Sağlık ve Bilişimde Objektif Haber

  English

SSK  Kayseri Bölge Hastanesi

“En çok SSK’lının Bulunduğu İllerden Biri Olan Kayseri’de, Tam Otomasyon  Sistemi ile Çözüme ulaşan Bölge Hastanesi”

 

            Türkiye'de en çok SSK' lının bulunduğu illerden biri olan Kayseri'de, SSK Kayseri Bölge Hastanesi tam otomasyona geçmek için Çözüm Bilgisayarı seçti. Bölge hastanesi olması nedeniyle yılda 600 binin üzerinde hastaya hizmet sunan hastanenin, il merkezindeki dispanser eczaneleri de Çözüm Eczane Programı'nı kullanmaya başladı. Hastane Başhekimi Dr. Esef Karakuş, hastane olarak özledikleri hedef olan tam otomasyona Çözüm Bilgisayar ile ulaşacaklarına inandıklarını söyledi. Hastane ayrıca Türkiye'de Internetle Randevu sistemine geçen  üçüncü hastane olma özelliğini taşıyor.

            SSK Kayseri Bölge Hastanesi, 1963 yılında  280 yatak kapasite ile hizmete açıldığı dönemde 11 bin aktif sigortalıya hizmet vermekte iken, bu rakam  2001 yılında 530 bin, 2002 yılında ise 600 bine çıkmış. Günde ortalama 5 binin üzerinde hastaya hizmet sunulan has-tanede, günlük 4 binin üzerinde reçete kesiliyor. 26,154 metre karelik arsa üzerinde kurulu bulunan hastane binasının kapalı kullanım alanı 3845 metre kare olup, kurulma aşamasından sonra 1975 yılında  yeni bir poliklinik binası yapılarak hizmete sokulmuş. Aynı yıl yatak sayısı da 310’a çıkartılmış. Hastanede intaniye ve psikiyatri klinikleri dışında, ana bilim dalında da hizmet sunmakta olup, bölge hastanesi olarak kliniklerinin hepsi  hizmet  vermektedir.

            Hastane bünyesinde, 5 masalı modern ameliyathane, 15 makinalı diyaliz merkezi, B Tipi Kan Bankası yer alırken, ayrıca Acil Servis ve Kadın Doğum Klinikleri içinde ameliyathaneleri bulunmakta. Hastane Baştabipliğine bağlı olarak  il içinde 6 Dispanser, 3  sağlık İstasyonu ile ilçelerde de 2 dispanser, 6 sağlık istasyonu fiilen hizmet vermektedir.

            Bölge hastanesi olması nedeniyle hasta sayısı her geçen gün artan SSK Kayseri Bölge Hastanesi, daha iyi hizmet verebilmek ve çağa ayak uydurabilmek amacıyla bilgisayar ağını genişleterek tam otomasyona geçmek için Çözüm Bilgisayarla  anlaştı. Hastanenin merkez  dispanser eczaneleri de Çözüm Eczane Programı'nı kullanmaya başladı.

            Hastanedeki yeni otomasyon sistemi ile ilgili olarak  görüştüğümüz Başhekim Dr. Esef Karakuş, kurulmakta olan sistemi ve düşüncelerini Çözüm Haber Dergisi'ne anlattı.  Çocuk Hastalıkları Uzmanı olarak bölge insanına yıllardır hizmet veren  ve 1997 tarihinden beri SSK Kayseri Bölge Hastanesi Başhekimi olarak görev yapmakta olan  Dr. Esef Karakuş, tek amaçlarının bölge hastanesi olarak gerek bölgeye gerekse Kayseri'ye daha iyi hizmet verebilmek olduğunu, bu nedenle çağın gerektirdiği yenilikleri yakalamaya çalıştıklarını söyledi. Karakuş, bölgenin gelişmekte olan bir sanayi bölgesi olduğunu vurgulayarak, “bölge hastanesi olmamızdan kaynaklı olarak çevre illerden çok sayıda hasta kabul ettiğimiz gibi, ilimiz de her geçen gün büyüyen ve sanayileşmekte olan bir il. Bu nedenle çok fazla SSK’mı insan var. Bir çok bölge hastanelerine oranla daha fazla SSKlıya hizmet vermekteyiz. Dolayısıyla işimiz de çok yoğun olmaktadır. Günlük ortalama 6 bin civarında hastaya bakmaktayız” dedi. Daha iyi hizmet verebilmek için gerek personel gerekse hastanenin fiziki yapısında bir çok yenilikler yaptıklarını anlatan Karakuş, en önemli yeniliğin ise; çağın gerektirdiği   hastane  otomasyon sistemine geçmeye karar vermeleri olduğunu ifade etti. Hastane otomasyonuna geçmeden önce yaşanan yoğunluk nedeniyle işlerin sağlıklı yürütülmesinde ciddi sorunlar yaşandığını belirten Karakuş, “Hasta potansiyelinin fazla olması nedeniyle, hekimlerimiz ve çalışanlarımız verimli bir hizmet sunamadıkları gibi, bir çok idari iş de sağlıksız işliyor ve sürekli sıkıntı yaratıyordu. Bu nedenle daha önceden sadece eczanemizde bilgisayar sistemi ile telefonla randevu sistemi kurmuştuk. O dönemin şartlarında sadece bunu yapabilmiştik. Ama yine de yeterli olmadığını biliyorduk. Özlediğimiz hedef ise tam otomasyondu” dedi. Karakuş, hastanedeki imkansızlıklardan öte, hastanedeki kaçakları önleyebilmek,daha verimli çalışabilmek ve daha iyi hizmet sunmak  için otomasyonun şart olduğunu  söyledi.

