Sağlık Sisteminin İyileştirilmesi ve Genel
Sağlık Sigortası Çalışma
ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı Sosyal Güvenlik Kurumu
Başkanlığı'nca
hazırlanan "Sosyal Güvenlik Sisteminde Reform Önerisi Taslak
Metni"nde yer alan bilgilere göre, reformun birinci bileşeni,
Genel Sağlık Sigortası Sistemi’ne geçişi kapsıyor.
Taslağa göre, SSK, Bağ-Kur, Emekli Sandığı, Kamu
Çalışanları ve Yeşil Kartlılar olmak üzere farklı sunulan Kamu Sağlık
Sigortacılığı birleştirilecek. Genel Sağlık Sigortası kapsamında birinci basamak
hizmet sunumunda, koruyucu hizmetlerin aktif olacağı, sağlık ve hastalık
durumları kayıt altında tutulacağı "Aile Hekimliği"ne dayalı
"Birinci Basamak Hizmet Sunumu Modeli"ne uygun bir finansman
modeli geliştirilecek.
Bireylerin acil haller dışında tanı ve tedavileri birinci basamakta
yapılacak, ancak yatarak tedavi ile ileri tetkik ve uzmanlık gerektiren hallerde
sevk sistemi gereğince sigortalılar ikinci basamak sağlık hizmeti sunan
hastanelere sevk edilebilecek.
Sağlık hizmetleri toplumun öncelikli sağlık sorunları, maliyet etkililik
analizleri ve uluslararası normlar dikkate alınarak belirlenecek olan bir
"Temel Teminat Paketi" kapsamında sunulacak. Tüm vatandaşlar Genel Sağlık Sigortası kapsamına alınacak. Mevcut sağlık sigortalılarında olduğu gibi sigortalının geçindirmekle sorumlu olduğu aile fertleri de ek prim yükü olmaksızın kapsam altında olacak. Ancak yaş sınırı kız ve erkek çocuklar için eğitim şartına bağlı olarak yirmi beş yaş ile sınırlandırılacak. Ailesi adına sağlık yardımı alan çocukların, minimum yaşam düzeyi kriteri dikkate alınarak, bu yaştan sonra kendi adına sağlık yardımı karşılanmaya devam edecek.
Prim esasına dayalı finansman yapısı kurulacak. Sigortalı ve
geçindirmekle sorumlu olduğu ailesi için yüzde 12.5 oranında prim alınacak.
Konu ile ilgili daha ayrıntılı bilgi almak amacı ile SSK Genel Müdürlüğü
Tahsisler Dairesi Başkanlığı Şube Müdürü Atıf Özgen ile bir
söyleşi gerçekleştirdik. -Sizce
genel sağlık sigortası Sistemi gerçekleşecek mi?
-Koruyucu ve tedavi edici sağlık hizmetlerinin yeterince uygulanamadığı
ülkemizde, sağlık hizmetlerinin etkin ve yaygın sunulamaması, Türk toplumunun
geleceğini ilgilendiren önemli sorunlarımızın başında yer almaktadır.
Dünya Sağlık Örgütü’nün tanımlamasına göre; sağlık hem bedensel
hem de ruhsal açıdan tam bir iyilik halidir. O halde tüm vatandaşların genel
sağlığı bu açıdan ele alınıp çözüme kavuşturulmadıkça sorun çözülmüş
olmayacaktır.
Vatandaşların yaşam kalitesinin yükseltilmesi ve sağlığın güvence altına
alınması kapsamında ilke olarak, sigortalı kesimin devlet hastanelerinden
yararlanması, serbest eczane uygulamasına geçiş şartlarının araştırılması,
hastanelerin tek elden yürütülmesi yolundaki çalışmalar, genel sağlık
sigortasına geçişte birer ilk adım niteliğindedir.
-Genel Sağlık Sigortası’na geçişi gerektiren şartlar nelerdir?
-Mevcut sosyal güvenlik sistemi içerisinde yer alanlar sağlık
hizmetlerinden eşit düzeyde
yararlanamamakta, sistemde yer alamayanlar ise Yeşil Kart
veya sosyal yardımlar vasıtasıyla kendilerine yer bulmaya çalışmaktadır. Bu
olanağı da temin edemeyenler yaşamın zorlu koşullarıyla karşı karşıya
kalmaktadır.
Genel Sağlık Sigortası
sistem olarak kapsamı genişletilebilir olmalı; ancak mevcut sistemde
kalıcı yer edinmiş sorunlara da çözüm bulunması gerekmektedir. Alt yapı
yetersizliği, personel eksikliği, finansman sıkıntısı, dengesiz personel
dağılımı sağlık kurumlarını zora sokan önemli etkenlerin başında
gelmek-tedir.
-Genel Sağlık Sigortası’na nasıl
geçilecektir?
-Sağlık sisteminin
iyileştirilmesinde dikkate alınması gerekli iki sorun; sistemin içinde olup
sağlık hizmetlerinden gereği şekilde yararlanamayanlar ile bu hizmetlere sosyal
ve ekonomik durumları gereği hiç ulaşamayanların durumudur. Sağlık hizmetleri
ülkemizde Sağlık Bakanlığı’nın yanı sıra, SSK tarafından da verilmektedir.
“Sağlıkta Dönüşüm Projesi” adı ile Sağlık Bakanlığı’nca başlatılan
çalışmalar da güdülen amaç tüm vatandaşları sağlık sigortası kapsamına almaktır.
O halde sağlık hizmetlerini sunan kuruluşların yeniden yapılanmada
üstlenecekleri konum sorunun diğer önemli yanını teşkil
etmektedir.
