sıkıntımız var. 30 hattımız var. Telefonla randevu almayı yapama-yan
yaşlı ya da beceremeyen hastalarımız olduğunda, onlara da hastane idaremiz
gereken kolaylıkları gösteriyor. Bunun içinde rezervlerimiz var. Her doktor ve
her poliklinik için rezerve
ayırdık. Bölge hastanesi olduğu için dışarıdan gelen hastalarımıza,
sevkli hastalarımıza öncelik ve kolaylık sağlıyoruz. Rezervleri de gün içine
dağıtıyoruz" dedi.
“Çözüm Bilgisayar kendini ispatlamış bir firma."
Tam
otomasyon sisteminin Türkiye genelinde uygulanmasını isteyen hastane eski
başhekimlerinden Sami Akkuş, “tüm birimlerin birbirine bağlı olduğu merkezi bir
alanda toplandığı bütün sigortalıların kaydının olduğu ve bilgilerinin yer
aldığı bir program.
Birbirine
bağlı olduğu merkezi bir alanda toplandığı bütün sigortalıların kaydının olduğu
ve bilgilerinin yer aldığı bir programın uygulanması daha doğru olur. Amaç bu
olmalı ve umarım bu da gerçekleşir" dedi. Ak kuş, SSK'nın ve Sağlık İşleri Genel
Müdürlüğünün işlemleri doğrultusunda bir program olması gerektiğini belirterek,
tedavi dosyalarından pirim
tahsilatına, gördüğü tedavilerden, nerede gördüğü ve sonuçlarına, hangi has-tanelerde ne gibi işlem
yapıldığından kullanılan malzemelerin içeriğine kadar bir programın hayata
geçirilme-sinin çok güzel bir gelişme olacağını söyledi. Böyle bir sistemin,her
açıdan her birim için işi kolaylaştıracağını vurgulayan Akkuş, böyle bir
sistemin ülkeyi daha da ileriye götüreceğini savundu.
Akkuş,
22 senedir hastanede çalıştığını vurgulayarak, "Hastaneye bilgisayar
kurulmasından beri Çözüm Bilgisayar ile sürekli iletişim içindeyiz. Her türlü
desteği gösterdiler. Burada bulunan ünitelerdeki uygulama Çözüm Bilgisayarın
uyguladığı örnek bir çalışma. 3 ayrı birim olarak birimler arasında ki iletişim
kopukluğu dışında şu an da bir sıkıntımız da yok üç tane ana birimimiz var.
Sigorta Hastanesi, Demiryolu Hastanesi, Üniversite Hastanesi. Genel Müdürlük ile
iletişimimiz yok mesela, bu üç
hastanede, iletişim kopukluğu olduğuna göre Türkiye'de daha çok olabilir
diye düşünüyorum. Bu teknik altyapı olumsuzluğunun mutlaka giderilmesi gerekir.
Böyle bir proje mega bir proje olur" dedi.
Hastane işletmeciliğinin çok farklı bir işletmecilik olduğunu ifade eden
Akkuş, "Hastanede zaman kavramı yoktur, çalışma adına. Her türlü hizmet 24 saat
boyunca işler haldedir. Tüm birimlerin birbirine entegre olduğu bir program
yapılmalı. Bu da profesyonellik isteyen, güç ve deneyimi olan bir firmanın yapması
tüm kurumların lehine olur. Uzun süre deneyim sahibi olan, hastaneyi iyi
gözlemleyen bir firmanın yapması tüm kurumların, yani SSK'nın lehine olur. Bence
Çözüm Bilgisayar bu niteliklere uyan bir firma. Zaten kendini de kanıtlamış bir
firma" diye konuştu.
“Internetten Randevu
Sistemi’ni faaliyete geçirmek istiyoruz.”