           “Karşımıza çözüm için Çözüm Bilgisayar çıktı.”  

            Telefonla randevu sistemini ve eczane programının hayata geçmesiyle tam otomasyon sisteminin gerekliliğinin kendini çok daha fazla hissettirdiğini anlatan Karakuş, teknolojinin her geçen gün kendini yenilediğini vurgulayarak, şunları söyledi; “Esas özlediğimiz hedef tam otomasyon sistemini hayata geçirmek. Her şeyden önce çağa ayak uydurmak zorunda olduğumuzu çok iyi biliyoruz. Bu nedenle de tam otomasyona geçmede kararlıyız. Otomasyonun getirdiği  kolaylıkları, hem hekim hem idari personel hem de hasta için getirdiği kolaylıkları ve yenilikleri çok iyi biliyoruz. Bu nedenle de sadece telefonla randevu ve eczane ile sınırlanmak çok yanlış olurdu. Biz bu nedenle bir araştırma yaptık. Ve karşımıza çözüm için Çözüm Bilgisayar çıktı. Hem programları çok daha gelişmiş hem de destek boyutları sürekliydi. Ve referansları çok nitelikliydi.”

            Karakuş, yapılan görüşmelerin ardından Çözüm Bilgisayar ile telefonla randevu sistemi ve eczane programını yeniledikleri gibi, hastalık servisini, karantinayı, sağlık kurulunu ve 6 dispanserin eczanesini de otomasyonun başlangıcı olarak sisteme dahil ettiklerini söyledi. Programların kurulmasıyla birlikte işlerin çok daha iyi olacağına olan inancın arttığını vurgulayan Karakuş, “Telefonla randevu sistemi zaten oturmuştu. Ama Çözüm'le birlikte hat sayısını 20'ye çıkarttığımız gibi, programın kolaylığı ve işlevselliği sayesinde sistem tam anlamıyla oturdu. Ayrıca Internetle randevu sistemini Türkiye'de kuran üçüncü hastaneyiz. Diğer programların kurulmasından sonra doğal olarak sıkıntılar da yaşandı. Hem insanlarımızın  teknolojiye   alışık  olmaları hem de sistemin çok yeni olmasından dolayı başta çok zorlandık. Hala zorlanıyoruz da. Günde 4 binden fazla reçetenin kesildiği, 6 bine yakın hastanın tedavi edildiği bir yoğunluk içinde elbette sıkıntılar ve sorunlar olacaktır. Ama biz programı gördükçe inancımız da artıyor. Başta biz hekimlerin işi çok daha kolay olacak. Ve biz daha verimli çalışabileceğiz”  dedi.

            Şimdilik sisteme 27 bilgisayarın bağlı olduğunu belirten Karakuş, esas hedefin tüm birimleri sistemin içine dahil etmek olduğunu söyledi. Merkezde kendilerine bağlı dispanserlerin eczanelerini de lokal otomasyona geçirdiklerini anlatan Karakuş, sistemi kurmada geç kaldıklarını bildiklerini de ifade ederek, şunları söyledi; “Geçiş aşamasında sorunlar yaşasak da Çözüm Bilgisayar sürekli olarak bize destek verdi. Tam bir ekip olduk desek yanlış bir tanımlama yapmamış oluruz. Sistem için geç kaldığımızı biliyoruz. Ama bu kaybı telafi etmek için de elimizden geleni yapacağız. Amacımız en iyi şekilde yüksek teknolojiyle insanlarımıza hizmet etmek. Çözüm Bilgisayarın da bizden desteğini eksik etmeyeceğini  biliyoruz.”