Genel Sağlık Sigortası kapsamında her vatandaşa sağlık hizmeti
götürülürken, “Aile Hekimliği” uygulamasının yeniden
yapılandırılacak sistemde büyük önemi olacağı bizzat Sağlık Bakanı Recep
Akdağ tarafından açıklanmıştır. Aile hekimlerinin vatandaşlara nitelikli
bir sağlık hizmeti sunabilmesinin temelinde sayıca yeterli olmaları, sağlık
istasyonlarının alt yapısının tamamlanması yanında sayıca da yeterli düzeye
çıkarılmış olması gerekli görülmektedir. Sağlık istasyonları sayısı altı bin civarında olup yeni yerleştirilecek
sistemde iki katına çıkarılması konusu üzerinde
durulmaktadır.
Aile Hekimliği Sistemi’nin bir model olarak uygulanabilmesi, öncelikle
aile hekimi sayısının yirmi beş otuz bin düzeyine ulaşmasını ve sistemde aktif
rol üstlenecek hekimlerin
uzmanlaşmasını dolayısı ile eğitimlerine önem verilmesi gerekliliğini ortaya
çıkarmaktadır. Eğitim için üç yıllık bir sürenin gerektiği, mevcut aile hekimi
uzmanlarının sayısının bin yüz civarında olduğu göz önüne alınırsa bu konuda
mesafe kaydedebilmenin yetişmiş eleman gücü ile birlikte zamana da gereksinim
olduğunu teyit etmektedir.
Devlet prim ödeyemeyecek durumda olan bir kişi için, asgari ücretin
%12.5'i tutarında bir katkıda bulunacaktır. Bu kapsama giren Yeşil Kart sahibi
veya Yeşil Kartı olmayan vatandaşların
nüfusun yaklaşık %20 sine tekabül edeceği sayısal olarak yirmi milyona
yaklaşan vatandaşların sisteme getireceği maddi yükün yeni sistemin kurulmasında
ciddi bir handikap oluşturacağı tahmin edilmektedir. Sisteme dahil olacak
sigortalılar kendi primlerini kendileri ödeyeceklerdir. Bu primin tutarı da
asgari ücretin %12.5'i kadar olacaktır.
Genel Sağlık Sigortası uygulamaya girince “Özel Sağlık
Sigortaları” tamamlayıcı sigortalar haline dönüşecektir. Bu amaçla da
vatandaşların ek prim ödemeleri gerekecektir.
-Genel Sağlık Sigortası’na geçiş sürecinde planlananlar
nelerdir?
-Vatandaşların ödeme gücü-nü belirlemeye yarayacak bir değerlendirme sisteminin
kurulması,
Ödeme gücü olmayanların sağlık primlerini kısmen veya tamamen kamu
kaynakları ile karşılamak üzere
yeni bir kaynak
oluşturulması,
Genel Sağlık Sigortası’nın kurulabilmesi için beş milyar dolar civarında
bir kaynağa ihtiyaç duyulduğu açıklanmıştır. Sistemin kurulabilmesi aynı zamanda
alt yapısının da iyi hazırlanmasına, parametre ve prensiplerinin açıklıkla
ortaya konulmasına bağlıdır. Sistemin kurulup uygulamaya geçilebilmesi
finansmanı ile birlikte kurumlararası eş güdümün sağlanmasını, Tam
Otomasyonun da devriye girmesini gerekli kılmaktadır. Yeniden
yapılanacak sistemin kurulmasının yanı sıra yerleşebilmesi de zaman alacak ve
zaman içinde değerlendirilecek bir görünüm arz etmektedir.
Yeni sistemde mevcut randevu uygulamasının şikayetlere meydandan
vermeyecek şekilde tasarlanması, Yeşil Kartı istismar edenlerin ayıklanması,
günümüzde kötü alışkanlıkların hız kazanması, çevrenin bozulması, beslenme
koşullarının ağırlaşması ve de artan nüfus koruyucu hekimliğin önemini
arttırmıştır. Bu konularda yürütülen çalışmaların yeterli olduğunu iddia etmek
güçtür.
Genel sağlık Sigortası’na geçiş kademe kademe olmalı, sisteme giriş pilot
bölgelerden başlatılmalı alınan sonuçlara göre ülke geneline
yaygınlaştırılmalıdır.
-Genel Sağlık Sigortası’nın dünyadaki uygulamaları
nasıldır?
-Dünyanın bir çok ülkesinde
ve Avrupa Birliği’ne dahil ülkelerde,
ülke insanları devletin sağladığı
sağlık güvencesi kapsamına dahil edilmişlerdir. Almanya’ da hastanelerdepoliklinik yapılmamakta,
yalnızca acil poliklinik hizmetleri verilmektedir. Poliklinik hizmetleri
muayenehanelerde verilmekte, hastanede tedavisi gereken hastalar hastaneye kabul
edilmektedir.
Aslında bizde sorunun önemli yanını primli sisteme dahil olmayan mevcut
uygulamada Yeşil Kartlı sisteme dahil edilmiş veya yeşil kartı da olmayıp
devletin sağlık güvencesine gereksinim duyanların durumu teşkil etmektedir.
Sistemin kurulmasında finansman açısından durumu zora sokan işte bu
vatandaşlarımızın durumudur.
-Genel Sağlık Sigortası’na yönelik sizin çözüm önerileriniz var
mıdır?
-Genel Sağlık Sigortasının kurulup devreye sokulmasında bu
vatandaşlarımız için kaynak bulup sistemi ayakta tutmanın yolları üzerinde
çalışılmalıdır.
Dış kredi bulunması, sağlık priminin herkesin istifadesine sunacak
biçimde basamaklı indirimle tespit edilmesi, bütçeden sağlığa daha fazla pay
ayrılması üzerinde düşünülecek çözüm önerileri olabilir.
|