Sistem hakkında
bilgi veren Bilgi İşlem Merkezi
Sistem sorumlularından Veysel Çağlar da, yapılmak istenen planların başında
polikliniklerin tam otomasyon içerisinde bilgisayar sistemine geçmesini sağlamak
olduğunu düşündüklerini ifade
ederek,“Internet’ten randevu düşünüyoruz. Maddi sıkıntıdan kaynaklı olarak bazı
sorunlar yaşadığımız için planlarımız hızlı ilerlemiyor. Mesela Cumhuriyet
Üniversitesi'nde olan yataklı servisimizle bağlantılarımızda hızla ilgili
problemler var. Bunları çözebileceğimiz maliyetler çok yüksek değil ama, dernek
maliyetiyle yaptığımız için bu konuda sıkıntılıyız. Devletin imkanları da
yetersiz. Dernek de bu konuda sıkıntılı" dedi. Çağlar, sistem donanımında
sıkıntılar olmasına karşın geçtiğimiz sene içinde bilgisayarlarını
yenilediklerini belirtti. Bilgisayar olarak Pentium 4 kullandıklarını
anlatan Çağlar sistem içerisinde 70 kullanıcı olduğunu
ifade etti. Otomasyonla birlikte
Windows’a geçtikten sonra hiçbir problem yaşamadıklarını anlatan Çağlar, "Hiçbir
hastanede bulunmayan 'Dış Eczane'
birimi programını Çözüm Bilgi-sayar bizde uygulamaya başladı. Cumhuriyet
Üniversitesi'nde bulunan SSK Sigorta Eczanesi üniversite hastanesinde yatan
hastalara tabela bazında yani tane olarak ilaç vermekte. Hastalara çok büyük bir
kolaylık getirdiği gibi maddi kazanım da sağladı. Çünkü buraya kadar gelip gitmelerine gerek kalmadı. Bizim
içinde bir çok kazanım sağlanmış oldu. Tek bir kutu ilaç verme yerine ihtiyaç
kadar adet yıllık ilaç verme konusunda hemen hemen 60 milyara yakın tasarruf
sağlandı. Ayrıca yol ve zaman konusunda da çok büyük getirileri var" dedi.
Çağlar, Çözüm Bilgisayarın seçilmesinin başında da şunları anlattı; "Birkaç
firma vardı bu işe talip olan. Çeşitli hastanelerde yaşanan sıkıntıları
bildiğimiz için biz hem programlarının hem de sunduğu desteğin daha güçlü olması
nedeniyle Çözüm Bilgisayarı tercih ettik. Zaten programda yer alan bütün
özellikleri kullanıyoruz.
Hastaların takibini dosya numarası
bazında takip ediyoruz. Bu da bize büyük avantaj sağlıyor." Sağlık İşleri Genel
Müdürlüğü'nün, firma olarak TAI ile çalışılması yönünde yönlendirdiğini ifade
eden Çağlar, TAI'nin tam otomasyon sisteminin olmadığını belirterek, "bildiğim
kadarıyla sadece eczane programı mevcut. Sağlık işlerinde ve sigorta işlerinde biraz daha etkililer. Ama bana
göre Çözüm Bilgisayarın programı ile karşılaştırdığımızda çok ilkel kalıyor.
Bize sorulursa tercihimiz Çözüm Bilgisayardır. Zaten diğer hastanelerde bilgi
istediklerinde bizde kendimizden örnek vererek “Çözüm Bilgisayarı
gösteriyoruz.”
Hastane Müdür Vekili Fikri Doğan da sistemi öğrenmek için kursa
gittiklerini ifade ederek, “bugün teknolojinin nimetlerinden yararlanıyoruz.
Önceden günlerce hazırlamaya çalıştığımız maaş bordrolarını şimdi Çözüm
Programları’yla saatlerle sınırlı bir zaman diliminde yapıyoruz. Sistem
sayesinde artık 5 kişinin işini bir kişi yapıyor. En önemli kolaylıklardan biri
arşivleme, yani hasta dosyaları. Bilgisayar sistemi olmadan önce hasta adına
dosya çıkartıyorsunuz ve o dosya bir yıl sonra depolara kaldırılmak zorunda
kalıyordu. Evrakları incelemek için aramak zorundaydık. Tabi bulabilirseniz.
Bugün bir tuşla hepsi hazır" dedi.
Personel Şefi Ahmet Muslular ise
önceden daktiloyla saatlerce yaptıkları işi şimdi, bilgisayar ve hastane
otomasyon sistemi ile bir-iki dakika gibi kısa sürede yaptıklarını anlatarak,
şunları söyledi; "Mesela; yıl sonu çıkardığımız icmal bordrolarını daha önceden 20 günde, gece
gündüz çalışma ile çıkarabiliyorduk. Şimdi ise iki buçuk saat gibi çok kısa bir sürede hazırlıyoruz.
