Sağlık ve Bilişimde Objektif Haber

  English

                                                                                             Ömer Siso

Merhaba,

           Ülkemizde gündem o kadar hızlı değişiyor ki, izlemek ve yeni oluşan gündemi yakalamak bir o kadar zor. Bu yılın başında, Sağlık Bakanlığı'nca başlatılan TSBS (Türkiye Sağlık Bilgi Sistemi), bizleri sağlık bilgi sistemi konusunda umutlandırmıştı. Salt bu nedenle, dördüncü sayımızın içeriğini genel olarak bu konu eksenli hazırlamıştık. Keza, yine uygulamaya giren KİK de (Kamu İhale Kanunu) benzer umutları uyandırmış, ülkemizde daha şeffaf bir ihale yasası ile, daha güçlü kendine güvenen firmalar çıkaracağı düşüncesini güçlendirmişti.

          Yazımızın başında da söylediğimiz gibi, gündem son derece hızlı değişiyor. Daha 4. sayının mürekkebi kurumadan, TSBS çalışmalarından vazgeçildiğini öğrendik. Oysa ki TSBS, Türkiye için vizyon oluşturmaya yönelik  bir çalışma olacak  öngörüleri içeriyor ve sağlık bilgi sisteminin ayaklarını yere basacak bir çalışmanın alt yapısını oluşturacak argümanları bünyesinde taşıyordu. Ama, yine Türk gibi başlamış olmaktan öteye gidemedik. 

            Yeni İhale Yasası'nda ise durum daha da farklı. Pek çok ihale, yolsuzluklara meydan vermeyecek, kalite olgusunu ön plana çıkaracak ve kaynakların verimli kullanılmasını sağlayarak rekabeti artıracak bir şekilde hazırlanırken, ne yazık ki, kimi ihalelerde bu durumun tam tersi söz konusu olabilmektedir. Özellikle 4734 sayılı kanunun, Belli İstekliler Arasında İhale Usulü'nü belirleyen 20. Maddesi ile, 21. maddenin, İvedi yapılması zorunlu olan ihaleler için kullanılan b bendi, yapılan ihalelerde kuşkular oluşmasına neden olmaktadır. Kimi idareler, ihaleye katılabilmek için, kanunun öngörmediği şartları istemekte, hatta kimileri, yazılımlara ait kaynak kodları istemektedirler (Ne yazık ki, 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Kanunu -FSEK - içinde bunu engelleyecek bir madde bulunmamaktadır).

            İhalelere, ihale edilen işi yapmaya yeterli her firmanın katılımının sağlanması, her şeyden önce ihaleyi yapan kuruma yarar sağlayacağı açıktır. Kaldı ki, ihalelerde istenen yasal belgeler (İş bitirme, teminat vb), katılacak firmaların yeterliliklerini belgelemeleri için istenmektedir. Bunun yerine, ürünün ya da firmanın kalitesini ön plana çıkaracak ISO, TSE benzeri belgeler ile programda olması istenen extra özellikler şart olarak istense, firmaları kaliteye yönlendireceği için, makul bulunabilir, dahası yararlı bile olabilir. Ancak, şu kapasitede bir Üniversite Hastanesine hizmet vermiş olmalı ya da şu kadar metre kablolama yapmış olacak ve bunu belgeleyecek denerek, aslında en başta kendi kurumlarına zarar vermektedirler (Kurumlar, donanım ve yazılımlarını -dahası alt yapı ve network işlerini- ayrı ihaleler olarak düzenledikleri taktirde, her ihalede profesyonellerle çalışma fırsatını elde edecekleri kuşku götürmez bir gerçektir). Tüm firmaların katılabileceği açık bir ihale ile, en iyi ürünü en iyi fiyata almak, rekabet şartlarını artıracak, firmaları daha kaliteli ürünler çıkarmaya yönlendirecektir. Bu, hem sektörün hem de ülkenin yararınadır.

 

            Ayrıca, ihalelerde yazılımın kaynak kodlarının istenmesi de, rekabet koşullarını engellemektedir. Yazılım, söz konusu ihale için üretilecek olsa, kaynak kodlarının istenmesi anlaşılabilir. Ancak, uzun yıllara yayılmış emek sonucu üretilmiş ve aynı türdeki yüzlerce kurum için geliştirilmiş yazılımların kaynak kodlarının ihaleyi yapan idareye teslimi, seçkin ve dürüst pek çok firmanın söz konusu ihaleye girişini engellemektedir. Unutulmamalı ki, Sağlık Bakanlığı bünyesinde, hastanelere yönelik proje kapsamında geliştirilen yazılım, zerre kadar emeği geçmemiş en az 2 firma tarafından kullanıldığı bilinmektedir. İlgili proje yönetimi tarafından sahip çıkılamayan kodlara, söz konusu kodları isteyen kurumların nasıl sahip çıkacağı, o kodu üreten firma rakiplerinin eline geçmesinin nasıl engelleneceği tartışmaya açıktır.

 

            Bu tip ihalelerin, ilgili bakanlıklarca mercek altına alınması, ayrıca FSEK'nunda kaynak kodları ile ilgili, bu tür sıkıntıları giderici maddelerin eklenmesi hem kurumlar hem de ihalelere katılan firmaların yararına olacaktır.

                                                                                          Hoşçakalın.

Çözüm Bilgisayar Adına Sahibi

Mukadder SİSO

Yazı İşleri Müdürü

Ömer SİSO

Editör

Fatih Şahin

Tasarım

Okan Levent KÜÇÜKERSAN

Teknik Danışman

İlkay ÇALIŞKAN

Haber Birimi

Tezcan TAN

Dilek YILDIZ

 

 

Baskı

Başak Matbaacılık

0312 384 27 61

Yönetim Adresi

Yıldız 89.sokak 18/1-2 Çankaya -ANKARA Tel; 0 312 441 40 72 (Pbx) Fax; 0 312 441 50 04 www.cozumhaber.com haber@cozumhaber.com

ISSN Elektronik Dergi Numarası