Ömer Siso
Merhaba,
Son yıllarda ivmesi artan Tıp Bilişimi, bu alana hizmet sunan yazılım
şirketlerinin de bu ivmeye paralel yazılım geliştirmelerini sağladı. Çok
değil, üç-dört yıl öncesi için hayal olarak görülen pek çok şey artık
olanaklı. İlk olarak, hasta; daha önceden telefon, WAP, SMS ya da internet
sitesinden aldığı randevusu ile hastaneye zamanında geliyor, hasta
bilgilendirme ve yönlendirme sistemleri ile beklemeksizin muayenesini
olabiliyor, tetkik ve tedavilerini yaptırıp hastaneden ayrılıyor.
İkincisi, hekim; hastanın başında iken Medikal Klinik Asistan aracılığı
ile hastanın tüm bilgilerine erişiyor, hastaya ait son filmlerini
inceliyor, tetkik ve tedavilerini yine hasta başında girebiliyor. Son
olarak da, hastanın son başvurusuna ait kayıt ile başlayan elektronik
sistem, hastanın hastane içindeki her tetkik ve tedavi işleminde referans
oluyor ve el değmeden elektronik fatura ile
sonlanıyor.
Çok kısa bir özeti yer alan yukarıdaki yapı, tüm
hastanelerimizde ya kullanılıyor ya da kullanılabilir hale gelmiştir.
Hasta memnundur artık, hastanede kuyruklarda beklemesine, evrak, kayıt
gibi gereksiz kırtasiyeler ile uğraşmasına gerek kalmadan hizmetini alarak
hastaneden ayrılmıştır. Başta hekim olmak üzere, her kademedeki çalışan
memnundur. Hem hastanede oluşabilecek yığılmalara fırsat verilmemiş, hem
de olası tartışmalar başlangıçta engellenmiştir. Hastanın verilerine
anında erişilmiş, hastayı daha muayeneye başlamadan tanımış, geçmişi,
alerjileri gibi hayati öneme sahip bilgiler eşliğinde muayene ve
tedavisini yapmıştır. Son olarak kurum memnundur. Çünkü hasta ve
çalışanların memnuniyetinin en üst düzeye taşındığı bir Hastane Bilgi
Yönetim Sistemi ile muhtemel kayıp ve kaçaklar da yok edilerek, hastanenin
verimlilik seviyesi yükseltilmiştir.
Bu senaryonun bu gün pek çok hastanemizde yaşanıyor
olması mutluluk verici olduğu kadar gelecek için de umut kaynağı.
Senaryonun tam ortasında Hastane Bilgi Yönetim Sistemi bulunuyor ve tüm
otomasyonu görevler ve roller çerçevesinde tam bir uyum ile yönetiyor. Son
birkaç yılda, yazılım bağımsız bir yapıdan çıkıp, Sağlık Bakanlığı, SGK,
Mernis gibi pek çok yazılım ile tümleşik çalışır duruma geldi. Özellikle
Sağlık-Net projesi ile birlikte Uluslar arası bir standart olan HL7 ile
çalışmaya başlayan yazılım, MEDULA ile de hastanelerin faturalama ve ödeme
işlemlerinin yazılım tarafından otomatik yapılmasını ve SGK sistemleri ile
konuşmasını sağladı. Sağlık Bakanlığı HBYS Çerçeve İlkeleri hastaneler
için organizasyona yönelik mükemmellik öngörürken, yazılım üreten
firmaları da disiplinize eden ve uluslar arası standartlara taşıyan
özellikleri içeriyor.
İşte soru(n) da bu noktada başlıyor; Her üretilen ve
adına HBYS denilen yazılım aynı işlevleri yerine getiriyor mu, getirebilir
mi? Çözüm HBYS masa üstü sürümü 22 yıllık birikim ve yaklaşık 6 milyon kod
satırından oluşuyor. ISO, CE gibi pek çok standartları içeren bir AR-GE
şirketi olarak entelektüel bilgi üretiyor. Ne yazık ki, sektörde yeterli
bilgi ve birikime sahip olmayan onlarca firma yazılımları ile sektörde yer
aldığına hepimiz şahit oluyoruz. Yetersiz yazılımlar; hastanelerin sıkıntı
yaşamasına neden olduğu gibi, bu firmaların da şartları ve beklentileri
karşılayamaması sonucu gelişemeden piyasadan silinmesine neden oluyor. Bu
sayımızda kimi başlıklarda da görüleceği üzere, ister hastane büyüklüğüne,
ister yazılım bileşenlerine endeksli olsun, bir Akreditasyon
mekanizmasının zorunluluğu gündeme gelmiştir. Bu işlem yazılım firmalarını
geliştirip uluslar arası arenada ürünleri ile yer almasını sağlarken, bu
yazılımın uygulama alanı olan hastanelere büyük yararlar
sağlayacaktır. Hoşçakalın. |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
ISSN Elektronik Dergi
Numarası
|