            “Kaliteli bir proje.”

Bilgisayar destekli işlerin sağlam veri tabanları ile desteklenmesi suretiyle oluşturulan programlar ve bu programların çeşitli fonksiyonlar ile icra edilen spesifik  işlemler sonucu doğan hizmetlerin sadece kişiler arası birebir ilişki ile sınırlı kalmayıp Internet gibi daha yaygın iletişim ağı ile de kullanılması çok büyük önem taşımaktadır. Böylelikle hem sağlık hizmetinden yararlanan kişi gerekli işlemi için istediği zamana randevu alabilmekte  hem de daha az vakit sarfiyatı ile işini bitirme imkanı elde edebilmekte. Hem de randevu aldığı servisle ve ilgili işleyişlerle alakalı bilgilere ulaşabilmekte” dedi. İnternet ile muayene için randevu alma gibi”  kaliteli  bir  projede  Türkiye'de üçüncü olarak yer almak” SSK Kayseri Bölge Hastanesi açısından çok iyi bir referans olarak değerlendirilmesi gerektiğini anlatan Şeker, telefonla randevu sistemine ilaveten geliştirilen  Internet’ten randevu sisteminin telefon hatlarındaki yoğunluğu azalttığını belirtti. Şeker şunları söyledi; “ Internet’ten randevu sayesinde, randevu almak için telefonu kullanan vatandaşlarımızın yanlışlık yapma ihtimali azaltmıştır. Muayene için Internet’le randevu sistemini başlattığımız tarihten bu yana, Göz ve KBB servislerindeki randevu doluluk oranımız  yüzde 100'e ulaşmıştır. Alınan randevuya uyma oranı ise göz servisinde yüzde 100, KBB servisinde ise yüzde 82 oranında gerçekleşmiştir. Tabi bunun yanında Internet’ten randevu alan vatandaşlarımızın eğitim ve kültür düzeyinin telefonla randevu sistemi ile randevu alanlardan daha üst düzeyde olduğunun akıldan uzak tutulmaması gerekmektedir.”

            Şeker, tam otomasyona geçme aşamasında sorunlar yaşanmasının doğal olduğunu ifade ederek, sorunların büyük bölümünün kullanıcılardan kaynaklandığını söyledi. Çalışanların büyük bölümünün gerek sistemi gerekse bilgisayarı  yeni tanıdığını ve kullandığını anlatan Şeker, Çözüm Bilgisayarın programlarına sonuna kadar güvendiklerini vurgulayarak, sistemin tam oturmasıyla sorunlarında ortadan kalkacağını  belirtti.

            “Çözüm ile sorunlar geride kaldı.”

            15 yıldır SSK Kayseri Bölge Hastanesinde çalışmakta olan Bilgi İşlem Merkezi çalışanlarından Mehmet Savaş, Çözüm Bilgisayar programları kullanılmadan önce başka bir firmanın sadece eczane ve telefonla randevu sisteminin kullanıldığını, fakat bu programların da yetersiz kaldığını söyledi. Savaş, programların ihtiyaca cevap  vermediğini ve vatandaştan çok fazla şikayet geldiğini belirterek, “programların değiştirilmesi ihtiyacı ortaya çıktı. Çünkü çok yetersizdi. Zaten yeni kurulan Çözüm Programları’nı kullandıkça, eski programların ne kadar da yetersiz olduğunu daha fazla görebiliyoruz” dedi. Çözüm Bilgisayar ile birlikte, hastalık servisinde, karantinada, altı dispanser eczanesi olmak üzere hastanenin tüm birim eczanelerinde ve Sağlık Kurulu'nda sistemin kurulduğunu anlatan Savaş, 34  bilgisayarın sistem içinde aktif  olduğunu belirtti. Savaş, sistemle birlikte hastane içinde insan yoğunluğunun azaldığı gibi doktorların daha verimli çalışır hale geldiğinin gözlendiğini söyledi.