Bilgisayarın nimetleri ve Çözüm Bilgisayarın bize sunmuş olduğu destekler ve
kolaylıkları anlatmak mümkün değil. Bunun en güzel örneğini 2000 yılında gelen
müfettiş ile vermek isterim. Müfettiş teftişte bulunmak için gelmiş ve bizden
kadro listesini istemişti. Ben beş dakikada listeyi getirince, müfettiş pek
inanmadı. Uzman hekimlerin kadrosunu istedi. İki dakikada onu da götürdüm. 'Emin
misin?' dedi. şaşırmıştı. Bende 'bilgisayar sayesinde çok kısa bir sürede
halledebiliyoruz' dedim. O da; 'bu işlemler genellikle üç beş gün sürüyordu
teşekkür ederim' dedi. Ben de, bana değil Çözüm Bilgisayara teşekkür etmek
lazım. Bu iş olmasaydı bende diğerleri gibi ancak bir haftada verebilirdim'
dedim.
“SSK Sivas Bölge Hastanesi, Otomasyona Geçen İlk
Hastanelerden.”
“Türkiye’de Kurulan İkinci Hastane
Derneği”
Türkiye'de hastane otomasyonuna geçen ilk hastanelerden biri olması
nedeniyle SSK Sivas Bölge Hastanesi önemli bir örnek teşkil ederken, sistemin
kurulması için büyük emek harcayan dönemin SSK Sivas Bölge Hastanesi Koruma ve
Yardımlaşma Derneği Başkanı ve Hastane Müdür Yardımcısı Orhan Çimenle de kısa
bir söyleşi gerçekleştirdik.
Çimen,
1989 yılında sisteme geçmeye karar verdiklerinde bu işin mali külfetini
karşılamanın zor olduğunu, bu nedenle de bir dernek çatısı altında çalışmanın
çok daha verimli olacağını düşünerek SSK Sivas Bölge Hastanesi Kalkındırma ve
Tanıtma Derneği'ni kurduklarını söyledi. Dernek kurmak için neler gerektiği ve
yasal prosedürünün ne olduğunu öğrenmek için SSK Tokat Hastanesi Derneği'ne
gittiklerini ifade eden Çimen, dernek kurma çalışmalarını ve Çözüm Bilgisayar
ile tanışmalarını şöyle anlattı; “Dernek çalışmaları için ülkede ilk olan Tokat'a gittik. Orada da
otomasyon sistemini kurma çalışmaları vardı. Ve bu işi yapmakta olan Çözüm
Bilgisayar ve bu firmanın sahibi olan Ömer Siso bey ile tanıştık. Ömer beyin
heyecanı, kendisine ve yaptığı işe olan güveni nedeni ile çok etkilendik. Daha
sonra derneğimizi kurduk. Kurduğumuz dernek ülkede ikinci hastane derneği oldu.
Ve birçok hastaneye örnek teşkil etti.”
Derneğin kurulmasından sonra sistemi hayata geçirmek için çalışmalara başladıklarını anlatan
Çimen, o dönemde insanların bilgisayar kullanmaktan öte bilgisayar dünyasından
korktuklarını ve bu nedenle çok zorlandıklarını söyledi. Çimen, hastane
işlemlerinin çok daha komplike ve zor işlemler olduğu için yetkili insanların
hastane otomasyonundan 'ya olmazsa!” korkusuyla çekindiklerini ve uzak durmaya
çalıştıklarını belirtti.