            Savaş, telefonla randevu sis-teminin tamamen oturduğunu ifade ederek, “Daha önceden gerek hatların yetersizliği gerekse programın darlığından dolayı çok sıkıntı yaşıyor bu nedenle de vatandaştan çok şikayet alıyorduk. İşlemler yeterli hızda ilerlemiyordu yani. Kendi çabalarımızla bir şeyler yapmaya çalışıyorduk. Yeterli imkan ve destek yoktu. Çözüm Bilgisayarla çalışmaya başladıktan sonra bu sorunlar geride kaldı” dedi. Sistemin kurulması ve eski programdan Çözüm Programları’na geçiş sırasında sorunlar yaşandığını  anlatan Savaş, bu sorunlarında sisteme yabancı olunmasından kaynaklandığını söyledi. Savaş, sistemin oturması ve kullanıcıların sisteme alışmasıyla bu sorunların da aşıldığını vurgulayarak,“Sorun yaşadığımızda Çözüm Bilgisayarın eğitim destek elamanları bize her türlü yardımı yapıyorlar. Bize gerekli bilgileri verip pratik içinde gösterdikleri gibi, kendileri de buranın bir çalışanıymış gibi haftalarca burada kalıp bizimle sistem tam oturana kadar destek veriyorlar. En önemlisi de gerek program hakkında gerekse bilgisayar teknolojisi hakkında onlardan bir çok bilgi öğreniyoruz” dedi. 

            Hastaneye bağlı olarak hizmet veren ildeki merkez dispanserlerinin eczaneleri de, kendi içinde lokal olarak Çözüm Programları kullanıyor.

      “İşlemler şimdi daha hızlı.”

          Merkez Dispanseri Eczacısı Ayşegül Uzdoğan, yeni kurulan program ile işlerinin çok daha kolaylaştığını belirterek, “sisteme bu senenin başında geçmemize rağmen kolaylıklarını görebiliyoruz. Dispanser eczanesi olduğumuz için biz daha kolay hareket edebiliyoruz” dedi. Uzdoğan, sistemin kurulma aşamasında programa ve bilgisayar teknolojisine yabancı oldukları için sıkıntı yaşadıklarını söyledi. Bu sıkıntıların çok kısa bir süre içinde aşıldığını ifade eden Uz doğan programla ilgili düşüncelerini anlattı; “Bilgisayar kullanımız sıfırdı. Ama bu devreyi çok kısa bir sürede atlattık. Yeni programla işimiz daha kolaylaştı ve daha hızlandı. Şimdi bir hastanın işlemi nerdeyse bir  dakika  sürüyor. Poliklinikte muayene olan bir hastamız, ilaçlarını bundan alıyor. Bilgisayar ile biz reçetesini işliyoruz. Böylelikle yapılan işlemleri bilgisayarda tek tuşla  görebiliyoruz.” 

           “Biz, 'Çözüm' için varız .”

            SSK Kayseri Bölge Hastanesi'nin otomasyon sistemini kuran ve eski programdan Çözüm Bilgisayar Programları'na geçişini sağlayan Çözüm Bilgisayar Yazılım ve Eğitim Destek Birimi elamanları Ünal Kara ve Osman Nadar yapılan işlemleri ve kurulan sistemleri anlattılar.

            Ünal Kara, hastanede daha önce kullanılan bir sistem olması nedeniyle altyapının biraz dahi olsa var olduğunu ifade ederek, “telefonla randevu ve eczane programı vardı. Bu nedenle de çok fazla zorlanmayacağımızı biliyorduk. Hastanenin önemli ve yoğun bölümlerine istenilen programlar için makinalar kurulduktan sonra bizler de hemen Çözüm'ün programlarını hayata geçirmeye başladık. Çünkü biz çözüm için varız” dedi. Daha önceki sistemi kuran firmanın gerekli desteği vermemesi nedeniyle eski sistemin hastanede çalışan bilgi işlem elamanlarınca zar zor ayakta tutulduğunu anlatan Kara, “sistem çökmüş ve iş yapamaz olmuştu. Önceki firma gerekli desteği sunmadığı gibi, bir çok noktada da sistem içinde  eksiklikler vardı. Biz sistemimizi kurduğumuz gibi sürekliliğini sağlamak ve geliştirmek için daima destek sunuyoruz. Bu nedenle de işlerin  çok  daha  iyi oturduğunu görüyorlar”  dedi.