Sistemin kurulmasına karar verildikten sonra başta Çözüm Bilgisayar olmak üzere
bir çok firmayla görüşüldüğünü ifade eden Çimen, “Bir kaç firmayla görüştük, hiç
güven verici gelmediler. Ömer beyin gerek heyecanı, gerek kendine ve
programlarına olan inancı, bizi ikna etti. Program büyüdükçe Türkiye'deki bir takım daha büyük
firmalar ile görüştük. İleride bir takım sorunlar çıkmasın diye. Yapılan
teklifleri gördüğümüzde de Çözüm Programları'nın hem daha güçlü olduğunu hem de
daha ucuz olduğunu ve doğru iş yaptığımız gördük” dedi. Çimen işlerinin çok zor
olduğunu bildiklerini ama sistemi kurmada kararlı olduklarını vurgulayarak
sistemin kurulma aşamasını anlattı;
“Hastane dünyası çok hareketlidir. İnsanların taleplerine anında cevap
vermek, anında sorunları çözmek zorundasınız. Tüm bu işleri, bilgisayara nasıl
uyarlayacaksınız noktalarında ciddi korku vardı. Tüm bu korkulara ve endişelere
karşın biz kararlıydık, 1989 yılının
Haziran'ında, Çözüm Personel Programı ile sistemi başlattık. O dönem
insanlar bilgisayarın mantığını kavrayamadılar ama biz ısrarcı olduk. İnsanları gece
evlerinden kaldırıp programı hayata geçirdik. Sonra Türkiye’de bir ilk olarak Çözüm
Eczane Programı, servis eczanesi,
zamanla da Bağ-Kur uygulaması, muhasebe, hastalık servisini, müracaat servisini,
laboratuarları, ameliyathaneleri, acil servisi sistemin içine dahil ettik. Ben o
dönem çok büyük başarı elde ettiğimizi düşünüyorum. İnsanların bırakın
bilgisayarı kullanmasını, benimsemediği ve korktuğu dönemde hayata geçirmek çok
önemliydi.”
Çimen, sistemin kurulmasının ardından sıkıntılar yaşandığını ama bu
sıkıntıların sistemin oturmasıyla kendiliğinden kalktığını belirterek,
Türkiye'de yine bir ilki gerçekleştirerek, sistem içerisinde uzak terminal
bağlantısı ile Cumhuriyet Üniversitesi Hastanesi içerisinde bir eczane
kurduklarını söyledi. Bu sistemin
çok büyük ses getirdiğini anlatan Çimen, “Hastanenin ana binasındaki depo ile
direkt bağlantı ile stoklarla çalışan
bir eczane kuruldu. Hastalar hastaneye gelip gitmek yerine, üniversite
hastanesi içindeki o eczaneden ilaçlarını aldılar. Daha önce ilaçlar reçete ile
yazıldığından dolayı ve kutu olarak verildiğinden çok zararımız oluyordu. Sistem
sayesinde tablet uygulama ile hem kaçaklar önlendi hem israf önlendi ve büyük tasarruf sağlandı” dedi.
Türkiye'de Telefonla Randevu Sistemi’nin ilk yorumunu SSK Sivas Bölge
Hastanesi'nde, Çözüm Bilgisayarın sahibi Ömer Siso ile birlikte yaptıklarını ve
hayata geçirdiklerini de belirten Çimen, sistemin büyümesi ile 100 kullanılıcı
bir ağa ulaştıklarını, sonrasında
Internet’ten Randevu Sistemi'ne geçmek istediklerini fakat bu isteğe
gerekli resmi yerlerin izin vermediğini söyledi. Çimen bu isteği de yine dernek
sayesinde hayata geçirdiklerini anlatarak, “geliştikçe, Bilgi İşlem Merkezi
oluşturduk. Ve sistem Çözüm Bilgisayar tarafından her geçen gün daha çok
geliştirildi” dedi.
Çözüm Bilgisayar ile çok
mesafe aldıklarını belirten Çimen, “bize katkıları çok oldu, bizimde onlara
katkımız olmuştur. Karşılıklı güven ve çalışma isteği, Çözüm Bilgisayar, hem
bizim için hem Türkiye için büyük bir şans. Devletin ülkeye ait olan ve hizmet
etmek isteyen böyle firmaları desteklemesi gerekli. Avrupa ve ABD firmalarına
sağlanan, gerek güven kredisi gerekse maddi destek Çözüme verilse, Çözüm
Bilgisayar dünya firması olur” dedi.
Çimen, Çözüm Bilgisayara hastaneye sunduğu katkılarından ve sürekli
sağladığı destekten dolayı dernek olarak, 2001 yılında Şükran Plaketi
verdiklerini söyledi.