            Kara, sistemi ve eczane programını yeniledikleri gibi, hastalık servisi, karantina, sağlık kurulu ve 6 dispanserin eczanesinin de aralarında bulunduğu ,servis, depo, poliklinik eczaneleri ile sıhhi sarf ve eczane büro programlarını da kurduklarını söyledi.

            Geçiş aşamasında bazı sıkıntıların olduğunu fakat bu sıkıntıların kısa sürede aşıldığını anlatan Osman Nadar da. “Geçiş aşamasında doğal olarak sıkıntılar yaşandı. Randevu sistemi, reçete sıralaması ister istemez aksadı. Ama bir-iki gün içinde geçiş tamamlanınca sorunlar aşılmış oldu. Biraz da kullanıcılarda yani bilgisayar başında bulunanlarda kullanma sıkıntısı yaşadık. Bu sıkıntıyı da gerektiğinde birebir gerektiğinde konferans ile eğitim vererek aştık.İlk başlarda program yeni olduğu için zorlansalar da, programa alıştıkça işlerin ne kadar sağlıklı ve düzenli yürüdüğünü ve en önemlisi kendi işlerinin  ne kadar hafiflediğini gördükçe daha çabuk öğreniyorlar. Artık elle yapmış oldukları işlemleri şimdi bilgisayar ortamında yapıyorlar” dedi.

            Kara, sistemin kurulmasının ardından, programları kullanacak birimlerin çalışanlarına eğitim vermek amacıyla  seminerler  verdiklerini belirterek, şunları söyledi;

            “Çalışanlara programlarımızı anlatmak, nasıl kullanacağını göstermek için seminer düzenledik. Birimleri gruplar halinde alarak onlara yapacakları işleri, bu işlerin ne kadar kolay olduğunu ve programları öğrendikçe işlerin daha da kolaylaşacağını anlattık. Daha sonra da pratik içinde tek tek gösterdik ve onların da yapmasını istedik. Anlamadıkları ya da yapamadıkları yerde yapana kadar örnekleyerek çalıştırdık. Ayrıca kendi birimlerine giderek de onlara yerinde uygulamalarla programın nasıl kullanılacağını gösterdik.”

             Nadar, il içinde  hastaneye bağlı olan merkez dispanserlerin eczanelerine de Çözüm Eczane Programları kurduklarını belirterek, lokal olarak kurulan bu programların hastanenin tam otomasyona geçmesiyle direk hastaneye bağlanabileceğini ifade etti. Hastane yönetiminin ve çalışanlarının kendilerine çok yardımcı olduğunu vurgulayan Nadar ve Kara  hastanenin tam otomasyona geçmesi durumunda otomasyon anlamında çağı yakalayan bir hastane görünümüne bürüneceğini belirttiler.

            Nadar, kurulan eczane ve hastalık servisi programını kısaca şöyle anlattı;

            ”Kurduğumuz  programla, poliklinik, servis eczaneleri, depo, eczane, büro,sıhhi sarf ve dispanserlerin eczaneleri gibi ilaç ve sarf malzemeleri hastalara ulaştıran birimlerin istemleri doğrultusunda, İlaç Takip Programı’ndan faydalanarak hastanenin ihtiyacı olan istemleri yapmakta, gelen malzemelerin fatura kaydını bilgisayara işleyerek depo birimine girişlerini yapmaktadır. Kay-da giren ilaç ve sarf malzemelerin depo biriminden ilgili servislere çıkış işlemlerini yaparak, ilaç ve sarf malzeme takip işlemlerini günlük, aylık ve yıllık envanterler ile kontrol etmesini sağlamaktadır. Bu program da zaten eczacıların işini çok kolaylaştırdığı gibi, kaçağı sıfır düzeyine indirmektedir. Tek tuşla istediklerini yapabilmekteler. Hastalık Servisi'nde ise;  kurum içi sevkli gelen hastalarla sevkli giden hastaların sevk işlemlerini hastanın işlem kartına işlemekte ve Otomatik olarak Yolluk ödemelerini; Hasta, Refakatçi, Araç türü ve zaruri masraf fişlerini Bilgisayardan çıkarmakta, İş göremezlik İstirahat Kayıtlarını hasta kartına işleyerek SSK Bölge Müdürlüğüne Üst yazı ekinde Bilgisayardan raporlamaktadır. Doktor-Hastane ve Tahlil, İlaç Giderleri, İyileştirme vasıtası, Protez ve Araç-Gereçleri, Yolluk ve Zaruri Masrafların  ödemelerini  hazırlanmaktadır.”

(26.02.2003)